شمانیوز
شما نیوز

لحظه تصویب طرح اخراج نیروهای آمریکایی در پارلمان عراق + فیلم

لحظه تصویب طرح اخراج نیروهای آمریکایی در پارلمان عراق را ببینید.

لحظه تصویب طرح اخراج نیروهای آمریکایی در پارلمان عراق + فیلم

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از همشهری انلاین : لحظه تصویب طرح اخراج نیروهای آمریکایی در پارلمان عراق را ببینید.

 

فرارو نوشت : امروز یکشنبه پارلمان عراق به درخواست کمیسیون امنیت و دفاع ملی این کشور، در خصوص اقدام نظامی آمریکا در خاک عراق و به شهادت رسیدن سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس، تشکیل جلسه داد و اکثریت پارلمان عراق در جلسه رای‌گیری امروز خود با طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق موافقت کرد.

 پارلمان عراق در جلسه رای‌گیری عصر روز یکشنبه، طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد.
 
نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق هم در جلسه رای‌گیری پارلمان این کشور برای تصویب طرح اخراج نیروهای خارجی از کشورش، خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق شد و گفت : «منفعت عراق و آمریکا ایجاب می‌کند که نیروهای خارجی عراق را ترک کنند».

عادل عبدالمهدی تاکید کرد که حضور نیروهای آمریکایی در عراق بر مبنای مبارزه با داعش و آموزش نیروهای عراقی است.وی گفت که نوع نگاه آمریکا به عراق در رابطه با سیاست‌هایش در قبال ایران، محکوم است. با بسیاری از سیاست‌های آمریکا در قبال عراق موافق نیستیم.

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق افزود: آمریکا بابت هدف قرار دادن مراکز الحشد الشعبی در القائم عذر خواهی نکرد. وی گفت: «ایران با تروریسم مبارزه و از نیروهای امنیتی عراق حمایت کرد. الحشد الشعبی بخشی از سیستم امنیتی عراق است».

نمایندگان پارلمان عراق امروز همچنین لحظاتی قبل از آغاز جلسه رای‌گیری برای تصویب طرح اخراج نیروهای خارجی از این کشور، شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی سر دادند.

به گزارش السومریه نیوز، نمایندگان عراقی قبل از جلسه رای‌گیری امروز، شعار ضد آمریکای «کلا کلا أمیرکا.. بغداد حرة حرة .. أمیرکا اطلعی بره» (آمریکا برو بیرون و عراق آزاد است) سر دادند.

نمایندگان خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق، همچنین فریاد « کلا کلا یا صهیون - کلا کلا امریکا- نعم نعم للعراق - نعم نعم للشهداء» سر دادند.

در جلسه امروز چه گذشت؟

تشکیل این جلسه اما از همان آغاز با اما و اگرهایی مواجه شد. به نقل از سایت النشره لبنان، فیان صبری، رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان این کشور در سخنانی اعلام کرد که احزاب کرد در نشست امروز پارلمان برای بررسی حمله اخیر آمریکا به کاروان حشد شعبی در بغداد حضور نخواهند یافت. وی افزود: تا آنجایی که ما اطلاع داریم برخی از نمایندگان اهل تسنن نیز در این جلسه مشارکت نخواهند کرد.

خبرنگار آرتی نیز گزارش داد، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان وارد ساختمان پارلمان شد و مجلس عزاداری برای شهدای حمله آمریکا به کاروان حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد نیز در صحن علنی مجلس برگزار شد. به گزارش این خبرنگار، احزاب شیعه به طور کامل در جلسه حضور دارند. خبرنگار آرتی افزود: جلسه اصلی تاکنون (ظهر) شروع نشده است و برای یک ساعت به تعویق افتاده است. تعداد حاضران در جلسه تنها ۱۲۰ نماینده است که از حد نصاب لازم که اجازه تشکیل جلسه را می‌دهد، کمتر است. این در حالی است که خبرگزاری الاخباریه گزارش داد، ۱۷۰ نماینده پیش‌نویس قانون اخراج نیروهای آمریکایی را امضا کرده‌اند.

تهدید حزب الله عراق

پیشتر همچنین دفتر سیاسی حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای خطاب به پارلمان اعلام کرد: باید توافقنامه چارچوب استراتژیک که آمریکا آن را آشکارا نقض کرد، لغو شود. مردم داغ دیده ما منتظر این هستند ببینند جلسه شما به کجا می‌رسد. آن‌ها همه امیدوارند این جلسه انتفاضه عراق برای دفاع از کرامت و خون شهدایی باشد که به دست اولین کشور تروریستی در جهان به شهادت رسیدند. در این بیانیه، حزب الله کسانی را که لایحه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب نکنند، تهدید کرد.

دفتر سیاسی گردان‌های حزب‌الله همچنین کردهای عراق را تهدید کرد. در این بیانیه آمده است: ما می‌دانیم که برخی گروه‌های کرد از ماندن نیروهای آمریکایی در عراق به دلیل رویاهایشان درباره جدایی و استقلال طلبی حمایت می‌کنند این درحالی است که همگان می‌دانند آمریکا هم‌پیمان قابل اعتمادی نیست.

متن پیش نویس قانون پیشنهادی

در همین حال، رسانه‌های عراقی نسخه‌ای از پیش‌نویس قانونی را که برای پاسخ به حمله اخیر آمریکا به کاروان حشد شعبی تنظیم شده و قرار است در جلسه امروز پارلمان به رای گذاشته شود، منتشر کردند. طبق این گزارش، پارلمان در بیست و هشتمین جلسه خود در پنجم ژانویه ۲۰۲۰ به عنوان نماینده مردم تصمیم زیر را اتخاذ می‌کند:

۱ ـ الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی (به سرکردگی آمریکا) به منظور پایان عملیات نظامی و جنگی در عراق و تحقق پیروزی. دولت عراق همچنین باید در راستای پایان دادن به هرگونه حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور و جلوگیری از استفاده از حریم هوایی آن به هر دلیلی اقدام کند.

۲ ـ فرمانده کل نیروهای مسلح به نمایندگی از دولت عراق باید تعداد تکنسین‌ها و مربیان خارجی را که به آنها احتیاج دارد، محل سکونت، وظایف و مدت قراردادهای آنها را اعلام کند.

۳ ـ وزیر خارجه به نمایندگی از دولت عراق باید علیه آمریکا به اتهام نقض خطرناک حاکمیت و امنیت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کند.

۴ ـ این تصمیم از تاریخ تصویب اجرایی می‌شود.

در همین راستا، یک منبع پارلمانی عراقی گفت: متن این پیش‌نویس نهایی نیست و همچنان در حال اصلاح است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    ترامپ ارزش گلی که در بیابانهای عراق سوری به زیر کفش سردار سلیمان چسبیده بود را هم ندارد

  • شکوفه

    این کمترین اثر خون شهید است تا ان شاالله اثرات خون این شهید امریکا را از منطقه به طور کامل اخرا ج کنیم