شمانیوز
شما نیوز

واکنش یک نماینده به معدوم‌کردن جوجه‌ها

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد علت معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه گفت: تاثیرات منفی اقتصادی بیماری کرونا باعث شد که واحدهای پرورشی مجبور شدند که مرغ خود را سه چهار هزار تومان زیر قیمت تمام شده بفروشند. این واحدهای تولیدی توانایی جوجه‌ریزی خود را از دست دادند و از آنجا که مصرف بازار کشش نداشت،‌ جوجه‌ها را معدوم کردند.

واکنش یک نماینده به معدوم‌کردن جوجه‌ها

به گزارش شمانیوز و به نقل از ایسنا: سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد علت معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه گفت: تاثیرات منفی اقتصادی بیماری کرونا باعث شد که واحدهای پرورشی مجبور شدند که مرغ خود را سه چهار هزار تومان زیر قیمت تمام شده بفروشند. این واحدهای تولیدی توانایی جوجه‌ریزی خود را از دست دادند و از آنجا که مصرف بازار کشش نداشت،‌ جوجه‌ها را معدوم کردند.

علی ابراهیمی، امحاء یا معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه را «پدیده‌ای قدیمی» دانست و گفت: صنایع مرغ‌داری گاه و بیگاه مجبور می‌شوند این کار را انجام بدهند. اخیرا فیلمی از این معدوم‌سازی منتشر شده که افکار عمومی را به خود جلب و احساسات را برانگیخته کرده است. مرغداری ما در ایران صنعتی است. واحدهای پرورشی به منظور خاصی فعالیت کرده، بودجه خاصی دارند و عملیات اصلاح نژاد انجام می‌دهند. مثلا در شرایطی که برای واحدهای تخم‌گذار جوجه یک روزه تولید می‌شود، طبیعتا ۵۰ درصد جوجه تولیدی مذکر (خروس) هستند و قابلیت رشد چندانی ندارند و از آنجا که تخم نمی‌گذارند و امکان نگهداری آنها وجود ندارد، معدوم می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: تخم مرغ یکروزه از مزارع مرغ‌های مادر وارد شده و به واحدهای تولید مرغ برده می‌شود. قبل از آغاز فرآیند رشد مرغ، تخم‌های نر و ماده را از هم جدا می‌کنند و جوجه‌های یکروزه مذکر قبل از آغاز فرآیند معدوم می‌شوند. معدوم‌سازی یعنی بردن جوجه‌ها به چرخ گوشت و تبدیل این مرغ‌ها به پودر گوشت.

نماینده مردم شازند در مجلس در مورد معدوم‌سازی اخیر جوجه‌های یک‌روزه در ایران گفت:‌ همه جوجه‌هایی که اخیرا معدوم شدند اما مذکر نبودند. معدوم شدن جوجه‌های یکروزه گوشتی زمانی اتفاق می‌افتد که بازار به هم می‌خورد. بیماری کرونا جدید،‌ بر اقتصاد به شدت تأثیر منفی گذاشته است. یکی از کالاهایی که تأثیر منفی گرفت، کالاهای پروتئینی مخصوصا، مرغ بود. علت اصلی هم این بود که رفت و آمدها و مصارف کم شده بود. در این شرایط واحدهای پرورشی مجبور شدند که مرغ خود را سه چهار هزار تومان زیر قیمت تمام شده بفروشند و ضرر کردند.

ابراهیمی ادامه داد:‌ این اتفاق باعث شد که واحدهای تولیدی توانایی جوجه‌ریزی خود را از دست بدهند و از آنجا که مصرف بازار کشش نداشت،‌ باید جوجه کمتری می‌ریختند. جوجه تولیدی، همیشه بیشتر از جوجه‌هایی است که پرورش داده می‌شود. در نتیجه، جوجه‌های اضافی در این چرخه اخیر، معدوم شدند. پس مسئله اصلی نداشتن بازار است.

وی همچنین به «کمبود نهاده‌های دامی و غذایی» اشاره کرد و گفت: مسئله کمبود نهاده در ماجرای اخیر مزید بر علت شد. راه درست این بود که در شرایطی که مرغ‌های مادر پرورش می‌دهیم که جوجه یکروزه تولید کنند، آنها را از چرخه حذف نکنیم. بهتر این بود که با برنامه‌ریزی و مذاکره، می‌فهمیدند که مرغ بازار ندارد. باید به کارخانه جوجه کشی می‌رفتند و در همان مرحله به تخم مرغ یا تخم خوراکی تبدیل می‌کردند. به طور کلی می‌توان مدیریت بهتری انجام داد اما نباید معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه را به عنوان یک پدیده شوم و غیراخلاقی تلقی کنیم؛ چرا که چنین اتفاقی از الزامات صنعت مرغ است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان گفت: نکته این است که وضعیت کشاورزی کشور در اثر نوسات بازار و مدیریت چندگانه آسیب‌های زیادی دیده است. در شرایطی که مدیریت واحدی بر سیستم اعمال نمی‌کنیم، همیشه این مشکلات را خواهیم داشت چرا که ما در کارنامه خود غیر از جوجه یکروزه معدوم سازی سیب، هلو، سیب‌زمینی را نیز داریم. این نشان می‌دهد که ما محوریت واحدی برای تنظیم بازار یا حمایت از تولیدکننده نداریم. مجلس هشتم قانون تمرکز بخش کشاورزی در جهاد کشاورزی را تصویب کرد. این قانونی خوبی بود که بر چند محوری مدیریت فعلی خاتمه می‌داد. این قانو اما بر اساس تصمیم شورای مشورتی سران سه قوا فعلا اجرایی نمی‌شود. توقف این قانون خود مزید بر علت این معدوم‌سازی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied