شمانیوز
شما نیوز

تلاش اوپک برای حفظ سطح فعلی قیمت نفت

اعضای اوپک و غیراوپک در حالی این هفته درباره آینده بازار نفت تصمیم‌گیری می‌کنند که به عقیده فعالان بازار نفت،‌ توافق کاهش تولید به منظور حفظ سطح کنونی قیمت‌ها تمدید خواهد شد و حتی احتمال افزایش بیشتر کاهش تولید نفت از سوی این کشورها نیز وجود دارد.

تلاش اوپک برای حفظ سطح فعلی قیمت نفت

به گزارش خبرنگلر شمانیوز به نقل از ایرنا : اعضای اوپک و غیراوپک در حالی این هفته درباره آینده بازار نفت تصمیم‌گیری می‌کنند که به عقیده فعالان بازار نفت،‌ توافق کاهش تولید به منظور حفظ سطح کنونی قیمت‌ها تمدید خواهد شد و حتی احتمال افزایش بیشتر کاهش تولید نفت از سوی این کشورها نیز وجود دارد.

 

در روزهایی که قیمت نفت تا زیر ۳۰ دلار هم پایین رفته بود و اوپک به عنوان بزرگترین کارتل نفتی منفعل‌ترین شرایط را پشت سر می‌گذاشت،‌ اعضای اوپک تصمیم گرفتند تا سهم خود در بازار طلای سیاه را به دست آوردند.

از همین رو بود که  اوپک در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه )۱۳۹۵ خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالارفتن سطح قیمت‌ها کمک کند. براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. البته در آن زمان، ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.

اوپک همچنین موفق شد به فاصله ۱۰ روز در بیستم آذرماه ۱۳۹۵، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد و این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

حالا بعد از گذشت ۳ سال از آن تصمیم و در حالی که قیمت نفت به بالای ۶۰ درلار در هر بشکه رسیده، ‌این کشورها به فکر تعمیق بیشتر کاهش تولید هستند تا شاید قیمت‌ها بیش از این افزایش پیدا کند. در این میان عربستان و روسیه بیش از هر کشور دیگری به دنبال این افزایش قیمت هستند. روسیه از نظر اقتصادی شرایط خوبی ندارد و عربستان نیز برای فروش آرامکو با قیمت بالاتر نیازمند قیمت‌های بالاتر نفت است.

در این زمینه «مرتضی بهروزی‌فر» کارشناس بازار انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه قیمت‌های فعلی از نظر اکثر اعضای اوپک مناسب به نظر می‌رسید،‌ گفت: با این حال توافق فعلی کاهش تولید تا پایان فصل سرما در نیمکره شمالی زمین است و اگر این توافق تمدید نشود،‌ با کاهش تقاضا در ابتدای بهار، ‌شاهد افت قیمت طلای سیاه خواهیم بود.

وی ادامه داد:‌ بنابراین به نظر می‌رسد سطح فعلی کاهش تولید نفت از سوی اوپک و غیر اوپک حفظ شود، ‌از سوی دیگر احتمال آنکه ۴۰۰ هزار بشکه دیگر از تولید این کشورها کاسته شود نیز وجود دارد.

بهروزی‌فر با اشاره به اینکه روسیه وضعیت مناسب اقتصادی ندارد و به دنبال قیمت‌های بالاتر نفت است،‌ افزود:‌ عربستان نیز نفت با قیمت بالاتر را برای عرضه موفق‌تر آرامکو می‌خواهد.

وی البته تاکید کرد که عرضه آرامکو از سوی عربستان بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد،‌ سیاسی است تا به دنیا ثابت کند از اقتصاد دولتی فاصله گرفته و شرکتی در تراز بین‌المللی دارد.

این کارشناس بازار انرژی گفت: در صورت تمدید توافق کاهش تولید، از سقوط قیمت نفت جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت در بازه ۵۵ تا ۶۵ دلار در هر بشکه از سوی اوپک مورد قبول است، تاکید کرد: ‌از سوی دیگر کشورهای بزرگ مصرف‌کننده نیز تمایلی به افزایش قیمت‌ها به بیش از ۶۵ دلار ندارند و بنابراین نفت در قیمت‌های فعلی تثبیت شده است.

به گفته بهروزی‌فر، تولید نفت غیرمتعارف آمریکا یک استراتژی بلندمدت و در راستای امنیت ملی است و می‌خواهند در بازار تاثیر داشته باشند.

وی ادامه داد: ‌البته اوپک با سهم ۳۰ درصدی در بازار نفت بی اثر نمی‌شود اما تاثیر آن بر اقتصاد آمریکا کم خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied