شمانیوز
شما نیوز

پروژه آمریکایی-انگلیسی، D.D.R در عراق چیست؟!

یادداشت وارده/ توفیق علائی، نویسنده و روزنامه نگار

پروژه آمریکایی-انگلیسی، D.D.R در عراق چیست؟!

 

پس از آنکه نیروهای امنیتی و نیروهای مردمی "حشدالشعبی" موفق به پیروزی نهایی بر گروه های تروریستی از جمله داعش شدند که متاسانه در سال 2014 میلادی یک سوم عراق را اشغال کرده بود، ایالات متحده آمریکا پروژه های مختلف نظامی، امنیتی و رسانه ای بر علیه حشدالشعبی را در منطقه آغاز کرد. 

زیرا معتقدند که بقای آن، حضور آنها در عراق و دخالت آنها در امور داخلی عراق را تهدید می کند.

 

این در حالی است که نیروهای حشدالشعبی به بخشی از نیروهای مسلح عراق گفته می‌شود که از سال ۲۰۱۴ با هدف مبارزه علیه داعش سازماندهی شدند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های مسلح شیعه هستند اما برخی گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند که در روز ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ با اکثریت آرای پارلمان عراق به عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد.

 

پروژه D.D.R

 

حسن سالم، نماینده پارلمان عراق و رئیس حزب صادقون، فاش کرد که ایالات متحده و انگلیس یک پروژه توطئه علیه عراق را تحت عنوان پروژه D.D.R اجرا کرده اند که به منظور هدف قرار دادن و تخریب نیروهای حشدالشعبی اجرا شده است. 

شایان ذکر است که پروژه مذکور در حالی اجرا می شود که ایالات متحده آمریکا بطور کلی علیه عراق پروژه های فراوانی را امتحان کرد که البته در یک سری موفق و در یک سری ناکام ماند.

 

پروژه D.D.R، شامل سه مرحله می باشد، Disarmament یعنی خلع سلاح، Demobilization یعنی خنثی سازی و Reintegration یعنی ادغام مجدد، پس چکیده این پروژه خلع سلاح کردن نیروهای حشدالشعبی و از بین بردن عناصر آن و در نهایت ادغام مابقی این نیروها با نیروهای امنیتی است.

 

این در حالی است که این پروژه ها در واقع از نظر قانونی در مورد نیروهای های حشدالشعبی اجرا نمی شود، زیرا آنها به طور قانونی و با تصویب مجلس عراق زیر نظر نیروهای مسلح قرار گرفته‌اند. 

 

این توطئه های آمریکا، انگلیس و برخی از کشورهای منطقه برای پایان دادن به فعالیت نیروهای حشدالشعبی فقط به دلیل این که اجرای برنامه های خود در جهت تضعیف و تجزیه عراق، به هیچ وجه قابل توجیه نمی باشد و نقض آشکار قوانین بین المللی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied