شمانیوز
شما نیوز

نورعلی تابنده در گذشت+بیوگرافی و علت مرگ

نور علی تابنده، از بزرگان دراویش گنابادی در بیمارستان مهر درگذشت.

نورعلی تابنده در گذشت+بیوگرافی و علت مرگ

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از فارس:نور علی تابنده از بزرگان دراویش گنابادی به دلیل کهولت سن و بیماری در بیمارستان مهر درگذشت.

وی از چند روز پیش به دلیل شدت بیماری به بیمارستان منتقل شده‌بود.

فرقه نیوز نوشت : نورعلی تابنده مشهور به مجذوب علیشاه در ۲۱ مهر ماه ۱۳۰۶ هجری شمسی متولد شد. وی تحصیلات قبل از دیپلم خود را دریکی از دبیرستان های تهران و پس از آن در سال 1327 رشته حقوق قضایی در دانشگاه تهران گذراند و سپس برای تکمیل تحصیلات خود به فرانسه عزیمت کرد...

گروه صوفیه و دراویش-فرقه نیوز، نورعلی تابنده مشهور به مجذوبعلیشاه در ۲۱ مهر ماه ۱۳۰۶ هجری شمسی متولد شد.  وی تحصیلات قبل از دیپلم خود را دریکی از دبیرستان های تهران و پس از آن در سال 1327  رشته حقوق قضایی در دانشگاه تهران گذراند و سپس برای تکمیل تحصیلات خود به فرانسه عزیمت کرد.

 در سال ۱۳۳۶  پس از اتمام تحصیلات در رشتة ادبیات فرانسه و اخذ دکترا در رشتة حقوق به ایران بازگشت و پس از مدتی در دولت بازرگان در وزارت دادگستری،وزارت ارشاد و سازمان حج سمت هایی کسب کرد.

 

ترد شدن نورعلی از خانواده

نور علی تابنده قبل از انقلاب اسلامی  به واسطه پیوستن به  جمع مبارزین با نظام شاهنشاهی از جانب خانواده ترد می شود.

همکاری نور علی تابنده با مبارزین رژیم شاه مسیرش را از مسیر خانواده و جریان تصوف که پیوند وسیع و تنگاتنگی با دربار محمد رضا شاه را جدا می کند و به همین جهت به شدت مترود خانواده می شود. خانواده تابنده و رژیم پهلوی او را منزوی می کنند.

 

سرکوب نورعلی تابنده از طرف رژیم پهلوی

در نوع پالمان تاریستی علیه رژیم شاه در اوایل دهه 40 بعد از دستگیری امام خمینی(ره)، آیت الله پسندیده برادر بزرگتر امام، دستگیر می شود.

 آقای نور علی تابنده با توجه به تخصص حقوقی که داشت وکیل مدافع آیت الله پسندیده می شود و با دفاع از آیت الله پسندیده با عث سرکوب شدت او از طرف رژیم می شود به طوریکه پروانه وکالتش لغو می شود و از خدمات سیاسی اجتماعی محروم و در تهران آواره می شود.

 یکی از پیروان خود این فرقه می گوید:" او دچار عسر و حرج مالی بوده در حالیکه خانواده تابنده مطومل و وضع بسیار مرفحی داشتند ولی ایشان را در یک بایکد گذاشته بودند. رژیم شاه هم که از خدمات دولتی و اجتماعی محروم کرده بود پرونده وکالتش را لغو کرده  در تنگاهای شدید مالی قرار گرفته بود. دل من به حال ایشان سوخت یک فولکس قورباغه ای داشتم این فولکس را به ایشان دادم تا از آن استفاده کند."

 

ماجرای لقب زید امام حسن(ع) آقای تابنده

اولین راهپیمای و سخنرانی علیه نظام شاهنشاهی را دربیدخت انجام می دهد و موجب خشم خانقاه یان شد و  صوفیان بیدخت علیه  نور علی و به نفع نظام طاغوت راهپیمای کرده وشعار جاوید شاه را سردادند. از آن پس لقب زید امام حسن (ع) را به وی دادند.

 

تفکر لیبرالیسم تابنده و مخالفت با نظام جمهوری اسلامی

این روند سپری می شود تا پایان دهه 40 و 50 همچنان نور علی مترود خانواده است و مورد بی مهری خانواده تابنده قرار می گیرد بعد از پیروزی انقلاب هم این روند استمرار دارد ولی بنا نوع گرایشاتی که به جریان لیبرالیسم دارد با نظام جمهوری اسلامی سر ستیز پیدا می کند و در تعارض هایی قرار می گیرد.

 یکی از این تعارض ها به دلیل عضویت در جمعیت نهضت آزادی بود. اقلیت نهضت آزادی که تحت گرایش های لیبرالیسمی  این نهضت قرار می گیرد و با نظام جمهوری اسلامی  در تعارض قرار می گیرد.

این تعارض تا اوایل دهه 70  ادامه پیدا می می کند و منجر به دستگیری او می شود.او  به اتفاق بعضی از سران نهضت آزادی به دلیل انتشار بیانیه ای علیه نظام و تشویش اذهان عمومی مدت کوتاهی هم در زندان به سر می برد.

 

بخشی از بیانیه ای که خطاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشته شده بود که به دلیل اتهامات بی اساس و تشویش اذهان عمومی او و دوستانش را دستگیر کردند.

 

مخالفت خانواده تابنده با نورعلی بعد از انقلاب

بعد از آزادی هم چنان نه آشتی با خانواده تابنده دارد نه گرایشی به تصوف دارد.تا آنجا همکاری او با جریان نهضت آزادی پیش می رود که پس از فوت رضا علیشاه در دهه 70، قطبیت به برادرش منتقل نمی شود بلکه به علی تابنده پسر او می رسد.

اما به دلیل دور نشدن قدرت سلسله صوفیه گنابادیه از خانواده تابنده، پس از علی تابنده، قطبیت به عموی او، نورعلی تابنده واگذار می شود.

 

صدور فرمان مجاز نماز، شیخی و جانشینی در چهل روز

کسی که حداقل تا آن مقطع یک ربع قرن با خانواده تصوف ارتباط نداشته با آن ها سر ستیز داشته و آن ها را اصلاً‌به رسمیت نمی شناخته است در اواسط دهه 70  به رهبری  قطب انتخاب می شود.

نورعلی تابنده در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۷۱ اجازه اقامه نماز جماعت از طرف محبوبعلیشاه دریافت کرد و ۱۵ مهر ۱۳۷۱ به اخذ فرمان ارشاد با لقب مجذوبعلی گردید و در تاریخ سه شنبه مطابق با ۲۸ مهر ۱۳۷۱ شمسی، برای اولین بار در دوران صوفیه گنابادیه پس از چهل روز، جانشینی او با لقب مجذوبعلیشاه صادر شد و در ۲۷ دی ۱۳۷۵ پس از فوت محبوبعلیشاه رسماً سرپرستی فقراء گنابادی را عهده دار  شد.(2)

 

حمایت نورعلی تابنده از مهدی کروبی در انتخابات 88

نورعلی تابنده بر خلاف  اصل عدم دخالت درویشان در سیاست ، قبل از برگزاری انتخابات سال 1388 در سخنرانی حمایت خود را از مهدی کروبی یک از سران فتنه را اعلام کرد و گفت: حمایت از کروبی وظیفه تمامی فقراست.(3)

 

تعیین سوم اسفند به عنوان روز درویش

نورعلی تابنده به دلیل دلیل تحصن دراویش گنابادی در سوم اسفند سال ۱۳۸۷ مقابل مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تهران، روز سوم اسفند را که همزمان با کودتای شاه و روز اول سلطنت پهلوی است به عنوان روز درویش نامگذاری نمود.

 

تکذیب شد//

 

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از مهر: یک منبع آگاه در پلیس گفت: علایم حیاتی نورعلی تابنده بسیار پایین آمده ولی برخلاف اخباری که در فضای مجازی منتشر شده است، وی هنوز زنده است.

 علائم حیاتی نور علی تابنده، قطب سلسله نعمت الهی که در سن ۹۲ سالگی به دلیل بیماری و کهولت سن در بیمارستان بستری است، بسیار ضعیف شده است.
در همین حال پزشکان به دلیل امید بازگشت به زندگی دستگاه‌های مربوطه را از وی جدا نکرده‌ اند.

پیش‌ از این شایعه شده بود که تابنده درگذشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied