شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز در گفت‌وگو با انارکی محمدی بررسی کرد؛

دولت چگونه می‌تواند مانع تبدیل بحران کرونا به بحران اقتصادی شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که احتمالاً بحران ویروس کرونا به بحران اقتصادی منجر شود، اما دولت با انجام برخی تدابیر می‌تواند مانع بحران‌های اقتصادی در سال آینده شود.

دولت چگونه می‌تواند مانع تبدیل بحران کرونا به بحران اقتصادی شود؟

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، در مورد پرداخت بسته حمایتی در اسفند ماه به افراد کم‌درآمد اظهار کرد: متأسفانه جزئیات پرداخت بسته حمایتی مشخص نشده است و تنها این سبد حمایتی به سه و نیم میلیون خانوار تعلق می‌گیرد در این میان هنوز مشخص نشده این تعداد خانوار تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و یا یارانه‌بگیران هستند.

 

وی افزود: ملاک شناسایی این افراد، چگونگی پرداخت این بسته حمایتی، اقلام و اجناس حمایتی هنوز مشخص نیست. در کشور یک عده یارانه‌بگیر هستند و تعدادی کمک‌معیشتی دریافت می‌کنند با تمام این اوصاف نارضایتی بسیاری در دریافت این کمک‌های دولتی به وجود آمده است گاهی واقعاً نیازمندان واقعی از دریافت چنین کمک‌هایی محروم می‌شوند.

 

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به طور متوسط 14میلیون خانوار در کشور داریم که 12میلیون این خانوارها مشکلات معیشتی دارند و مستحق دریافت این بسته حمایتی هستند، خاطرنشان کرد: ولی دولت فقط اعلام کرده سه و نیم میلیون خانوار در کشور مشمول دریافت بسته حمایتی می‌شوند.

 

انارکی محمدی ادامه داد: درگیری کشور با ویروس کرونا ضربه محکمی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و اگر به درستی کنترل نشود در آینده با شرایط بدتری روبه‌رو خواهیم بود؛ در حال حاضر واحدهای تولیدی تا حدودی می‌تواند در مقابل این ضرر و زیان ایستادگی کنند، اما زمانی که توانایی ادامه نداشته باشند بدون شک به تعطیلی کشانده خواهند شد، دولت باید بنگاه‌های اقتصادی کوچک را از راه‌های متفاوت حمایت کند تا در شرایط بحرانی این بنگاه‌های اقتصادی بتوانند معوقات بانکی را با تأخیر پرداخت کنند و یا در بخشش مالیاتی با این بنگاه‌ها همکاری داشته باشند.

 

وی افزود: همچنین دولت باید حوزه صادرات و تولیدات کالاها را هم مورد توجه و حمایت قرار دهد تا به تعطیلی کشانده نشوند تا با تعطیلی آنها شاهد بیکاری تعداد زیادی از افراد در سال آینده نباشیم.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در این شرایط باید به کارمندان توجه ویژه‌ای شود، یادآور شد: در همین راستا کارت‌های ارزاق عمومی برای خرید کالا به عنوان سبد حمایتی یا کمک معیشتی به مبلغ سه میلیون تومان برای مدت سه ماه در نظر بگیرند که قابل فروش و انتقال به شخص دیگری نباشد، ارائه این کارت‌ها عاملی بر خرید از فروشگاه‌ها شده و منجر به گردش پول در جامعه می‌شود.

 

انارکی محمدی با اشاره به اینکه رکود اقتصادی در جامعه  ناشی از کاهش حجم نقدینگی نیست، عنوان کرد: درحال حاضر حجم نقدینگی در کشور در اندازه کافی وجود دارد، اما کشور مشکل گردش نقدینگی دارد، مشکل حجم نقدینگی در کشور بیش از ۲۰ ماه است و به همین دلیل دچار رکود اقتصادی شده‌ایم.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر کشور با یک بحران بهداشتی روبه‌رو است، گفت: این بحران در آینده‌ای نزدیک تبدیل به بحران اقتصادی خواهد شد؛ دولت باید برای بنگاه‌های اقتصادی بخشش مالیاتی و تنفس بازپرداخت وام‌ها و برای کارکنان کارت‌های غیرنقدی خرید ارزاق عمومی و سبد معیشتی پرداخت کند تا بتوانیم مقابل بحران‌های دیگری ایستادگی کنیم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied