شمانیوز
شما نیوز

قالیباف در نطق پیش از دستور:

انقلاب اسلامی، مهم‌ترین الگوی رقیب برای نظام سرمایه‌داری جهانی است/ مجلس یازدهم بنای تقابل و مچ‌گیری ندارد

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: امروز انقلاب اسلامی توانسته، مهم‌ترین الگوی رقیب برای نظام سرمایه‌داری جهانی باشد.

انقلاب اسلامی، مهم‌ترین الگوی رقیب برای نظام سرمایه‌داری جهانی است/ مجلس یازدهم بنای تقابل و مچ‌گیری ندارد

به گزارش شمانیوز: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۱ خرداد) در نخستین نطق پیش از دستور خود در صحن علنی پارلمان  با سلام بر روح پر فتوح امام راحل، بنیانگذار نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران و رهبر فرزانه و حکیم انقلاب، هادی کشتی انقلاب در طوفان‌های سهمگین، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، شهیدان گلگون کفن اسلام از شهدای انقلاب تا شهدای دفاع مقدس، شهدای خدمت و شهدای سلامت، و به خصوص شهدای مظلوم مقاومت و مدافعان حرم درتمامی بلاد اسلامی و سلام و درود بی پایان خداوند بر سیّدالشهدای مقاومت، نماد ایستادگی در برابر زورگویان، مظهر اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم، یار صدیق و مطیع و راستین رهبر معظّم انقلاب، سردار سرافراز اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نطق پیش از دستور خود را آغاز کرد.

قالیباف با اشاره به آغاز دوره جدید مجلس تصریح کرد: مجلس یازدهم در بُرهه حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران و در آغاز برداشتن گام چهل ساله دوّم آن و در حالی که جمهوری اسلامی با مجموعه‌ای از قوّت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها روبه‌رو است، با همدلی و وحدت میان نمایندگان مردم، برای حل مشکلات آنها آغاز به کار می‌کند.

او افزود: نگاهی کلان به گذشته چهل ساله و جایگاه فعلی جمهوری اسلامی، نشانگر این است که علی‌رغم ضعف‌های کارکردی، رفتاری و کاستی‌های مرتفع نشده، توانسته گام اوّل خود را محکم و مقتدر بردارد. این یک واقعیت انکارناپذیر است که جمهوری اسلامی، در برابر هجمه‌های گسترده دشمن، در همه عرصه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، بین المللی، امنیتی و فرهنگی ایستادگی و مقاومت کرده، بدون اینکه از آرمان‌های اصلی خود، ذرّه‌ای عقب نشینی کند. نظام اسلامی در سطوح راهبردی، روز به روز قوی‌تر از گذشته، به راه خود ادامه داده، به گونه‌ای که امروز به عنوان یک قدرت مهم منطقه ای، تبدیل به یک بازیگر تأثیرگذار و پرنفوذ در عرصه‌ بین المللی شده است.

 

نداشتن تصویر درست از واقعیت‌های موجود، باعث اشتباه در تصمیم و اجرا می‌شود

رئیس قوه مقننه گفت: نگاهی به حجم و شدّت دشمنی نظام سلطه با همه ابزار‌های قدرتمند رسانه‌ای، اقتصادی و سیاسی و اطلاعاتی خود، به خوبی گواه این مساله است، که امروز انقلاب اسلامی توانسته، مهم‌ترین الگوی رقیب برای نظام سرمایه‌داری جهانی باشد. این دستاورد بزرگ، تنها بر اساس حرکت بر مدار مکتب امام (ره) و هدایت رهبری حکیم انقلاب و مجاهدت مردانی، چون حاج قاسم‌ها به‌دست آمده است؛ مردانی که با ولایت پذیری، عقلانیت و کارآمدی، خطوط طراحی شده توسط رهبری را تحقق بخشیده‌اند.

او بیان کرد: در کنار این توفیقات عظیم، ندیدن ناکامی‌های بزرگ باعث از دست رفتن دستاورد‌های به‌دست‌آمده خواهد شد، چرا که نداشتن تصویر درست از واقعیت‌های موجود، باعث اشتباه در تصمیم و اجرا می‌شود. ناکامی‌های گوناگون در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی متأسفانه سرمایه اجتماعی نظام را دچار آسیب کرده است.

قالیباف ادامه داد: بر این اساس انقلاب اسلامی در آغاز گام دوم خود برای رسیدن به هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی با مجموعه‌ای از تهدید‌ها و فرصت‌ها روبه‌روست، مهم‌ترین فرصت ما رهبری حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری بوده که کشتی نظام را از طوفان‌های سخت به سلامت تا به امروز عبور داده است، فرصت دیگر باور دینی عمیق مردم به ویژه جامعه ایثارگری، خانواده شهدا، مدافعان حرم و اعتقاد آنها به آرمان‌های انقلاب اسلامی زمینه‌ساز امداد الهی در دشوار‌یهای بزرگ می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر قدرت منطقه‌ای فزاینده جمهوری اسلامی ایران باعث شکل‌گیری عمق راهبردی و نفوذ جمهوری اسلامی ایران شده و فرصت مغتنمی است که جمهوری اسلامی ایران را به نماد مقاومت در برابر مستکبران تبدیل کرده و همچنین با افزایش توان بازدارنده نظامی جرئت دست‌درازی به این سرزمین را از دشمن سلب کرده است.

قالیباف تصریح کرد: قدرت علمی و پیشرفته فن‌آورانه در کشور به دست نخبگان فرصت دیگری است که زمینه لازم جهت هرگونه پیشرفت را فراهم کرده و بدنه وسیع و گسترده جهاد مردمی از سراسر کشور فرصت بی‌نظیری است که می‌تواند در صورت انسجام و مدیریت مطلوب مبتنی بر الگوی جهادی بر ناکامی‌های گوناگون غلبه کند.

او افزود: فرصت بعدی ما وجود طیفی از جوانان مؤمن و انقلابی بوده که با استقامت خود محرکه این کشتی پرتلاطم هستند و در کنار همه این‌ها سرمایه انسانی جوان و توانمند ایرانی ثروت‌های عظیم خدادادی و منابع خدادادی از جمله ظرفیت‌های دیگر است که می‌تواند بستر پیشرفت در عرصه‌های گوناگون شود.

 

فساد، در تاروپود ساختارهای مختلف نفوذ کرده است

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته در کنار این ظرفیت‌ها تهدید‌هایی در کمین نظام اسلامی است. تهدید نخست کاهش سرمایه اجتماعی نظام است که در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور و فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب ایجاد شده است و متأسفانه چالش اقتصادی و معیشتی را به وجود آورده که زمینه ساز بیکاری و آسیب‌های اجتماعی فراگیر شده است.

قالیباف گفت: تهدید دیگر، فساد نگران کننده‌ای است که در تاروپود ساختار‌های مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض و نارضایتی و عدم تحقق عدالت شده است، همچنین نظام اداری و اجرایی به هم ریخته کشور تهدید دیگری از امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است تضعیف نهاد بسیار مهم خانواده از طریق گسترش سبک زندگی غربی تهدیدی نگران کننده تلقی می‌شود که نیاز توجه ویژه و فوری دارد.

او افزود: گسترش نفوذ جریان غرب‌زده که با امید بستن به دشمن مانع خودباوری ملی و توجه به ظرفیت‌های داخلی شده‌اند که باید درباره آن به طور جدی هوشیار بود اگرچه تهدید‌هایی که برشمرده‌اند می‌تواند تهدید‌های جدی برای ایران باشد، اما تجربه پیشین انقلاب اسلامی در وضعیت‌های بحرانی که اگر الگوی موفق گذشته در پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، توان نظامی و قدرت منطقه‌ای مبنای عمل قرار گیرد از تهدید‌های موجود نیز می‌توان فرصت‌های طلایی ساخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس نظام فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی، برای استفاده از فرصت‌های یاد شده، جلوگیری از اثرگذاری و تشدید تهدیدها، تنها راه در پیش گرفتن الگوی مدیریت جهادی است.

او افزود: این الگوی مدیریت جهادی بر اصولی استوار است که نخست باور به مبانی قرآنی و سنت‌های الهی و استعانت مستمر از آنهاست، که امروز برای ما در ولایت مطلقه‌ فقیه و مردم سالاری اسلامی متبلور است و می‌تواند سبب گشایش هر بن‌بستی شود.

قالیباف اضافه کرد: دومین الگوی مدیریتی مردمی سازی حکمرانی است، به ویژه مردمی کردن اقتصاد که ظرفیت‌های عظیم انسانی، مادی و معنوی را وارد عرصه‌ مدیریت می‌کند، سومین الگو تلاش و کوشش مجاهدانه و امیدوارانه است که کمبود‌ها و نقص‌های ساختاری و کاستی‌ها را جبران می‌کند.

او چهارمین الگو را توجه ویژه به معنویت و اخلاق اسلامی دانست که زمینه‌ساز توجهات ویژه‌ امام زمان (عج) شود و گفت: پنجمین الگوی مدیریتی وحدت کلمه مردم و همگرایی نخبگان است که به تعبیر امام (ره) رمز پیروزی و بقای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

قالیباف ادامه داد: ششمین الگو توجه و میدان دادن به نسل جوان پر انگیزه و توانمندسازی آنان که می‌تواند هر مانعی را از سر راه بردارد و هفتمین الگو نیز توجه ویژه به عدالت با اولویت دادن به محرومان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرایط را خطرناک‌تر می‌کند، الگوی مدیریتی دستگاه‌های اجرایی کشور است که علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریت و تمرکز بر نگاه به بیرون به بسیاری از اصول و مولفه‌های الگوی مدیریت جهادی باور ندارند.

قالیباف تصریح کرد: در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم می‌تواند با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و نظارتی در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند.

 

مجلس یازدهم در اجرای قوانین اجازه سهل‌انگاری به دولت نمی‌دهد

او با بیان اینکه مجلس یازدهم پیام رهبر معظم انقلاب را نقشه راه خود قرار می‌دهد، گفت: مجلس یازدهم حل مسائل ملی و محلی مردم را به عنوان یک وظیفه انقلابی وجه همت خود قرار خواهد داد و با این شاخص تعامل خود را با دولت فعلی و دولت آینده تنظیم می‌کند.

قالیباف ادامه داد: مجلس یازدهم بنای تقابل و مچ‌گیری ندارد و در پیگیری منافع و حقوق مسامحه نمی‌کند، مجلس تلاش می‌کند موانع قانونی دولت را حذف و اصلاح کند؛ اما در عین حال اجازه نخواهد داد دولت در اجرا و پیاده سازی قوانینی که حل کنند مسائل مردم است سهل‌انگاری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رهبری بر توجه به معیشت طبقات ضعیف تأکید داشتند، امروز امراض اصلی اقتصاد ملی کشور مانند رشد نقدینگی بهینه نبودن قیمت‌های نسبی و تخصصی نبودن تولید بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست و از مهم‌ترین دلایل آن حذف حضور موثر مردم، مداخلات غیر منطقی دولت و نظام مالیاتی معیوب است.

او تأکید کرد: متأسفانه باید بپذیریم انقلاب مردمی ما به اقتصاد مردمی منجر نشده است، چراکه آرمان‌های متعالی انقلاب مانند پیشرفت و عدالت در ظرف دیوان سالاری یکصد ساله کشور ریختیم و چنانکه رهبری هم اشاره کردند نمره قابل قبولی نگرفتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد مردمی، مردم بنیاد است و با سرمایه و اراده به فعالیت‌های مستقیم مردم تحقق پیدا می‌کند و دولت تنها نقش زمینه سازی، ظرفیت سازی و نظارت دارد در این اقتصاد هدف تنها کسب سود بیشتر و رشد اقتصادی به هر قیمتی نیست، بلکه اقتصاد وسیله‌ای برای تحقق آرمان‌های بالاتر اخلاقی و انسانی است.

او افزود: مجلس یازدهم با همه توان، امکانات، ظرفیت‌های قانونی خود و یاری خداوند تلاش خواهد کرد تا بار‌های بر زمین مانده انقلاب اسلامی که در رأس آن حل مشکلات و سختی‌های محرومان را از زمین بردارد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر را به حداقل برساند.

در حال تکمیل...

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied