شمانیوز
شما نیوز

رمضان عبدالله شلح، نماد ملی جهاد و مقاومت برای فلسطین

دبیرکل سابق جهاد اسلامی یکی از مبارزان راستین آزادی فلسطین از چنگ اشغالگران بود و پرچم مقاومت و جهاد را در ۲۳ سال خدمت به آرمان قدس در اهتزاز نگه داشت.

رمضان عبدالله شلح، نماد ملی جهاد و مقاومت برای فلسطین

به گزارش شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: رمضان عبدالله شلح، دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین که از دو سال قبل با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، در بیمارستانی در بیروت دار فانی را وداع گفت. وی دومین دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین پس از شهید «فتحی شقاقی» بود و به مدت ۲۳ سال در این جایگاه حضور داشت.

از تولد تا آشنایی با شهید فتحی شقاقی

رمضان عبدالله شلح ۱ ژانویه ۱۹۵۸ (۱۱ دی ۱۳۳۶) در محله «الشجاعیة» نوار غزه در خانواده‌ای مذهبی و مبارز به دنیا آمد که ۱۱ فرزند داشتند. پس از گذراندن دوران تحصیلات متوسطه در محل تولد خود برای تحصیل در رشته اقتصاد به مصر رفت و سال ۱۹۸۱ (۱۳۵۹) از دانشگاه «الزقازیق» این کشور مدرک کارشناسی اقتصاد گرفت.

رمضان عبدالله در مصر با شهید فتحی شقاقی آشنا شد که در سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۶) پیشنهاد تشکیل یک سازمان جهادی را داده بود و به وی گفت که گروهی به نام «طلایه داران اسلامی» را تأسیس کرده و رمضان عبدالله به وی پیوست. او تعداد زیادی از دانشجویان فلسطینی در مصر را به این گروه ملحق کرد. کسانی که مقدمه تشکیل جنبش جهاد اسلامی در آینده‌ای نه چندان دور شدند.

 

رمضان عبدالله شلح، نماد ملی جهاد و مقاومت برای فلسطین

 

عبدالله شلح پس از آن به غزه بازگشت و در دانشگاه اسلامی شهر غزه به عنوان استاد اقتصاد مشغول به تدریس شد. خطبه‌های جهادی شلح در این دوره موجب خشم صهیونیست‌ها شد به حدی که وی را به حصر اجباری در خانه محکوم کرده و از کار در دانشگاه محروم کردند.

عبدالله شلح سال ۱۹۸۶ (۱۳۶۴) برای تحصیلات تکمیلی به لندن رفت و چهار سال بعد از دانشگاه «دورهام» انگلستان دکترای اقتصاد گرفت و مدتی که در این کشور بود نیز به فعالیت‌های دینی و جهادی خود ادامه داد سپس به کویت رفت و در آنجا ازدواج کرد. پس از ازدواج به انگلستان رفت و از آنجا به آمریکا سفر کرد و بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ (۱۳۷۱-۱۳۷۳) در دانشگاه فلوریدای جنوبی به عنوان استاد مطالعات خاورمیانه مشغول تدریس شد.

 

رمضان عبدالله شلح، نماد ملی جهاد و مقاومت در فلسطین

 

بازگشت رمضان شلح به فلسطین و آغاز مبارزه جهادی

سال ۱۹۹۵ (۱۳۷۳) رمضان عبدالله شلح با هدف بازگشت به فلسطین به سوریه رفت و در آنجا تا زمان تکمیل مقدمات بازگشت به فلسطین منتظر ماند. در این زمان با دکتر فتحی شقاقی دیدار کرده و ۶ ماه با هم اقداماتی را ترتیب دادند که هدف از آن تدوین طرح‌های توسعه فعالیت‌های جهادی در فلسطین پیش از ترور دکتر فتحی شقاقی به دست دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) بود.

پس از ترور دکتر فتحی شقاقی، در نشست جنبش جهاد اسلامی دکتر رمضان عبدالله شلح به عنوان دبیرکل جنبش جهاد اسلامی انتخاب شد و وی از سال ۱۹۵۹ (۱۳۷۳) تا ۲۰۱۸ (۱۳۹۶) به مدت ۲۳ سال عهده دار این مسئولیت بود.

 

رمضان عبدالله شلح، نماد ملی جهاد و مقاومت در فلسطین

 

خشم رژیم صهیونیستی و آمریکا و تحریم رمضان شلح

در جریان انتفاضه دوم، صهیونیست‌ها وی را به عنوان یکی از عاملان عملیات‌های جهادی و یکی از خطرناکترین دشمنان خود معرفی کردند و ویرا به عنوان یک شخصیت نظامی در کنار نقش سیاسی‌اش تحت تعقیب قرار دادند. سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۱) دولت آمریکا رمضان شلح را به اتهام اقدامات تروریستی تحریم کرد و در لیست سیاه خود قرار داد. چهار سال بعد دولت آمریکا در جریان اجرای برنامه «مبارزه برای عدالت» ۵ میلیون دلار برای ترور یا دستگیری وی پاداش تعیین کرد.

سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۵) نیز پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) رمضان عبدالله شلح را در کنار ۲۶ شخصیت دیگر، در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد همچنین اتحادیه اروپا، انگلستان، ژاپن، کانادا، استرالیا و نیوزیلند نیز وی را در فهرست تحریم قرار داده بودند.

در دوره دبیرکلی رمضان عبدالله شلح، جنبش جهاد اسلامی به عنوان یکی از قدرت‌های مقاومت مطرح شد. اوج این نمود را در جنگ ۲۰۱۴ (۱۳۹۲) جنبش جهاد اسلامی به نمایش گذاشت هنگامی که با موشک‌های دوربرد، تل آویو و شهر نتانیا در ۷۰ و ۱۲۰ کیلومتری نوار غزه را هدف قرار داد.

 

رمضان عبدالله شلح، نماد ملی جهاد و مقاومت در فلسطین

 

دبیرکل سابق جهاد اسلامی در نگاه گرو‌ه‌های مقاومت

گروه‌های مختلف فلسطین پس از انتشار خبر درگذشت رمضان عبدالله شلح، دبیرکل سابق جهاد اسلامی در بیانیه‌های جداگانه‌ای ضمن تسلیت این فاجعه بزرگ و از دست دادن یکی از رهبران مبارز و جهادی فلسطین، به مردم فلسطین و جهان تاکید کردند که راه ایشان را تا آزادی فلسطین از چنگ اشغالگران ادامه می‌دهند.

جنبش جهاد اسلامی در بیانیه خود اعلام کرد: رمضان عبدالله شلح حتی یک روز در مسئله دفاع از فلسطین تردید نکرد و قهرمانی ثابت قدم و مرد مقاومت بود که تمام عمر در جهاد و حمایت از فلسطین و قدس تلاش کرد و مردی بزرگ و رهبری برجسته بود که امانت را به بهترین شکل حفظ کرد و پرچم جهاد را بالا نگه داشت.

محمد دحلان، یکی از سران جنبش فتح فلسطین درباره وی گفت: رمضان شلح یکی از ستون‌های مبارزه فلسطینی در دوران معاصر است و فلسطین تنها قطب نمای وی بود که قلبش به سوی آن توجه داشت و تنها برای آن زندگی و مبارزه کرد.

حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس و موسی ابو مرزوق، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش در خصوص شخصیت این مجاهد فلسطینی گفتند: وی سخنوری توانا و فرهیخته بود که با طینتی پاک و در راهی درست امانت مبارزه برای آزادی فلسطین را سال‌ها به دوش کشید و الگویی برای مقاومت هدفمند  و نماد ملی مردم فلسطین است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز درباره دبیرکل سابق جهاد اسلامی فلسطین گفت: نخستین ویژگی خاص شخصیت وی پایبندی و ثباتش در خط جهاد و مقاومت است. با وجود تمامی فداکاری‌ها و شکنجه‌ها و با وجود ترور‌هایی که علیه مسئولان جنبش جهاد اسلامی و دیگر جنبش‌های فلسطینی صورت گرفت او همچنان ثابت قدم باقی ماند و بر فراز قله مقاومت قرار داشت، او سربلند و شجاع در برابر اشغالگران باقی ماند و ملت فلسطین را نیز به مقاومت تشویق می‌کرد تا آرمان فلسطین و اندیشه فلسطین زنده بماند و ویژگی دوم او این بود که فردی اتحادگرا بود. دکتر رمضان بسیار کوشید تا ملت فلسطین در سنگر اصول ثابت و مقاومت یکپارچه باقی بماند. او، چون به وحدت تمامی ملت فلسطین اعتقاد داشت بر یکپارچگی گروه‌های مقاومت به ویژه وحدت جنبش حماس و جهاد اسلامی نیز تأکید داشت. او ارزش‌ها و شیوه بزرگی را در زمینه تکامل، همکاری و رایزنی میان سران جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی تثبیت کرد.

 

رمضان عبدالله شلح، نماد ملی جهاد و مقاومت در فلسطین

 

جنبش حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای درگذشت رمضان عبدالله شلح، دبیرکل سابق جهاد اسلامی، را به ملت بزرگ فلسطین، گروه‌های مقاومت فلسطینی و «زیاد النخاله»، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، و خانواده ایشان تسلیت گفت.

حزب الله لبنان اعلام کرد: ما با رفتن او یک قامت استوار از قامت‌های مقاومت در عصر جدید، اندیشه‌ای نورانی، عقلی شکوفا، برخوردار از عاطفه‌ای راستین، اراده‌ای پولادین، عزمی راسخ و اعتمادی بزرگ به وعده خداوند تعالی به مجاهدان یعنی پیروزی و رهایی بزرگ برای آرمان اساسی و نیز صاحب فهم و درکی دقیق از اولویت‌ها و دارای قلبی عاشق را با همه دغدغه‌های امت و نیز روحی مشتاق به دیدار خدای تبارک و تعالی و شهدا را از دست دادیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied