شمانیوز
شما نیوز

عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با شمانیوز عنوان کرد؛

تخطی دولت از رعایت سقف انتشار اوراق بر اساس برنامه ششم توسعه/ انتشار بیش از حد اوراق منجر به تورم می‌شود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه قرار است برای سال آینده 50 هزار میلیارد تومان اوراق منشتر شود که دولت برخلاف آن، در لایحه بودجه 99 بیشتر از این سقف دست به انتشار اوراق خواهد زد.

تخطی دولت از رعایت سقف انتشار اوراق بر اساس برنامه ششم توسعه/ انتشار بیش از حد اوراق منجر به تورم می‌شود

جهان‌بخش محبی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجبس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، با بیان اینکه دولت با انتشاراوراق در لایحه بودجه 99 به دنبال کسب سود نیست، اظهار کرد: بلکه دولت با این اقدام در پی تأمین کسری بودجه است.

وی افزود: دولت برای مبارزه با نقدینگی، جمع‌آوری نقدینگی از دست مردم، مبارزه با گرانی و نیز سوق دادن سرمایه‌های موجود در اختیار مردم، اقدام به انتشار اوراق می‌کند.

عض کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما به خاطر مشکلاتی که تهیه و تدوین بودجه شده و امکان تراز بودجه را از دولت سلب کرده، بر اساس برنامه پنج ساله برنامه ششم توسعه قرار است که سالیانه تا یک سقف معینی، اوراق منتشر شود که برای سال آینده سقف آن 50 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که دولت برخلاف برنامه ششم توسعه در لایحه بودجه 99 بیشتر از این سقف دست به انتشار اوراق خواهد زد؛ یعنی حدود 80 هزار میلیارد تومان.

محبی‌نیا با بیان اینکه متأسفانه نمایندگان مجلس به دلیل عدم فهم درست از وضعیت اقتصادی کشور در بعضی مواقع دست به تزاید این امر می‌زنند، یادآور شد: دلیل اصلی این مشکل، ناآگاهی نمایندگان است و متأسفانه گاهی اوقات، بعضی مواقع برای بعضی از سازمان‌ها و ادارات نقش دلالی را بازی می‌کنند و در نهایت به خاطر این مسئله از امکان بهبود شرایط اقتصادی کشور باز مانده‌ایم.

وی با اشاره به این مطلب که حتی با پیشنهادات بی‌ریشه و خارج از اصول برخی نمایندگان میزان انتشار اوراق در سال 99 از رقم پیشنهادی دولت هم یک مقدار افزایش یافته است، گفت: انتشار اوراق چون برای سرمایه‌گذاری به کار گرفته نمی‌شود، بلکه برای پرداخت حقوق و مزایا و هزینه‌های جاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، انتشار بیش از حد معمول اوراق براساس برنامه ششم توسعه به تورم دامن می‌زند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر این اوراق در کارهای زیربنایی و گسترش شبکه ریلی، مترو و ساخت مسکن و در حوزه گسترش راه‌ها و بنادر و نیز آی تی مورد استفاده قرار گیرد، مفید خواهد بود، اما اگر دولت برای تأمین هزینه‌های جاری به انتشار اوراق مبادرت ورزد، سهم مهلکی برای اقتصاد کشور است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied