شمانیوز
شما نیوز

حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با شمانیوز:

وضعیت قرارداد کارگران در سال 99 مبهم است/ جامعه هدف پرداخت بسته کمک‌معیشتی گسترده‌تر شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به دلیل اینکه برخی واحدهای تولیدی تا مدت نامعلوم تعطیل هستند، وضعیت قرارداد کارگران در حاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وضعیت قرارداد کارگران در سال 99 مبهم است/ جامعه هدف پرداخت بسته کمک‌معیشتی گسترده‌تر شود

حسینعلی حاجی‌‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، درباره حمایت‌های دولت از مشاغل آسیب‌دیده از کرونا اظهار کرد: تا به امروز دولت اقدام جدی در حمایت از مشاغل و صنایع آسیب‌دیده از شیوع کرونا انجام نداده است و اگر هم حمایت یا اقدام خاصی هم انجام دهد به این زودی آثار آن رویت نخواهد شد، بلکه بعد از پایان کرونا آثارش قابل مشاهده است.

 

وی افزود: یکی از کمک‌هایی که دولت در کنار ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به صاحبان مشاغل می‌تواند مدنظر قرار دهد، کوتاه کردن زمان ارائه مجوز به تولیدکنندگان است؛ یعنی بوروکراسی اداری به حداقل ممکن کاهش دهد.

 

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال تعدیل کارگران اظهار کرد: معمولاً کارفرمایان علاقه‎مند هستند تا کارگران خود را حفظ کنند و تن به تعدیل نیروی کار خود ندهند، اما از آنجا که بیشتر کارگران دارای قرارداد یکساله هستند و مدت قرارداد آنها در 29 اسفند به پایان رسیده و از طرف دیگر شاید تا مدت نامعلوم واحدهای تولیدی و کارگاه‌ها تعطیل باشند، وضعیت تمدید قرارداد کارگران در حاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

 

حاجی‌دلیگانی با اشاره به اعطای تسهیلات بانکی با سود 12 درصد به صاحبان مشاغل آسیب‌دیده از کرونا یادآور شد: اگر سود این وام کمتر از 12 درصد بود، می‌توانست کمک بسیاری به کسب و کارها کند، اما اگر همین وام به صورت صحیح و شفاف ظرف مدت کوتاهی پرداخت شود، مفید و مؤثر خواهد بود، ولی تجربه نشان داده که بانک‌ها در پرداخت این نوع تسهیلات از خود بسیار تعلل نشان می‌دهند و حتی گاهی اوقات تا 8 ماه یا 9 ماه طول می‌کشد تا این نوع تسهیلات به حساب واحدهای تولیدی واریز شود.

 

وی درباره نحوه پرداخت بسته کمک معیشتی دولت به یک و نیم میلیون خانواده گفت: متأسفانه جامعه هدف پرداخت چنین بسته کمک‌معیشتی کاملاً شفاف و روشن نیست؛ در صورتی که باید دولت جامعه هدف پرداخت بسته کمک‌معیشتی را گسترده‌تر کند، ولی در حال حاضر نه‌تنها جامعه هدف کوچک است، بلکه اطلاعات وزارت رفاه به عنوان متولی امور بسیار ناقص است.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حداقل حقوق کارگران در سال 99 گفت: حقوق کارگران در سال 99 نباید از حداقل حقوق کارکنان دولت کمتر باشد و اگر کمتر از این میزان باشد، معیشت کارگران به سختی تأمین خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied