شمانیوز
شما نیوز

پایگاه عین‌الاسد کجا است+ نقشه

از بامداد روز گذشته (جمعه) خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حالی در صدر اخبار بسیاری از رسانه های جهان قرار گرفت که ناگفته پیدا بود، چنین عملیاتی بازتاب های گسترده ای در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت.

پایگاه عین‌الاسد کجا است+ نقشه

به گزارش شمانیوز به نقل از ایرنا : سردار سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس سحرگاه جمعه در حمله آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بعداد به شهادت رسیدند و پس از آن "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی پس از این جنایت جمعه شب تأیید کرد، دستور حمله به خودروی حامل سردار سلیمانی را صادر کرده است.

 

در پی عملیات تجاوزکارانه آمریکا، مسئولان بلندپایه ایران و پیش از همه مقام معظم رهبری از پاسخ سخت و قاطعانه ایران به آمریکا خبر دادند.

 

شامگاه جمعه و در حالی که منطقه هنوز در شوک خبر ترور ناجوانمردانه بامدادی بود، شبکه " سومریه نیوز" عراق از پرواز دهها هواپیمای آمریکایی بر فراز پایگاه هوایی عین الاسد خبر داد و اعلام کرد: چند ساعت پس از حمله به خودروی حامل ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی، دهها جنگنده و پهپاد آمریکایی بر فراز عین الاسد به پرواز در آمدند.

 

سومریه نیوز به نقل از یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد، مناطق غربی عراق برای نخستین بار است که شاهد این حجم گسترده پرواز هواپیماهای آمریکایی هستند و همزمان با آن نیروهای زمینی آمریکا سرگرم گشت زنی در مناطق صحرایی نزدیک پایگاه عین الاسد هستند تا از وقوع هرگونه رخداد غیرمنتظره جلوگیری کنند.

 

همزمان، اخبار انفجار شدید درپایگاه هوایی عین الاسد واقع در استان الانبار در سطح وسیعی در شبکه های اجتماعی منطقه به نقل از منابع نامعلوم منتشر شد؛ خبری که در فضای پرتنش و شوکه کننده ناشی از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بسیار سوال برانگیز بود.

 

این درحالی بود که منابع خبری عراق اعلام کرده بودند، گروههای وابسته به الحشد الشعبی تهدید کرده اند در واکنش به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، منافع آمریکا در عراق را هدف قرار خواهند و بر همین اساس برخی منابع خبری شب گذشته انتشار گزارش حمله موشکی به پایگاه عین الاسد را نخستین واکنش الحشد الشعبی به اقدام تجاوزکارانه آمریکا برشمردند.

 

به عبارت بهتر در ساعت های نخست شامگاه جمعه برخی رسانه ها و شبکه های فضای مجازی منطقه به شکل گسترده ای اقدام به انتشار خبر حمله با موشک های بالستیک به پایگاه عین الاسد کردند.

 

این خبر از منبعی نامعلوم به سرعت در شبکه های اجتماعی منتشر شد و در حالی که فرماندهی عملیات مشترک عراق، آن را کذب محض دانست، برخی منابع دیگر به نقل از ساکنان  نزدیک به عین الاسد اعلام کردند، آنان صدای انفجارهای مهیبی را شنیده و شاهد ستونی از دود بر فراز این پایگاه هوایی هستند.

 

اما نکته عجیب تر زمانی بود که پایگاه خبری "عربی 21" در این باره نوشت: شبکه های اجتماعی ایران شامگاه جمعه اخبار تایید نشده ای را در مورد حمله موشکی به پایگاه عین الاسد در واکنش به شهادت سردار سلیمانی منتشر کردند.

 

این پایگاه به نقل از یک منبع امنیتی در داخل پایگاه هوایی عین الاسد و یک مسئول محلی عراقی صحت گزارش های حمله به عین الاسد را که محل استقرار نیروهای آمریکایی در استان الانبار واقع در غرب عراق است، تکذیب کرد.

 

پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار واقع در غرب عراق و نزدیک مرز سوریه قرار گرفته و یکی از مراکز مهم استقرار نیروهای نظامی و تجهیزات ارتش امریکا در عراق است همچنین عین الاسد (قادسیه سابق) دومین پایگاه هوایی عراق بعد از پایگاه هوایی "بلد" به شمار می آید که در سال 2014 بیش از 300 نظامی آمریکایی وارد آن شدند؛ در آن زمان هدف از استقرار این نیروها در پایگاه مزبور آموزش نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش اعلام شد.

 

 

نکته قابل توجه اینکه آخرین خبری که از حمله به پایگاه عین الاسد منتشر شده است، مربوط به سه شنبه 12 آذر (سوم دسامبر 2019) و فقط چند روز پس از سفر مایک پنس معاون دونالد ترامپ به عراق و بازدید از این پایگاه است؛ در آن زمان اعلام شد عین الاسد با پنج فروند موشک هدف قرار گرفت.

 

با این توضیحات، خبر شامگاه جمعه مبنی بر وقوع انفجارهای مهیب در عین الاسد آن هم به نقل از منابع غیر رسمی عراقی و بیشتر به استناد توییت برخی افراد با نام های ناآشنا ، بیش از هر چیزی در چارچوب جنگ روانی به منظور بالا بردن شدت تنش اوضاع جاری ارزیابی می شود.

 

در همین ارتباط پایگاه خبری الفرات نیوز عراق نوشت کهخبر انفجارهای مهیب در عین الاسد همزمان با تنش فراوان و بی سابقه بین آمریکا و ایران در پی "شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در حمله هوایی آمریکا منتشر  شد اما منابع رسمی عراق صحت آن را تکذیب کردند.

 

با اینحال، بررسی ها به درستی نشان نمی دهند که شروع این جریان سازی از کجا صورت گرفته ، اما آنچه قابل تامل است، اینکه این فیک نیوزها (اخبار بی اصالت) با هدف جنگ روانی طراحی شده بود که علاوه بر کاربران شبکه های اجتماعی، حتی برخی رسانه های داخلی را نیز فریب داد.

 

 

عین الأسد پایگاهی است که سال گذشته ترامپ همزمان با عید شکرگزاری در آن حضور یافت

المیادین: پایگاه نظامی عین الاسد کاملا ویران شده است

ترامپ در مورد پایگاه عین الاسد چند روز قبل گفته بود: ایالات متحده یک پایگاه بسیار ویژه و گرانقیمت در آنجا ساخته که بیلیون‌ها دلار هزینه برای این کشور داشته است

وی گفته بود: "ما آنجا(عراق) را ترک نمی‌کنیم، مگر اینکه آنها هزینه این پایگاه را بدهند"

این حمله، اولین حمله نظامی رسمی به یک پایگاه امریکایی بعد از جنگ جهانی دوم است

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied