شمانیوز
شما نیوز

شاخ و شانه‌های دوباره واشنگتن برای تهران

دیروز روز شلوغی برای مواضع ضدایرانی از سوی مقامات آمریکا بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران بار دیگر به تهدید اقتصادی ایران پرداخت،

شاخ و شانه‌های دوباره واشنگتن برای تهران

به گزارش شمانیوز به نقل از شرق :  دیروز روز شلوغی برای مواضع ضدایرانی از سوی مقامات آمریکا بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران بار دیگر به تهدید اقتصادی ایران پرداخت، شخص وزیر خارجه بار دیگر یک شرکت هواپیمایی ایرانی را هدف حمله قرار داد و نیروی دریایی آمریکا درباره نزدیک‌شدن به ناوهای این کشور در خلیج فارس تهدید کرد. یک مقام نظامی ایرانی در واکنش به این هشدار گفت تصمیمات نیروهای خارجی تأثیری بر اجرای مأموریت‌های ما ندارد. از آن‌سو پکن به تحریم یک شرکت چینی در رابطه با ایران واکنش نشان داد و یکی از مشاوران جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌ِرو در آمریکا نیز از تصمیم بایدن برای مذاکره با ایران خبر داد. 

  • تحریم وزیر کشور و فرمانده ناجا

شب گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد. با اعلام وب‌سایت رسمی خزانه‌داری آمریکا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ایران را به دلیل نقش وی در نقض حقوق بشر و همچنین هفت مقام ارشد نیروهای نظامی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. به گزارش ایرنا این تحریم‌ها شامل بنیاد تعاون ناجا، به همراه مدیر و اعضای هیئت امنای آن نیز می‌شود.

طبق بیانیه خزانه‌داری آمریکا اقدامات اتخاذشده علیه مقامات ایران شامل حسین اشتری‌فرد فرمانده نیروی انتظامی ایران و ایوب سلیمانی جانشین وی در ناجا و معاون طرح و برنامه ستاد کل نیروهای مسلح؛ محسن فتحی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات ناجا؛ یحیی محمودزاده، معاون طرح و برنامه و بودجه ناجا؛ حمیدرضا اشراق، معاون حقوقی و امور مجلس ناجا؛ هابیل درویش، مدیرعامل بنیاد تعاون ناجا؛ محمدعلی نوری‌نژاد، معاون هماهنگ‌کننده ناجا و حسن شاهپور فرمانده سپاه پاسداران در استان خوزستان می‌شود.

  •   نیروی دریایی آمریکا: از ۱۰۰متری نزدیک‌تر نشوید

نیروی دریایی آمریکا در هشداری به سایر شناورهای حاضر در خلیج فارس اعلام کرد: «کشتی‌های مسلح که به صدمتری کشتی‌های آمریکا نزدیک می‌شوند، ممکن است یک تهدید در نظر گرفته شوند». به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام آمریکایی که می‌خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد  این هشدار جدید تغییری در قوانین عملکرد ارتش آمریکا ایجاد نمی‌کند.

مرکز فرماندهی نیروهای دریایی آمریکا در بحرین در بیانیه‌ای گفت این هشدار «برای ارتقای امنیت، به‌حداقل‌رساندن ابهام و کاهش خطر اشتباه محاسباتی» مطرح شده است. به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، اقدام دفاعی در مواجهه‌های دریایی عمدتا شامل به‌صدادرآوردن آژیر، شلیک منور و در نهایت شلیک هشدار برای مجبورکردن شناورها به دورشدن از کشتی می‌شود، ولی هشدار در خصوص رعایت فاصله مشخص، یک مورد جدید در نیروی دریایی آمریکاست. ربکا ریبریچ، یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، در این‌باره گفت کشتی‌های ما در جایی که قوانین بین‌المللی اجازه داده است در آب‌های بین‌المللی عملیات روزمره و معمول انجام می‌دهند و در پی درگیری نیستند، اما اگر ضروری باشد، حق دفاع برای فرماندهان ما محفوظ است.

  •   مقام نظامی ایران: دستورالعمل نیروهای خارجی، تأثیری بر کار ما ندارد

در واکنش به این موضع‌گیری نیروهای دریایی آمریکا، یک مقام نظامی مسئول در ایران گفت: «صدور دستورالعمل از سوی نیروهای خارجی که اصل حضور آنها در این منطقه غیرمشروع است، تغییری در اجرای دقیق مأموریت‌های جاری ما ایجاد نخواهد کرد». به گزارش ایلنا به نقل از نورنیوز، یک مقام نظامی مسئول در پاسخ به سؤالی درخصوص تأثیر دستورالعمل شب گذشته ارتش آمریکا بر فعالیت واحدهای دریایی ایران در منطقه گفت: «یگان‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان چون گذشته به مأموریت‌های عادی خود با رعایت اصول حرفه‌ای ادامه خواهند داد و صدور دستورالعمل از سوی نیروهای خارجی که اصل حضور آنها در این منطقه غیرمشروع است، تغییری در اجرای دقیق مأموریت‌های جاری ما ایجاد نخواهد کرد».

  •   هوک: گزینه‌های ایران، مذاکره و فروپاشی اقتصادی هستند

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد ایران باید با دولت ترامپ مذاکره کند و در غیر این صورت شاهد تبعات تحریم‌های آمریکا برای اقتصادش خواهد بود. به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک‌تایمز، برایان هوک، مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا و رئیس گروه اقدام ایران در این نهاد، روز سه‌شنبه گفت: «بیش از سه سال است که از طریق بازدارندگی و دیپلماسی با ایران مقابله کرده‌ایم». هوک در ادامه ادعا کرد: «حکومت [ایران] به خاطر تحریم‌های آمریکا ورشکسته شده است». وی افزود: «مقامات ایران امروز با یک انتخاب مواجه هستند: «یا با رئیس‌جمهور ترامپ مذاکره کنند یا با فروپاشی اقتصادی کنار بیایند». این تهدید در راستای سیاست «فشار حداکثری» مطرح می‌شود که در آن ایالات متحده از همه ابزارها و به صورت یک‌جانبه در جهت اعمال فشار بر ایران استفاده کرده است.

  •   حمله دوباره پمپئو به ماهان

وزیر خارجه آمریکا ادعاهای خود درباره یک شرکت هواپیمایی ایرانی را تکرار کرد و گفت یک شرکت چینی را به دلیل ارتباط با این هواپیمایی ایرانی، تحریم می‌کند. به گزارش ایلنا به نقل از هیل، آمریکا تحریم‌هایی را علیه شرکت «شانگهای سینت لجیستیک» مستقر در چین، به دلیل فراهم‌کردن خدمات فروش برای هواپیمایی ماهان اعمال کرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است چین به پروازهای شرکت ماهان اجازه ورود می‌دهد و چنین همکاری‌هایی بدون پیامد نخواهد بود.

به گزارش چاینادیلی، وزارت خارجه چین در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت‌های چینی از آمریکا خواست فورا تحریم‌های غیرقانونی علیه شرکت‌های چینی را لغو کند. این نهاد تأکید کرد: «همکاری با ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی منطقی و قانونی است و باید از آن حفاظت شود».در همین رابطه، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا نیز خواستار برخورد با ایران، چین و ونزوئلا شد. به گزارش ایلنا، جان بولتون در توییتر نوشت: «ایران با نافرمانی از کارزارهای فشار حداکثری، در حال ارسال پنج تانکر بزرگ نفتی به ونزوئلاست تا کمبود گاز در دولت مادورو را جبران کند». بولتون در ادامه گفت: «باید با تلاش ایران برای مقابله با اولویت‌های آمریکا مقابله کرد. چین، ایران و ونزوئلا نمی‌توانند موفق شوند».

  •   مشاور بایدن: به دنبال بازگشت به برجام  و مذاکره با ایران خواهیم بود

مشاور ارشد نامزد حزب دموکرات در سیاست خارجی اعلام کرد دولت احتمالی جو بایدن به دنبال بازگشت به برجام و مذاکره با ایران خواهد بود. تونی بلینکن گفت: «لازم خواهد بود که ایران به اجرای کامل تعهداتش در توافق موجود برگردد. اگر ایران چنین کند، دولت بایدن نیز به اجرای تعهدات بر خواهد گشت، اما از آن [توافق] به عنوان بستری برای توافقی بلندمدت‌تر و بلندمدت‌تر استفاده خواهیم کرد». این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که شخص جو بایدن نیز در موضع‌گیری‌های خود درباره توافق هسته‌ای با ایران، بازگشت به این توافق را از برنامه‌های دولت احتمالی خود خوانده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied