شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز گزارش می‌دهد؛

چرا روحانی دوقطبی‌سازی دوباره را در دستورکار قرار داده است؟

کارشناسان معتقدند صحبت‌های روحانی در روزها و هفته‌های گذشته علیه جناح رقیب و شورای نگهبان و تشدید فضای دوقطبی، با هدف فشار بر نهادی نظارتی و حاکمیتی صورت گرفته است، البته برخی هم عقیده دارند رئیس‌جمهور از رد صلاحیت برخی از نزدیکانش به ویژه دامادش در انتخابات ناراحت است.

چرا روحانی دوقطبی‌سازی دوباره را در دستورکار قرار داده است؟

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، اخیراً جلسه‌ای با حضور حسن روحانی، سیدحسن خمینی و رئیس دولت اصلاحات در کاخ سعدآباد برگزار شد. این موضوع ابتدا در فضای مجازی و رسانه‌های غیررسمی منتشر شد و بعد از اینکه دولت مشاهده کرد دیگر نمی‌تواند جلسه را انکار کند آن را به‌صورت رسمی اعلام کرد.

 

 خبرگزاری دولتی ایرنا در گفتگو با جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و مشاور ارشد محمد خاتمی صحت جلسه انتخاباتی حسن روحانی و رئیس دولت اصلاحات را تأیید کرد. بعد از این جلسه اخباری مبنی بر شروع فعالیت‌های رسانه‌ای، روانی و انتخاباتی دولت و اصلاح‌طلبان برای انتخابات دوم اسفند منعکس شد. به همین منظور حسن روحانی در جلسه‌ای ناگهانی و بدون دعوت از خبرگزاری‌ها با حضور فرمانداران و استانداران سراسر کشور مباحث تندی را علیه جمهوریت نظام، انتخابات و شورای نگهبان مطرح کرد.

 

روحانی از همان ابتدا با دستور کار دوقطبی‌‌سازی فضا به شورای نگهبان حمله کرد و خواستار برگزاری انتخابات آزاد شد و تا انتخابات دوم اسفند می‌خواهد این دوقطبی‌سازی را ادامه دهد.

 

البته حسن روحانی، دوره‌های گذشته انتخابات را هم با این حربه پشت سر گذاشت و برای شکست رقبای انتخاباتی‌اش از آن استفاده کرد. او زمانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ منتقدانش را سرهنگ و خودش را حقوقدان توصیف کرد که رقبایش نمی‌توانند با جهان تعامل کنند و همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ هم گفته بود که اگر رئیسی، رقیب انتخاباتی‌اش رأی بیاورد بین مردم در پیاده‌روها دیوار خواهد کشید! صحبت‌های که از نظر بسیاری از تحلیل‌گران خنده‌دار به نظر رسیده و بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت. 

 

کارشناسان معتقدند صحبت‌های روحانی در روزها و هفته‌های گذشته علیه جناح رقیب و شورای نگهبان و تشدید فضای دوقطبی، با هدف فشار بر نهادی نظارتی و حاکمیتی صورت گرفته است، البته برخی هم عقیده دارند رئیس‌جمهور از رد صلاحیت برخی از نزدیکانش به ویژه دامادش در انتخابات ناراحت است. 

 

رئیس‌جمهور علاوه بر دوقطبی‌‌سازی فضای کشور، برای حمله به شورای نگهبان و زیر سؤال بردن اصل انتخابات، از لفظ رفراندوم استفاده کرد و گفت که عده‌ای از این کلمه ترس دارند، البته دولت در هفت سال اخیر در تمام زمینه‌های بزرگ نظیر؛ برجام، سهمیه‌بندی بنزین، حذف یارانه مردم، پیوستن ایران به کنوانسیون‌های مختلف هیچ نظرخواهی از مردم نکرده است.

 

*چهار عامل در تمایل روحانی به دوقطبی‌سازی دوباره

تمام این صحبت‌ها و سخنرانی‌ها روحانی در چند تحلیل کلی توسط کارشناسان دسته‌بندی شده است.

 

۱- افول محبوبیت: 

روحانی در هفت سال اخیر وعده‌های زیادی در زمینه اقتصادی و معیشتی به مردم داد؛ کاری که با توجه به آمار و ارقام اقتصادی و اعداد کف میدان اقتصاد و معیشت مردم به هیچ عنوان با حرف‌های او صدق نمی‌کند. تورم ۴۰ درصدی، فشار تحریم‌ها بر دولت، کاهش میزان فروش نفت، بالا نرفتن دستمزد معقول کارمندان، بیکاری زیاد در کشور و رشد قیمت مسکن، خودرو و دلار و سایر ارزها در کشور همگی نشان می‌دهد که آمارهای اقتصادی دولت به‌شدت تنزل داشته است. گفتنی است که بر طبق آمارها محبوبیت روحانی به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

 

۲-مذاکره مجدد: 

دولت روحانی و شخص ظریف، وزیر امور خارجه برای اینکه بتوانند وجهه‌ای برای خود دوباره مهیا کند به فکر طرح مذاکره مجدد با آمریکا افتاده‌اند. ظریف در مصاحبه‌ای جنجال‌برانگیز با نشریه اشپیگل گفته بود هرگز او راه مذاکره با آمریکا را بعد از شهادت سردار سلیمانی در چهارچوب ۵+۱ بسته نمی‌بیند. این صحبت‌های او با جواب بسیار تحقیرآمیز ترامپ روبه‌رو شد که گفت نه مرسی! با شما مذاکره نمی‌کنم! به همین علت هدف روحانی از طرح چنین مباحثی ایجاد روحیه دوباره مذاکره برای گرفتن امتیاز بیشتر در درون کشور است.

 

۳-اعتراض‌ها به دولت:

روحانی در شدیدترین نقدهای اقتصادی و اجتماعی در بدنه مردمی روبرو است. اعتراض‌های معیشتی شدید علیه دولت در دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ سبب شد او به شدت در عرصه جامعه دچار تزلزل محبوبیت شود و به همین دلیل قصد دارد با طرح کردن موضوعاتی عامه‌‌پسند که خودش بیشتر متولی آنهاست در جایگاه طلبکار از نهادهای دیگر ظاهر شود تا کسب آبرو کند.

 

۴- عدم استقبال از اصلاح‌طلبان: 

خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در جمعی تکرار کرده که اگر او هم از مردم بخواهد دیگر حاضر نیستند به اصلاح‌طلبان رأی بدهند. این صحبت‌ها گواه بر این است که جایگاه سیاسی اصلاح‌طلبان بین مردم دیگر وجه‌ای ندارد. به همین علت هم بود که کرباسچی و قوچانی از اعضای کارگزاران سازندگی خواسته‌اند که رهبر جدیدی برای اصلاحات در نظر گرفته شود. این نقدهای اصلاح‌طلبان بارها به طور آشکار و پنهان به روحانی منتقل شده است و در همین جلسه اخیر گفته شده خاتمی از عمل نکردن رئیس‌جمهور به وعده‌هایش بسیار گله کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied