شمانیوز
شما نیوز

حجت‌الاسلام خلیلی در گفت‌وگو با شمانیوز:

نمایندگان مجلس یازدهم باید نواقص برنامه ششم توسعه را رفع کنند/ حذف قوانین دست‌وپاگیر ضروری است

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نمایندگان مجلس یازدهم پیش از اینکه وارد مجلس شوند باید برنامه ششم توسعه را مطالعه کنند و به نواقص آن پی ببرند و این نواقص را برطرف کنند.

نمایندگان مجلس یازدهم باید نواقص برنامه ششم توسعه را رفع کنند/ حذف قوانین دست‌وپاگیر ضروری است

حجت‌الاسلام و المسلمین امیررضا خلیلی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، اظهار کرد: نمایندگان مجلس یازدهم پیش از اینکه وارد مجلس شوند باید برنامه ششم توسعه را مطالعه کنند و به نواقص آن پی ببرند و این نواقص را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه قوانینی در کشور وجود دارند که در بعضی از قسمت‌های آن تبصره لحاظ شود، یادآور شد: یعنی قوانینی داریم که مغفول مانده‌اند، به عنوان مثال در حوزه‌های صنعت، بانکداری و عدالت اجتماعی غفلت‌هایی صورت گرفته که نیازمند این است تا بازنگری‌هایی در این حوزه‌های انجام شود.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نمایندگان مجلس دهم باید براساس اقتصاد مقاومتی، حوزه‌های درآمدزا مانند حوزه گردشگری را مورد توجه قرار دهند و تقویت کنند.

خلیلی با اشاره به تغییر ساختار دولت تأکید کرد: مجلس یازدهم به واسطه تغییر برخی قوانین باید کوچک‌سازی ساختار دولت را به جد دنبال کند و چون مجلس در رأس امور است، خواهد توانست چنین مطالباتی را پیش ببرد.

وی به فقدان سیستم اجتماعی فراگیر در کشور اشاره کرد و گفت: برای مثال در خصوص فراگیری بیمه تأمین اجتماعی به عنوان یکی از حداقل‌های حقوق شهروندی ضعف وجود دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: متأسفانه قوانین دست و پاگیری در حوزه فراگیری خدمات رایگان بهداشتی وجود دارد که باید مجلس یازدهم تلاش کند تا این قوانین دست و پاگیر حذف شوند؛ چون خدمات بهداشتی و درمانی رایگان به عنوان یکی از اقدامات مؤثر در بهبود معیشت مردم محسوب می‌شود.

خلیلی با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های مجلس دهم ضعف این مجلس در حوزه شفافیت و نظارت است، خاطرنشان کرد: مردم باید در جریان جزئیات کامل بودجه‌ریزی‌ها قرار بگیرند و نمایندگان باید شفاف به مردم بگویند، چه مواردی را در رابطه با بودجه به تصویب رسانده‌اند و قرار است برای بخش‌های آموزش، کشاورزی، بهداشت، صنعت و غیره چه میزان بودجه اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه یک نماینده باید مستقل باشد و وامدار شخصی و گروهی نباشد‌، گفت: یک نماینده باید آن‌قدر از مطالعات و اشرافیت بالا، نسبت به قوانین برخوردار باشد که اصلاً کسی نتواند به او توصیه بکند و نیز باید در این رابطه از مشاوران خبره‌ای بهره ببرد.

کارشناس مسائل اقتصادی یکی دیگر از مشکلات امروز کشور را عدم تجمیع اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: ضروری است برای تجمیع اراضی کشاورزی در استان‌ها قانونی مصوب شود تا از طریق گستردگی اراضی کشاورزی به خودکفایی دست پیدا کرد. برای مردم باید شرایطی به وجود آید که وقتی دولت از آنها خواست زمین‌هایشان را تجمیع کنند تا در این زمین‌ها فقط گندم کشت شود، مردم براساس اعتماد به دولت، این کار را انجام دهند و مردم این‌طور حس کنند که سودشان در عمل به درخواست دولت است، اما الان شرایط به‌گونه‌ای است که کشاورزان پول‌هایشان و تجهیزاتشان را با تأخیر از دولت دریافت می‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied