شمانیوز
شما نیوز

عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفت‌وگو با شمانیوز:

همتی استقلال بانک مرکزی را افزایش داد/ بانک مرکزی مانع رشد نقدینگی شد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: از اقدامات مثبت آقای همتی، استقلال بیش از پیش بانک مرکزی است؛ برعکس دوران مدیریت آقای سیف، بانک مرکزی از رئیس جمهور دیگردستور نمی‌گیرد و همین مسئله بر ثبات ارز و قیمت‌ها تأثیرگذار بوده است.

همتی استقلال بانک مرکزی را افزایش داد/ بانک مرکزی مانع رشد نقدینگی شد

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، اظهار کرد: به هیچ عنوان تصمیمات اقتصادی منسجم و کارآمد در شرایط جنگ اقتصادی از سوی دولت مشاهده نشده است و حتی در تیم اقتصادی دولت هماهنگی کافی وجود ندارد.

وی افزود: اما برعکس دولت، اقدامات مؤثر بانک مرکزی از زمانی که آقای همتی ریاست آن را بر عهده گرفته است در تثبیت نرخ ارز و تثبیت قیمت‌ها در بازار تأثیرگذار بوده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین ورود دستگاه قضا به پرونده مفاسد اقتصادی که در زمان ریاست آقای رئیسی به اوج رسید به ثبات وضعیت اقتصادی موجود تقریباً کمک کرد.

ابوترابی افزود: علاوه بر عملکرد مثبت بانک مرکزی و نیز عملکرد مثبت دستگاه قضا، دستگاه‌هایی هستند که وظیفه آنها انجام کار اقتصادی نیست، اما تمام قد و جهادگونه پای کار اقتصادی آمده‌اند تا باری از مشکلات مردم بکاهند؛ مانند قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء(ص) و بنیاد برکت.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی اقدامات مثبت دیگری مانند اصلاح قانون چک را انجام داده است، یادآور شد: البته برخی از وزرا هم با انجام یک سری کارهای داخلی اقداماتی را شروع کرده‌اند‌، اما این اقدامات منتصب به دولت یا تیم اقتصادی دولت نیست؛ برای مثال وزیر صنعت، معدن و تجارت فعلی براساس تأکیدات مقام معظم رهبری 9 میز داخلی‌سازی در خصوص خودرو، صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی انجام داده و با کمک وزارت دفاع، روند داخلی‌سازی خودروها را آغاز کرده است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی درباره نقش رئیس فعلی بانک مرکزی در مهار نقدینگی گفت: آقای همتی وارث‌دار یک میراث از هم گسیخته‌ای است که اصلاح ساختار آن زمان‌بر است؛ چون تعدد 36 عنوان بانک خود نقدینگی ایجاد می‌کنند؛ لذا آقای همتی به راحتی نمی‌تواند مانع رشد نقدینگی شود، اما می‌تواند با مدیریت صحیح از سرعت چرخش پول بکاهد.

ابوترابی در همین رابطه ادامه داد: البته آقای همتی گام‌های مثبتی در کاهش نقدینگی پول برداشته است که راه‌اندازی سامانه رمز دوم پویا، کاهش سقف برداشت پول از خودپردازها به‌ویژه خودپردازهای خارج از کشور و اصلاح قانون چک در زمره این اقدامات محسوب می‌شوند.

به گفته او؛ آقای همتی برعکس آقای سیف به سمت مدیریت ریال رفته است و به جای اینکه تمام تمرکز خود را برروی مدیریت دلار بگذارد بر روی مدیریت ریال متمرکز شده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای همتی با به کارگیری مشاوران خیلی خوب، میز مشاوره‌ای ایجاد کرده و در هفته، یک یا دو بار تشکیل جلسه می‌دهد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات مثبت آقای همتی، استقلال بیش از پیش بانک مرکزی است؛ برعکس دوران مدیریت آقای سیف، بانک مرکزی از رئیس جمهور دیگردستور نمی‌گیرد و همین مسئله بر ثبات ارز و قیمت‌ها تأثیرگذار بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied