شمانیوز
شما نیوز

روایت کمتر شنیده شده از جلسه مهم سردار سلیمانی و پوتین

سردار دهقان گفت: هرجا طراحی برای عملیات بود، قاسم سلیمانی هم بود و هرجا بحثهای جدی قرارگاهی برای سیاست‌گذاری و تبیین استراتژی‌ها بود، باز قاسم سلیمانی را می‌دیدیم، لذا ایشان همپای جنگ در همه مقاطع حضور داشت.

روایت کمتر شنیده شده از جلسه مهم سردار سلیمانی و پوتین

به گزارش خبرنگار شمانیوز وبه نقل از تسنیم : بیش از ۴۰ روز از شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه می‌گذرد و هرروز مردم با ابعاد بیشتری از شخصیت او که تا همین چند سال قبل بروز و ظهور کمتری در افکار عمومی داشت، آشناتر می‌شوند. سردار حسین دهقان، وزیر سابق دفاع، از پیشکسوتان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از دوستان نزدیک سردار شهید قاسم سلیمانی بوده است، در گفتگویی به بیان برخی خاطرات و تحلیل ویژگی‌های شخصی و فرماندهی «حاج قاسم» پرداخته که بخشی از این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

{ درباره آشنایی با سردار سلیمانی}: معمولاً حاج قاسم را باید با لشکر ۴۱ ثارالله و بچه‌های کرمان در جنگ شناخت. در همان اوایل دفاع مقدس بود که ایشان با گروهی از بچه‌های کرمان به منطقه جنوب آمدند و کارشان را از همان‌جا شروع کردند که ابتدا تیپ و سپس تبدیل به لشکر ۴۱ ثارالله شد. این لشکر تقریباً در همه عملیات‌های عمده‌ای که در دوران جنگ انجام شد، جزو لشکرهای خط‌شکن بود.

 

 خط قرمز حاج قاسم در رابطه با افراد، «رهبری» بود

{ با اشاره به مهمترین ویژگی سردار سلیمانی}: در حوزه فرماندهی و هدایت، بزرگترین ویژگی ایشان برخورداری از یک آرمان و هدف متعالی مثل دفاع از اسلام و حریم ائمه(ع) بود و او خودش را در همین مکتب رشد داد. حاج قاسم را هیچ جا و در هیچ صحنه دفاع و جهادی غایب نمی‌بینید. اگر بخواهیم از دیگر ویژگی‌های ایشان صحبت کنیم، قدرت سازماندهی و مدیریت بود؛ این‌که شما چگونه بتوانید افراد مختلف با فرهنگ‌های گوناگون را کنار هم نگه‌دارید و منسجم و یکپارچه بتوانید با انگیزه بالا به‌کار بگیرید.

قاسم [سلیمانی] به‌خصوص بعد از دوران دفاع مقدس و در نیروی قدس نماد تمام‌عیار این است یعنی قادر است افراد، اقشار و طوایف مختلف و حتی مذاهب گوناگون را کنار هم در یک مجموعه‌ سازمانی به‌صورت منسجم و یک‌پارچه به‌کار بگیرد. قدرت پیش‌بینی و آینده‌نگری بالایی داشت، به این معنا که همواره می‌توانست آینده را بخواند، تحلیل کند و متناسب با آن خودش را آماده کند و به‌هنگام وارد عمل شود.

حاج قاسم در یک کلام، ذوابعاد بود، به این معنا که هم در تاکتیک و هم در راهبرد می‌توانست طراحی کند، جنبه‌های مختلف کار را می‌دید و اگر در جایی لازم بود که فضایی در پشتیبانی از این صحنه نبرد و عملیات شکل بگیرد، قادر بود این کار را انجام بدهد. من این تعبیر را یک جای دیگر هم به‌کار بردم که او قادر بود سطح راهبرد و تاکتیک را با هم ادغام کند؛ هم تأثیرهای بلندمدت و پیامدهای چندگانه یک موضوع را بسنجد و هم در عرصه عمل چیزی را شکل بدهد که پشتیبان و مقوم همان راهبرد و استراتژی کلان هست.

 

 انتخاب سردار قاآنی بهترین انتخاب بود

{ درباره سردار قاآنی و آینده جبهه مقاومت}: در دنیای عرب یک واژه یا مفهومی به‌اسم «ثار» به‌معنای خون وجود دارد. همان‌طور که وجود حضرت سیدالشهدا(ع) را «ثارالله» می‌گوییم، این یعنی وقتی انسان بزرگی شهید شد، خون او همیشه بین این دو طرف جاری است. امروز یک جریان ثاراللهی راه افتاده به این معنا که این خونخواهی ادامه‌دار است و این انتقام یک انتقام پایدار خواهد بود، تا کجا؟ تا هر جایی و زمانی که این جبهه وجود دارد، حالا مقام معظم رهبری فرمودند بحث عین الاسد یک سیلی بود و انتقام اصلی و سخت بیرون کردن آمریکا از منطقه است.

 به‌اعتقاد من سردار قاآنی مناسب‌ترین فردی بود که می‌توانست در این جایگاه قرار بگیرد؛ هم به‌لحاظ آشنایی‌اش با حوزه مقاومت و نیروی قدس و هم دوران طولانی که به‌عنوان جانشین کنار حاج قاسم کار می‌کرد و مسئولیت داشت.

 

به روس‌ها گفتیم "فرمانده میدان قاسم سلیمانی است"

{ خاطره‌ای درباره جلسات با سردار سلیمانی در حوزه های مختلف خصوصا در مسائل منطقه}:  موضوعات که زیاد بود، مثلاً در مقطعی که روس‌ها در نبرد با داعش به سوریه آمدند، ما در آن زمان درخصوص موضوعات مختلف مثل پشتیبانی و ارتباط با روس‌ها جلسات متعددی با حاج قاسم داشتیم. من خودم قرار بود یک دیداری با آقای پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو داشته باشم، قبل از آن سردار سلیمانی با او جلسه‌ای داشت که همان جلسه منجر به ورود روس‌ها به سوریه شد. البته در این مسیر مباحثی هم وجود داشت، مثلاً روس‌ها در ابتدا می‌گفتند که طراحی و فرماندهی میدان به‌عهده آنها باشد و حاج قاسم تأمین‌کننده نیرو باشد ولی ما می‌گفتیم "شما پشتیبانی‌کننده هستید و فرماندهی میدان به‌عهده حاج قاسم است."، برای تدوین محورهایی که مدّنظرمان بود، در جلسات متعدد با حاج قاسم می‌نشستیم و بحث کردیم و نهایتاً من جمع‌بندی را به جلسات  بردم و تا آخر هم در همان مسیری که ما در نظر داشتیم ادامه دادیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied