شمانیوز
شما نیوز

وزیر خارجه آلمان نسبت به گام نهایی ایران درخصوص برجام ابراز نگرانی کرد

وزیر امورخارجه آلمان با ابراز نگرانی نسبت به تصمیم ایران برای کنار گذاشتن تمام محدودیت‌های عملیاتی برجام گفت که این اقدام می‌تواند به پایان توافق هسته‌ای بینجامد.

 وزیر خارجه آلمان نسبت به گام نهایی ایران درخصوص برجام ابراز نگرانی کرد

به گزارش شمانیوز به نقل از ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان پس از آنکه ایران یک‌شنبه شب اعلام کرد گام نهایی خود در راستای کاهش تعهدات برجامی را برمی‌دارد، نسبت به این تصمیم ابراز نگرانی کرد.

ماس در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی آلمانی گفت که این تصمیم ایران می‌تواند اولین گام در مسیر پایان توافق هسته‌ای 2015 باشد.

وی تصریح کرد: ما به‌طور حتم دوباره با ایران گفت‌وگو می‌کنیم. هرچند آنچه اعلام شده است با این توافق سازگار نیست.

وزیر امورخارجه آلمان افزود: این وضعیت آسان‌تر نشده است و می‌تواند اولین گام در جهت پایان توافق باشد. اتفاقی که یک خسارت بزرگ خواهد بود و از این‌رو، اکنون آن را بسیار بسیار مسئولانه ارزیابی خواهیم کرد.

ماس همچنین اظهار داشت: این تصمیمی است که وضعیت دشوار کنونی را حتی سخت‌تر می‌کند. هیچ‌کس نمی‌خواهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

وی مدعی شد: آنچه ایران اعلام کرده به هیچ وجه مطابق با توافق هسته‌ای نیست، بنابراین امروز به همراه فرانسه و انگلیس درباره آن تصمیم می‌گیریم که چگونه در روزهای آتی به آن پاسخ دهیم.

به گزارش ایسنا، دولت جمهوری اسلامی یک‌شنبه شب طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. ازین‌رو، جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی تاکید کرد که این اقدام در چارچوب برجام برداشته شده است.

تروئیکای اروپا موسوم به گروه "E3" نیز بدون اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و قصور خود در جبران بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در بیانیه‌ای مشترک با طرح ادعای واهی "انجام اقدامات خشونت آمیز توسط ایران" خواستار پرهیز از این اقدامات و خواستار از سر گرفته شدن رعایت مفاد گنجانده شده در توافق هسته‌ای سال 2015 با قدرت‌های جهانی شدند.

محمد جواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: به عنوان پنجمین و آخرین گام جبرانی ذیل پاراگراف ۳۶ برجام، از این پس، تعداد سانتریفیوژها هیچ محدودیتی نخواهد داشت. این گام در چارچوب برجام است و همه پنج گام در صورت اجرای موثر تعهدات متقابل، برگشت‌پذیر است. همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد یافت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied