شمانیوز
شما نیوز

نمی‌توانیم فعالیت و کار را تعطیل کنیم/ مقابله با ویروس کرونا باید ادامه داشته باشد

رئیس جمهور گفت: نمی‌توانیم کار را تعطیل کنیم، باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و در عین حال مقابله با ویروس کرونا باید ادامه داشته باشد

نمی‌توانیم فعالیت و کار را تعطیل کنیم/ مقابله با ویروس کرونا باید ادامه داشته باشد

به گزارش شمانیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد:دوره اپیدیمی کرونا طولانی خواهد بود و نمی‌دانیم پایان آن چه تاریخی است و در چنین فضایی باید دستورالعمل‌های بهداشتی با دقت مراعات شوند.

رئیس جمهور همچنین از تداوم ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار نیازمند تا پایان سال خبر داد و گفت: تامین نیازمندی‌های بخش بهداشت و درمان برای مبارزه با کرونا، ارائه خدمات ضروری به جامعه، تامین کالا‌های ضروری و اساسی و ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار نیازمند، چهار وظیفه مهم دولت است که در روند انجام همه این وظایف، وضعیت به خوبی پیش می‌رود.

روحانی با اشاره به گزارش ارائه شده در این جلسه در زمینه آمادگی وزارت بهداشت و درمان برای مقابله با این بیماری در کشور گفت: بر اساس این گزارش یک هزار و ۲۰۰ مرکز در سراسر کشور برای نمونه‌گیری و آزمایش از افراد آماده فعالیت هستند همچنین ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت نیز در سراسر کشور آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم است که این افتخاری بزرگ برای کشور به شمار می‌رود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و کارآزمایی‌های بالینی در این مدت در حال انجام بوده و بر اساس آمار، در چارچوب این فعالیت‌ها تاکنون یک هزار و ۹۹ بیمار مورد تحقیق قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه کادر درمانی کشور نه تنها در مقام عمل و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران فعال بوده بلکه در زمینه علمی تلاش‌های بسزایی را انجام داده و این در حالیست که ایران در زمینه رتبه علمی در جهان مقام پانزدهم و در منطقه و جهان اسلام در رتبه اول قرار دارد.

روحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو دارویی که برای درمان کرونا موثر بوده در کشور شناسایی شده و در حال استفاده از آن هستند، گفت: از دیرباز به ویژه در سال‌های اخیر جایگاه بخش بهداشت و درمان کشور در دنیا قابل توجه بوده است به گونه‌ای که روزگاری مردم در نوبت اعزام به اروپا و آمریکا برای معالجه بودند، اما امروز بسیاری از افراد برای معالجه به ایران سفر کرده و حتی برخی عمل‌های جراحی مانند پیوند اعضا در ایران به بهترین شکل انجام می‌شود.

پایان نامعلوم ویروس کرونا

رئیس جمهور با اشاره به تلاش بخش بهداشت و درمان در مقابله با کرونا و تلاش‌های دستگاه‌های ذیربط برای تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی افزود: در حال حاضر یک هزار دستگاه سی‌تی‌اسکن در مراکز درمانی کشور تجهیز شده و ۴۰ دستگاه سی‌تی‌اسکن جدید نیز برای بیمارستان‌ها آماده شده است و این نشان از تلاش بخش بهداشت و درمان کشور و مدافعان پرنشاط میدان سلامت دارد.

او تاکید کرد: اکنون باید به این نکته توجه کنند که این اپیدمی طولانی‌مدت خواهد بود و پایان مشخصی برای آن تا زمانی که بتوانیم به واکسن مورد تایید دسترسی پیدا کنیم، وجود ندارد و نباید در ذهن مردم اینطور تصور شود که با احتیاط و رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌ها این مشکل تا ۱۵ روز یا یک ماه دیگر حل می‌شود؛ این تصور باید به طور کامل از جامعه حذف شود.

رئیس جمهور ادامه داد: تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی باید برای مدتی طولانی از سوی همه مراعات شود و این اعم از شستن دست و استفاده از ماسک در همه مکان‌ها و برای مدت طولانی خواهد بود.

روحانی اظهار کرد: مردم باید در زمینه برگزاری اجتماعات مانند عروسی، عزا و تجمع‌های طایفه‌ای و قبیله‌ای تا مدت زیادی رعایت کرده و از برگزاری این مراسم‌ها خودداری کنند و این روند تا زمانی که بخش بهداشت و درمان کشور تایید کند، باید ادامه داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه مبنی بر افزایش شیوع و ابتلای بیماری در منطقه‌ای به خاطر برگزاری یک مراسم عروسی گفت: همه باید رعایت کنند چرا که افزایش شیوع بیماری در یک منطقه، خسارت‌های اقتصادی و فرهنگی به دنبال خواهد داشت.

او افزود: مردم باید توجه داشته باشند آنچه برای آینده مدنظر قرار می‌دهند نباید محدود به یک هفته یا یک ماه باشد بلکه باید برای چند ماه و حداقل تا پایان سال مراقبت‌ها ادامه داشته باشد و این باید مبنای جامعه و فعالیت‌های اجتماعی باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ابعاد جدید این ویروس هر روز بیشتر مشخص می‌شود، گفت: زمانی این امید در جامعه بود که با رسیدن به فصل گرما این ویروس از بین خواهد رفت و یا شایع شده بود که این ویروس خود به خود ضعیف خواهد شد، اما این ویروس با وجود گرما نیز از بین نرفت و از لحاظ علمی این مطالب به اثبات نرسید.

او با بیان اینکه نباید به واسطه امید کاذبی که مبنای علمی ندارد و محققان آن را تایید نمی‌کنند برنامه‌ریزی و اقدام کنیم، گفت: این در حالی است که در جامعه چاره‌ای جز ادامه فعالیت کسب و کار‌ها و تولید و انجام رفت و آمد مردم در حد نیاز جامعه و همزمان مبارزه با ویروس کرونا، نداریم.

رئیس جمهور افزود: اینکه ضدانقلاب اینطور تبلیغ می‌کنند که باید همه فعالیت‌ها تعطیل شده و برخی از رسانه‌های داخلی هم سخنان آنان را تکرار می‌کنند درست نیست؛ باید فعالیت‌های مردم که مرتبط با زندگی و کسب و کار آن‌ها و مسائل فرهنگی مانند برگزاری نماز جماعت و عبادت و دعا در مساجد، با رعایت مسائل بهداشتی انجام شود.

روحانی خاطرنشان کرد: چند اصل را باید همگان رعایت کنند؛ اول نظافت شخصی و در رأس آن شستن دست‌ها و دوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی در جامعه است؛ در حال حاضر مثل گذشته چند خانواده نباید به طور همزمان دور هم جمع شوند و همه افراد برای حضور در جامعه و اجتماعات باید از ماسک استفاده کنند. تجمع و اجتماعاتی مانند عروسی، عزا و تجمعات مرسوم فامیلی و طایفه‌ای را باید کنار بگذاریم.

روحانی با تاکید بر اینکه برای انجام فعالیت‌های اجتماعی باید در وهله نخست از فضای مجازی استفاده کنیم و اولویت دوم فضای حقیقی باشد، گفت: همه بخش‌ها باید شرایط را برای دریافت خدمات از طریق این فضا برای مردم فراهم کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت بخش سلامت کشور امروز در فضای مجازی انجام می‌شود گفت: باید در سایر بخش‌ها نظیر بخش آموزش هم فعالیت‌ها در فضای مجازی تا حد ممکن انجام شود و بخش‌هایی که ضرورت دارد که حضوری باشد با رعایت پروتکل‌ها به انجام برسد.

باید با اضطراب و شایعه‌پراکنی در جامعه مبارزه کنیم

روحانی با تاکید بر اینکه باید با اضطراب و شایعه‌پراکنی در جامعه مبارزه کنیم و بیخود مسائل را بزرگ جلوه ندهیم، گفت: توان کشور برای انجام امور درمانی به عنوان سقف فعالیت‌ها در کشور به شمار می‌رود که این شامل امکانات بیمارستانی اعم از دستگاه تشخیص، تخت‌های آی. سی. یو، دستگاه ونتیلاتور می‌شود.

رئیس جمهور افزود: این توان سلامت در جامعه است که باید اپیدمی همواره پایین‌تر از آن باشد یعنی اگر خدای ناکرده در کشور ما در شهری توان سلامت ۱۰۰ و میزان اپیدمی ۹۵ بود باید نگران باشیم، اما اگر توان در منطقه‌ای ۱۰۰ و بیمار ۵۰ است نگرانی ندارد و باید تلاش خود را انجام دهیم.

او تاکید کرد: نباید مردم را مضطرب و نگران کنیم و این در حالی است که مردم نیز باید دستورالعمل‌ها را مراعات کرده و تلاش کنیم که آن‌ها دچار وسواس نشوند و در حدی معقول مسائل را در جامعه پیش ببریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در این شرایط حساس وظایفی بر عهده دارد که به خوبی آن‌ها را دنبال می‌کند، گفت: وظایف مهم دولت را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد؛ اول تامین آنچه برای بهداشت و درمان مورد نیاز است که خوشبختانه تمامی آنچه امروز برای بخش بهداشت و درمان نیاز داریم در داخل تولید شده و کمبودی در این راستا نداریم و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی هم به خوبی دنبال می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه دولت در این زمینه کوتاهی نکرده و انبار‌ها و ذخایر، مملو از وسایل مورد نیاز برای بخش بهداشت و درمان است، گفت: دولت تمامی تلاش خود را برای ادامه روند فعالیت در مرز‌ها و روابط با دیگر کشور‌ها با رعایت پروتکل‌ها انجام داده است؛ کما اینکه آنچه دولت در رابطه با خود در زمینه تغییر ساعات کاری و رعایت پروتکل‌ها، آنچه لازم بوده انجام داده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وظیفه دوم دولت ارائه خدمات ضروری به مردم اعم از آب، برق، گاز و امنیت بوده است که در این راستا فعالیت در همه بخش‌ها با رعایت دستورالعمل‌ها انجام گرفته و در شرایط خوبی قرار داریم به گونه‌ای که روزانه یک خدمت جدید به مردم در کشور ارائه می‌شود و همانطور که اعلام شد تا پایان سال ۹ سد بزرگ ملی در کشور افتتاح و ۱۸ نیروگاه برق به بهره‌برداری خواهد رسید.

تامین کالا‌های ضروری از وظایف دولت است

روحانی تامین کالا‌های ضروری را سومین وظیفه دولت دانست، افزود: همه بخش‌ها در این زمینه تلاش کردند و شرایط امروز کشور در زمینه کالا‌های اساسی از ماه‌های گذشته به مراتب بهتر است. مردم هیچ گونه نگرانی نسبت به تامین کالا‌های اساسی نباید داشته باشند چرا که تمام آنچه لازم بوده تامین کردیم و شرایط روز به روز بهتر می‌شود.

او تامین بسته‌های حمایتی اعم از تسهیلات بانکی و ارائه بسته‌های معیشتی به مردم را از دیگر وظایف مهم دولت در این شرایط برشمرد و گفت: این روند حمایت‌ها تا زمانی که کرونا وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وزارت بهداشت فعالیت‌های خود را وارد فاز سوم و تمرکز بر بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه کرده است، اظهار داشت: همه افراد در جامعه در برابر این ویروس یکسان نیستند و عده‌ای بیماری‌های زمینه‌ای داشته و یا مسن هستند که باید نسبت به آن‌ها مراقبت‌های بیشتری انجام شود و این توسط بخش بهداشت و درمان در حال انجام است و در حقیقت این کار مهم و اصولی فاز سوم غربالگری در کشور به شمار می‌رود.

روحانی با تاکید و تشریح مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه امروز مصوب شد تا علاوه بر مناطق سفید از ابتدای تیر ماه در تمامی مناطق زرد نماز جمعه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توافق با ستاد اقامه نماز جمعه برگزار شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه مصوب شد مهد‌های کودک، کلاس‌های قرآن و آموزشگاه‌ها مانند آموزشگاه زبان نیز از ۲۴ خرداد با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها فعالیت خود را آغاز کند.

روحانی افزود: همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تور‌های مسافرتی داخلی هم از ۲۴ خرداد می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند، اما در زمینه انجام تور‌های خارجی باید بررسی‌های لازم انجام شده و چارچوب‌ها در این راستا مشخص شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سینما‌ها و کنسرت‌ها هم به شرط حضور ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانند از ابتدای تیر ماه فعالیت خود را آغاز کنند، گفت: مراسمات در فضای باز آرامستان‌ها هم می‌تواند با توافق بخش‌های ذیربط بر چگونگی برگزاری و چارچوب‌ها آغاز شود.

او افزود: مسائل دیگری از جمله مرخصی زندانیان در تیر ماه، اردو‌های راهیان نور و برگزاری برخی اجتماعات هم در این جلسه مطرح شد که بنا شد بررسی‌های بیشتری درباره آن‌ها انجام شده و در آینده تصمیمات لازم در خصوص آن‌ها اتخاذ و به مردم اعلام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied