شمانیوز
شما نیوز

توضیحات سردار حاجی زاده در مورد هواپیمای مسافربری اوکراین + فیلم

تا دقایقی دیگر فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مورد هواپیمای مسافربری اوکراین توضیحاتی ارائه خواهد کرد.

توضیحات سردار حاجی زاده در مورد هواپیمای مسافربری اوکراین + فیلم
به گزارش خبرنگار شمانیوز: پیرو اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان درباره هدف قرار گرفتن غیرعمدی بوئینگ اوکراینی و نظر به بند آخر آن اطلاعیه که بر ارائه توضیحات توسط نهاد مربوطه در سپاه تاکید داشت، سردار حاجی زاده در جمع خبرنگاران حضور یافت.
 
 
 
 

 

تکمیلی1// ساعت 13:50

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران:

بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سالهای گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود.

نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

آنچه در بررسی‌های ما انجام شد شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود.

در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ی غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.

 

تکمیلی2// 

در چندین مرحله بالاترین سطح آماده باش به همه‌ی شبکه تاکید می‌شود و همه سامانه‌های پدافندی در بالاترین سطح آمادگی به سر می‌بردند.

در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشکهای کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند.

سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک شاسی را شما فشار بدهید.

مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود.

در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه مواجه می‌شود با هدفی در ۱۹ کیلومتری که «کروز» تشخیص داده می‌شود.

 

تکمیلی3//

حاجی زاده تاکید کرد: ارزیابی ها و بررسی های این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضائیه ان‌شاءالله انجام می‌شود و اطلاعات کامل می‌شود و همین ابتدا باید بگویم که ما گردن مان را از مو باریکتر است.

فرمانده هوافضای سپاه تصریح کرد همه مسئولیت‌های این کار را می پذیریم و هرگونه تصمیمی مسیولان بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم.

حاجی زاده در تشریح جزئیات این حادثه گفت: بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات آن خیلی بیشتر از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است و امکان درگیری بسیار بالا بود و هیچ وقت چنین شرایطی را شاهد نبودیم. هم آمریکایی ها در آماده باش صد در صد بودند و هم ما.

وی افزود: آنان تهدید کرده بودند که ۵۲ نقطه از ما را می زنند و در همین راستا همه یگان های پدافندی و آفندی آماده باش کامل بودند و طبیعتاً سامانه‌های مستقر در تهران هم در همین شرایط به سر می‌برد. آنچه که در بررسی هایی که انجام دادیم، توضیح دادند این است که شب حادثه وضعیت آمادگی در شرایط جنگی قرار گرفته بود که بالاترین سطح آمادگی است.

فرمانده هوافضا تاکید کرد: در این شرایط تعدادی از سامانه های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شدند.

سردار حاجی‌زاده با بیان این که اولین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر بود و در اطراف بیدگنه این حادثه را رقم زده است اظهار کرد: در چندین مرحله این آماده باش به بالاترین سطح موجود به همه سامانه‌ها اعلام می‌شود و در مراحل مختلف چندین بار به سامانه‌های مختلف و از جمله سامانه‌ای که درگیر این حادثه شده اعلام می‌شود که موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است.

وی ادامه داد: در یکی دو مرحله دیگر تاکید می‌شود که براساس گزارش‌های واصله سامانه‌های پدافندی باید بالاترین سطح آمادگی را داشته باشند و به آنها گفته شده که کروزها شلیک شده و در مسیر هستند.

فرمانده هوافضایی سپاه ادامه داد: این سامانه‌ای که درگیر شده است و موشک را شلیک کرده که ما پیش‌بینی کردیم مصاحبه‌ای با خود اپراتور انجام شده و آن هم پخش خواهد شد ان‌شاءالله، خود شلیک کننده اظهار کرده است که ما چندین بار درخواست کردیم که فضای کشور از پروازها خالی شود و به اصطلاح کلیر شود و این درخواست‌ها انجام شد به ملاحظه برخی مسائل عزیزان ما این موضوع را دنبال نمی‌کنند.

حاجی‌زاده افزود: پروازها در این شرایط ادامه پیدا می‌کند و در لحظه‌ای که این اتفاق رخ می‌دهد این سامانه در فاصله‌ای 19 کیلومتری با یک هدفی که کروز تشخیص داده می‌شود و بر روی نقشه محل استقرار سامانه درگیر شونده با فرودگاه امام خمینی (ره) مشخص است.

وی در ادامه با تشریح نقطه پرواز جایگاه فرودگاه و محل استقرار سامانه پدافندی بر روی نقشه تاکید کرد: این هواپیما از جایی که بلند می‌شود با توجه به اطلاعاتی که به اپراتور داده می‌شود و گفته می‌شود وضعیت جنگی است و موشک کروز شلیک شده است، این بنده خدا (شلیک کننده)هواپیما را کروز تشخیص می‌دهد و موظف بوده است در چنین شرایطی تماس بگیرد و تاییدیه را بگیرد،‌خبط اپراتور هم همین است اما ظاهرا سیستم ارتباطی‌اش با اختلال روبه‌رو بوده است و نمی‌تواند تماس بگیرد که شاید به دلیل شلوغ بودن شبکه یا سامانه‌های جنبی بوده است که در نهایت او 10 ثانیه فرصت داشته است که تصمیم بگیرد.

حاجی‌زاده تصریح کرد: او در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد و موشک را شلیک می‌کند و هواپیما مورد اصابت قرار می‌گیرد و در نقطه مشخص شده بر زمین سقوط می‌کند.

در پی وقوع حادثه دلخراش سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین در اولین ساعات صبح چهارشنبه۹۸/۱۰/۱۸ و در بحبوحه تهاجم موشکی به پایگاه آمریکای جنایتکار و احتمال تاثیر اقدامات نظامی در این حادثه، ستاد کل نیرو‌های مسلح بلافاصله به منظور بررسی این احتمال اقدام به تشکیل هیات بازرسی متشکل از کارشناسان فنی و عملیاتی، مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری نمود و در نهایت امروز نتایج بررسی شبانه‌روزی و دقیق این هیات طی 5 بند به استحضار ملت شریف ایران رسید.

ستاد کل نیروهای مسلح تائید کرده است که «بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد».

به دنبال این حادثه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند. همچنین روسای قوای مجریه و قضائیه ضمن اظهار تاسف و تاثر از این حادثه دستورات لازم را برای پیگیری موضوع ارائه کردند و مسئولان ذیربط هم از انجام پیگیری ها و اقدامات لازم در این خصوص خبر دادند.

سردار حاجی زاده: نه هواپیما از مسیر خارج شده ، نه قصوری توسط مسئولین بوده

مقصر تمام ماجرا مجموعه ما بوده است

سازمان هواپیمایی کشوری بنا بر عدم اطلاع مصاحبه میکرده است و تقصیری متوجه آنها نیست

 

اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام می گردد..

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    بهترین کاری که در حال حاضر از ایشان بر میاد استغعاس..

  • شکیبا

    جای تاسفه ایکاش این اتفاق نیفتاده بود...

  • سید

    سلام همه مقصر آمریکاه جنایت کارهسته

  • ناشناس

    سردار جان خودتو ناراحت نکن همش این آمریکای لعنتیه..‌خدانگهدار خودتو همکاراته

  • ناشناس

    بعداز سه روز پنهان‌کاری نه قابل توجیح ونه بخشش آیت

  • ایرانی

    سلام از ارادت ما نسبت به شما چیزی کم نمیشه ناراحت نباشی کاش این اتفاق نمی افتاد سردار