شمانیوز
شما نیوز

صحبت های جهانگیری در خصوص تعطیلی ها در کشور

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد استمرار تعطیلی ها گفت: تا امروز بخش زیادی از دولت برای جلوگیری از گسترش کرونا تعطیل شده و نیاز باشد این تعطیلی ها استمرار خواهد داشت.

صحبت های جهانگیری در خصوص تعطیلی ها در کشور

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از مهر :  اسحاق جهانگیری عصر پنج شنبه در ارتباط ویدئوکنفرانسی با ستاد استانی مدیریت بیماری کرونای استان اصفهان ضمن تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه اظهار داشت: استان اصفهان چشم و چراغ ایران است و از هر نظر برای کشور استانی استراتژیک و راهبردی محسوب می‌شود و تأثیرگذاری این استان نیز در سطح ملی است.

جهانگیری با بیان اینکه مردم استان اصفهان در تاریخ کشور، پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نقش تعیین کننده و کارساز داشته‌اند خاطرنشان کرد: مردم استان اصفهان در مشکلات و مسائل مختلف قوت قلبی برای مسئولین کشور بودند و نقش نخبگان و علمای این استان در همه مقاطع کارساز و تعیین کننده بوده است.

وی همچنین از شهرستان کاشان به عنوان شهرستانی مهم، بزرگ و تاریخی برای کشور یاد کرد و گفت: باید مسائل و مشکلات این شهرستان در خصوص کرونا به صورت جدی پیگیری و از تأمین اقلام مورد نیاز درمان مردم در این شهرستان اطمینان حاصل شود.

معاون اول رئیس جمهور ویروس کرونا را دغدغه‌ای ملی و جهانی توصیف کرد و گفت: این ویروس نوظهور و عالمگیر به چالشی بزرگ برای جهان تبدیل شده و حتی کشورهای مهم و صنعتی نیز برای مقابله با این ویروس و تبعات آن، با چالش‌های جدی روبرو شده‌اند.

 

سلامت مردم مهمترین اولویت دولت است

جهانگیری با تأکید بر اینکه سلامت مردم کشور مهمترین اولویت دولت است و نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد افزود: خوشبختانه همه نهادهای حاکمیتی، بخش‌های دولتی و خصوصی و آحاد مردم متحد شده‌اند و با انسجام و همدلی برای مقابله با ویروس کرونا مشارکت دارند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: انسجامی که امروز در کشور برای مقابله با ویروس کرونا شکل گرفته است همانند اتحاد و انسجامی است که در دوران دفاع مقدس وجود داشت به گونه‌ای که همه بخش‌ها پای کار هستند و علاقه دارند قدمی در مسیر مدیریت و مقابله با ویروس کرونا بردارند.

جهانگیری با یادآوری اینکه دولت از ابتدای شیوع کرونا اکثر بخش‌های اصلی خود را تعطیل کرد گفت: دولت از دهم اسفندماه دانشگاه‌ها و مدارس را تعطیل کرد و به جز بخش بهداشت و درمان که تأکید شد باید به صورت تمام وقت و سه شیفت فعال باشد، از کارکنان سایر بخش‌های دولت خواسته شد که در حد ضرورت و به صورت دورکاری و شیفتی در محل کار حضور داشته باشند و دلیل این حضور نیز تأمین نیازهای روزانه مردم بود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش‌های مذهبی نیز کار بزرگی در کشور انجام شد، از علما، مراجع و در رأس همه مقام معظم رهبری برای تصمیم گیری در خصوص تعطیلی اماکن مذهبی کشور قدردانی کرد و گفت: در تاریخ کشور سابقه نداشته که حرم های مطهر و نمازهای جمعه تعطیل شوند و این تعطیلی‌ها نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم با ویروس کرونا مبارزه کنیم و اگر سلامت مردم موضوع اصلی جامعه است، مردم باید در خانه بمانند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

 

گاهی در درک مشترک از خطر کرونا تفاهم در کشور وجود ندارد

جهانگیری با اشاره به اینکه گاهی در درک مشترک از خطر کرونا تفاهم در کشور وجود ندارد اظهار داشت: اگر ادراک مشترک از این خطر بزرگ در میان همه مسئولین و مردم وجود داشته باشد، دیگر نباید شاهد اقدامات متناقض نظیر به سفر رفتن تعدادی از خانوارها در این شرایط باشیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۸۵ درصد مردم در برخی استان‌ها به سفر نرفته‌اند اما ۱۵ درصد باقیمانده یا خطر کرونا را جدی نگرفته‌اند و یا به سلامت خود و دیگران بی توجه هستند چرا که هر فرد مبتلا می‌تواند تعداد زیادی از اطرافیان و افراد دیگر را نیز درگیر کند.

جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش‌های مسئولین استان اصفهان از تولید ده قلم کالای دانش بنیان برای مقابله با کرونا تصریح کرد: استان اصفهان مانند همیشه می‌درخشد و گزارش ارائه شده از اقلام دانش بنیان تولید شده گزارشی خوب و قابل تقدیر است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برخی پیشنهادات مبنی بر استمرار تعطیلی‌ها خاطرنشان کرد: تا امروز بخش‌های زیادی از دولت و نظام برای جلوگیری از گسترش کرونا تعطیل شده‌اند و اگر نیاز باشد و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام کند این تعطیلی‌ها استمرار خواهد داشت.

جهانگیری نقش مردم در پیشگیری از گسترش ویروس کرونا را تعیین کننده دانست و گفت: مردم باید به درخواست ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر در خانه ماندن پاسخ مثبت دهند و از خروج از منزل به جز در موارد ضروری پرهیز کنند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: مردم باید بدانند که موارد ضروری شامل دید و بازدیدهای عید و ملاقات با خویشاوندان نیست و این گونه رفت و آمدها را باید به دوران پس از ویروس کرونا موکول کنند. موارد ضروری برای خروج از منزل فقط شامل موارد اضطراری نظیر مراجعه به بیمارستان و یا تأمین نیازها و اقلام ضروری است.

 

ویروس کرونا فقط به حوزه سلامت محدود نمی‌شود

جهانگیری با اشاره به اینکه ایامی نظیر سیزده بدر را در پیش داریم و باید از برگزاری این گونه مراسم به طور جدی پرهیز کنیم خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که تبعات ویروس کرونا فقط به حوزه سلامت محدود نمی‌شود بلکه ابعاد اجتماعی و اقتصادی آن نیز بسیار گسترده است به همین دلیل باید تا حد ممکن از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: به دلیل عدم توجه درصد اندکی از مردم به هشدارها، از امروز ناچار هستیم با مردم از طریق بایدها و نبایدهای حکومتی صحبت کنیم و اگر افرادی به این الزامات که به نفع جامعه است توجه نکنند با آنها برخورد خواهد شد و متحمل جریمه و مجازات می‌شوند.

جهانگیری اضافه کرد: البته محدودیت‌ها و تعطیلی‌هایی که اعمال خواهند شد مربوط به پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و مراکز تجاری است که محل اجتماع مردم خواهد بود اما فروشگاه‌ها و مراکزی که مسئول تأمین نیازهای مردم هستند تعطیل نخواهد شد و حتی به صورت ۲۴ ساعته خدمت رسانی خواهند کرد.

 

تصمیمات مهمی در حوزه اقتصادی کشور اتخاذ شده است

معاون اول رئیس جمهور یکی از تبعات ویروس کرونا را تبعات اقتصادی عنوان کرد و گفت: با وجود محدودیت مالی، دولت برای گروه‌های آسیب پذیر و اقشار ضعیف جامعه، یارانه، کمک‌های معیشتی و بسته‌های حمایتی پرداخت می‌کند و تسهیلاتی نیز به صورت قرض‌الحسنه برای صاحبان کسب و کارهای کوچک که دچار آسیب شده‌اند در نظر گرفته شده است.

جهانگیری همچنین با اشاره به مسائل بنگاه‌های اقتصادی استان اصفهان و کسب و کارهای مرتبط با گردشگری استان که به دلیل کرونا با مشکلات جدی روبرو شده‌اند خاطرنشان کرد: امروز تصمیم مهمی در ستاد اقتصادی دولت اتخاذ و مقرر شد ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد به این بنگاه‌ها پرداخت شود البته با این شرط که این بنگاه‌ها نیروهای شاغل خود را حفظ کنند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از پوشش صندوق بیمه بیکاری برای افرادی که در این ایام کار خود را از دست داده‌اند خبر داد و گفت: در مجموع دولت بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و کمک‌های حمایتی برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا اختصاص داده است.

نیروهای کادر درمان همچون یک مجاهد در صف مقدم مبارزه هستند

جهانگیری در ادامه سخنان خود از کادر پزشکی، درمانی، پرستاران و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های استان اصفهان قدردانی کرد و گفت: استان اصفهان از ظرفیت بالایی در حوزه درمان برخوردار است و نیروهای بخش بهداشت و درمان این استان در این دوره نشان دادند که مانند یک مجاهد در صف مقدم مبارزه حضور دارند.

 

امید است اصفهان در شکست کرونا پیشتاز باشد

معاون اول رئیس جمهور همچنین از مردم استان اصفهان، علمای این استان و به خصوص آیت الله مظاهری که از مراجع بزرگ تقلید هستند و نیز از استاندار، مدیران استان، نیروهای مسلح و سایر بخش‌های فعال در مقابله با کرونا قدردانی کرد و گفت: امیدوارم استان اصفهان با ظرفیت‌های گسترده و برخورداری از مردمی با فرهنگ، علما و نخبگان بتواند در ریشه کن کردن و شکست دادن ویروس کرونا پیشتاز باشد.

در این جلسه که وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان غذا و دارو، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و نماینده سازمان برنامه و بودجه نیز حضور داشتند، استاندار اصفهان از طریق ویدئو کنفرانس گزارشی از میزان شیوع ویروس کرونا در این استان و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با این بیماری ارائه کرد و افزود: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته وضعیت نسبت به روزهای نخست بهبود یافته و به سمت ثبات در حرکت هستیم.

 

نگران هفته آینده هستیم

عباس رضایی ادامه داد: البته نگران هفته آینده هستیم که برخی مسافران به استان‌ها باز می‌گردند اما تمهیدات و تدابیر لازم برای ساماندهی این موضوع انجام شده است.

وی همچنین گزارشی از وضعیت شهرستان کاشان و تعداد مبتلایان، بهبود یافتگان و جان‌باختگان این شهرستان ارائه کرد و افزود: پس از اعزام نماینده ویژه وزیر بهداشت به کاشان، چند روزی است که وضعیت بهتر شده و رو به بهبود در حرکت هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم گزارشی از تعداد افراد بستری و تعداد بهبود یافتگان ارائه کرد و به تشریح نیازهای استان نظیر افزایش بخش‌های آی سی یو پرداخت.

 

تولید ده قلم کالای دانش بنیان برای مقابله با ویروس کرونا توسط نخبگان اصفهان

در این ویدئوکنفرانس همچنین یکی از مدیران استان اصفهان گزارشی از تولید ده قلم کالای دانش بنیان برای مقابله با ویروس کرونا توسط نخبگان استان ارائه کرد که دوربین اندازه گیری دمای بدن، دستگاه ضدعفونی کننده محیط، فیلترهای تصفیه هوا، دستگاه‌های ضدعفونی برای اماکن عمومی، جعبه استریل کننده خرید توسط تابش پرتو نور فرابنفش و تولید انواع ماسک از جمله این اقلام بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied