شمانیوز
شما نیوز

استیضاح ترامپ و نکاتی که نمی‌دانید

نادر انتصار استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا درباره تاثیر محکمه استیضاح ترامپ بر شهرت نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین تاثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ که تابستان سال آینده برگزار خواهد شد توضیح داده و گفته جمهوری خواهان امروز مانند طرفداران کور و مطیع ترامپند.

استیضاح ترامپ و نکاتی که نمی‌دانید

به گزارش شما نیوز به نقل از رویداد۲۴:  روز جمعه دونالد ترامپ در توییتر خود نسبت به ساعت پخش اظهارات مقدماتی تیم حقوقی‌اش در جریان محاکمه استیضاح در مجلس سنا ابراز نارضایتی کرد و گفت ساعتی که قرار است این اظهارات در روز شنبه در تلویزیون پخش شود ساعتی است که بسیاری از آمریکایی‌ها پای تلویزیون نیستند.

 

 پنجمین روز از محکمه استیضاح ترامپ رییس جمهور آمریکاست. او به جرم سو استفاده از قدرت در پرونده تعلیق کمک‌های نظامی به اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح شده و در نهایت بعد از سه هفته لایحه استیضاح ترامپ توسط نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به سنا ابلاغ شد.

 

دموکرات‌ها در مصوبه استیضاح آقای ترامپ را به سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره متهم کردند.

 

او استفاده از کمک نظامی آمریکا به عنوان اهرم فشاری برای واداشتن اوکراین به اعلام تحقیقات جنایی در مورد بایدن را رد می‌کند. جو بایدن هم اکنون در نظرسنجی‌ها پیشتاز کسب نامزدی حزب دمکرات در انتخابت ۲۰۲۰ است و می‌تواند در انتخابات رقیب آقای ترامپ باشد.

155764820088256700

 

نانسی پلوسی نقش بسیار مهمی در به سرانجام رسیدن این استیضاح داشته است. رییس مجلس ۸۰ ساله آمریکا در زمان رسوایی پرونده مولر با وجود فشار‌هایی که نمایندگان جوانی همچون ایهان عمر، کورتز و رشیده طلیب به او وارد میکردند، پرونده ترامپ را فاقد مستندات کافی تشخیص داد و استیضاح رییس جمهور را تنها زمانی کلید زد که برای همه از جمله جمهوری خواهان، سواستفاده ترامپ از قدرتش محرز شده بود.

 

با این وجود همه کارشناسان بر این باورند که مجلس سنا با اکثریت جمهوری خواهان در نهایت رای به تبرئه رییس جمهور خواهد داد. در باره جریان استیضاح رییس جمهور آمریکا و نقش نانسی پلوسی در این پروژه با نادر انتصار استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی گفتگو کردم.

 

آیا مجلس سنا به سرعت محکمه استیضاح ترامپ را مختومه کرده و ترامپ را تبرئه می‌کند؟

 

زمانی که وقت رای گیری نهایی برسد، مجلس سنا با اکثریت جمهوری خواهان به سرعت لوایح استیضاح را رد خواهد کرد. تا امروز مجلس سنا مجوزی برای دعوت از شهود در محکمه صادر نکرده‌اند و اجازه اضافه شدن مدارک جدید به پرونده او را در فرآیند محکمه نداده‌اند. جمهوری خواهان سنا را در دست دارند و مانند یک گروه متحد علیه دموکرات‌ها عمل می‌کنند.

 

از همین الان می‌توانیم تشخیص دهیم که جمهوری خواهان چطور رای خواهند داد و نتیجه محکمه سنا از پیش تعیین شده است. هیچ شک و ابهامی در فرآیند محکمه و نتیجه آن وجود ندارد.

 

چرا دموکرات‌ها بین تصویب لایحه در مجلس نمایندگان و ابلاغ آن به سنا تعلیق ایجاد کردند؟ آیا انتظار داشتند در این فرصت حمایت جمهوری خواهان را جلب کنند؟

 

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا می‌خواست در این مدت مطمئن شود که افکار عمومی آمریکا درباره اهمیت استفاده از شهود در محکمه سنا علیه ترامپ آگاهی کامل دارند. او محکمه سنا را به تعویق انداخت تا مطمئن شود افکار عمومی به خوبی از متد‌های انسدادی جمهوری خواهان بر سر راه محکمه و انکار اهمیت استماع شهود در جریان استیضاح در سنا آگاهند.

 

پلوسی می‌خواست هر کاری لازم است انجام دهد تا بتواند پای شهود را به جلسات استماع محکمه سنا باز کند، اما جمهوری خواهان مانع از ورود شاهدان شدند چرا که به خوبی می‌دانستند بدون استماع شاهدان قابل اعتماد، می‌توانند محکمه را به یک شوی خنده‌دار تبدیل کنند و آن طور که مصلحت می‌دانند آن را به پایان برسانند.

 

نانسی پلوسی در جایی با پیش بینی نتیجه استیضاح در سنا گفته بود حتی با تبرئه ترامپ، باز هم او به رییس جمهوری تبدیل شده که تا ابد استیضاح شده است. اساسا چقدر چنین دستاوردی در سپهر سیاسی آمریکا حائز اهمیت است؟

 

تنها سه رییس جمهور آمریکا در طول تاریخ استیضاح شده‌اند. اولین آن‌ها اندرو جانسون ۱۷مین رییس جمهور آمریکا بوده است. اندرو جانسون تنها با یک رای کمتر در سنا بعد از اینکه توسط مجلس نمایندگان آمریکا او را استیضاح کرده بود، توانست از محکومیت جان سالم بدر ببرد. با این حال شهرت جانسون به شدت ضربه خورد و نتوانست تا پایان به عنوان یک رییس جمهور کارآمد ظاهر شود.

 

بیل کلینتون دومین رییس جمهوری بود که استیضاح شد. اما کلینتون در سنا محکوم نشد و نتوانست تا پایان ریاست جمهوری بدون اینکه به محبوبیتش ضربه‌ای وارد شود به کارش ادامه دهد. در واقع محبوبیت بیل کلینتون بعد از استیضاح بیشتر هم شد.

 

دونالد ترامپ هم می‌تواند از موجی که به وجود آمده جان سالم بدر ببرد. با این حال با توجه به وضعیت ترامپ، جریان استیضاح تا همین الان هم تاثیر منفی مهمی بر روان او گذاشته است. اما از نظر سیاسی ترامپ ریاست جمهوری‌اش را حفظ خواهد کرد و از تجربه استیضاح برای تقویت چهره خود در بین پایگاه سیاسی‌اش استفاده خواهد کرد.

 

آیا نانسی پلوسی می‌تواند به عنوان یک سد بر سر راه اقدامات بعدی ترامپ عمل کند؟

پاسخ کوتاه به این سوال، نه است. رییس جمهور آمریکا قدرت خارق العاده‌ای دارد و هیچ یک از مقامات رسمی نمی‌توانند قدرتشان را با رییس جمهور مقایسه کنند. این شامل رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز می‌شود. ترامپ نشان داده از پایمال کردن هیچ نهادی حتی قوه مقننه برای رسیدن به اهداف خودش فروگذار نمی‌کند.

 

آیا استیضاح ترامپ قماری برای دموکرات‌ها بوده است؟ همان طور که گفتید ترامپ از این تجربه برای تقویت پایگاه سیاسی خود بهره خواهد برد، بنابراین شاید این استیضاح عملا جایگاه او را از قبل بالاتر برده باشد.

 

بله، این قماری برای نانسی پلوسی و حزب دموکرات بوده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رای دهندگان آمریکایی به شدت در مساله استیضاح ترامپ دو قطبی شده‌اند. در این وضعیت قطبی شده جامعه آمریکا، اینکه بدانیم سناریوی استیضاح تا چه حد شانس سیاسی پلوسی را افزایش داده کار ساده‌ای نیست.

 

فکر می‌کنم ترامپ این مساله را به طرز غیر قابل توصیفی به نفع خودش تمام خواهد کرد و بار دیگر در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز خواهد شد. ترامپ استاد کار‌های مخفیانه و دوز و کلک سیاسی است.

 

تبعات این استیضاح و جامعه قطبی شده برای آمریکا چیست؟ آیا وفاداری جمهوری خواهان به ترامپ تقویت شده است؟

ترامپ در واقع موفق شده حزب جمهوری خواه را به تصویری که خودش داشته تبدیل کند. وقتی ما از جمهوری خواهان امروز حرف می‌زنیم، از طرفداران کور و مطیع ترامپ حرف می‌زنیم. حزب جمهوری خواه امروز مانند یک فرقه سیاسی عمل می‌کند تا یک حزب سیاسی.

 

شانس ترامپ برای انتخاب مجدد بسیار بالاست و آن‌ها سعی می‌کنند پایگاه سیاسی‌شان را حفظ کنند. حوزه‌های انتخابیه‌ای که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای داده بودند بار دیگر در انتخابات ۲۰۲۰ با رای بالاتر به ترامپ رای خواهند داد.

 

رای مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح، عملا یک رای حزبی صرف بود. پیام این رای چه بود؟ آی مدیریت پلوسی برای جلب حمایت از استیضاح با مشکلی روبه رو شده بود یا قابل پیش بینی بود؟

 

موارد اساسی‌ای وجود دارد که قوه مقننه وظیفه نظارت بر آن را دارد و نباید اجازه دهد یک قوه دیگر از قدرتش سوء استفاده کند. کاری که پلوسی کرد در واقع استفاده از قدرتش بر مبنای قانون اساسی بود. تحقیر قانون اساسی توسط ترامپ پلوسی را به این نتیجه رساند که چاره‌ای جز انتخاب مسیر استیضاح ندارد.

 

پلوسی به خوبی می‌دانست جامعه آمریکا قطبی خواهد شد، اما از ظرفیت‌های قانونی خودش به عنوان نگهبان انسجام سیاسی کشور استفاده کرده است.

 

آیا اقدام پلوسی حمایت عمومی را در پی داشته است؟

جمهوری خواهان از استیضاح ترامپ حمایت نکردند و در نتیجه بخشی از افکار عمومی مخالف حزب دموکرات و نانسی پلوسی باقی می‌ماند. دونالد ترامپ روی قطبی شدن فضا حساب کرده است، از سوی دیگر حامیان او، سیاست را بازی با حاصل جمع صفر می‌بینند.

 

آیا استیضاح اساسا فضای انتخابات آمریکا را تغییر خواهد داد؟

 

پاسخ این سوال نه است. حامیان ترامپ امروز بیش از گذشته به او وفادار شده‌اند و به او رای خواهند داد. منتقدان او نیز تندتر شده‌اند و بیش از گذشته سیاست‌ها و رفتار‌های او را نقد می‌کنند. در نتیجه داینامیک انتخابات آمریکا میان همین دو طیف خواهد بود و فرق چندانی با انتخابات ۲۰۱۶ نخواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied