شمانیوز
شما نیوز

قاضی منصوری کیست؟

قاضی منصوری، همدست فراری طبری را بیشتر بشناسید.

قاضی منصوری کیست؟

غلامرضا منصوری قاضی قوه قضاییه که در پرونده اکبر طبری به عنوان یکی از متهمان شناخته شده، اکنون در آلمان به سر می‌برد. قاضی منصوری فیلمی منتشر کرده که گفته به ایران باز خواهد گشت. رویداد۲۴ در این گزارش سابقه حجت الاسلام منصوری را بررسی کرده است.


در جریان رسیدگی به پرونده اکبر طبری، ده‌ها نام دیگر هم مطرح شد. از جمله از بیژن قاسم زاده، مصطفی نیاز آذری، حسن نجفی، رسول دانیال زاده، فرهاد مشایخ، حکیمه شیرمحمدی، داوودی سرخوش شهری و وریا مولانایی، علی دیواندری و حمید محمدی و بسیاری اسامی دیگر که به گفته نماینده دادستان کلاهبرداری عظیمی انجام داده‌اند. یکی از نام‌ها غلامرضا منصوری قاضی قوه قضاییه بود که به گفته نماینده دادستان جزو قضات فاسد دستگاه قضایی بوده و متهم ردیف نهم پرونده به شمار می‌رود.

تا کنون چند متهم پرونده فراری هستند؛ حسن نجفی، مصطفی نیاز آذری، محمد انوشه و غلامرضا منصوری که همگی آنها به گفته دادستان متواری هستند.

غلامرضا منصوری قاضی وقت اجراییات شهرستان لوسانات بوده است. جایی که به دلیل ساخت و ساز‌های غیر مجاز آقازاده ها، چند سالی است بورلی هیلز آن (باستی هیلز)، در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفت و بخش‌هایی از خانه شبنم نعمت زاده (دختر مهندس نعمت زاده وزیر سابق صمت) به دستور قوه قضاییه تخریب شد.

نماینده دادستان در تشریح اتهامات قاضی غلامرضا منصوری گفته «حسن نجفی که با دستگیری متهم اصلی پرونده به خارج از کشور متواری شد، به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در امر ارتشاء، پرداخت رشوه به اکبر طبری و پرداخت رشوه به غلامرضا منصوری قاضی وقت اجرایی لواسان به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو، متهم است. فرهاد مشایخ به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری ارتشاء، تحصیل مال به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد وجه نقد، یک قطعه زمین واقع در نجار کلای لواسان و همچنین زمینی در کریم خان و تبدیل ۴۲ میلیارد ریال به سهام شرکت سیمان، پولشویی در دو واحد در ساختمان روما، فراهم کردن موجبات ارتشاء میان اکبر طبری و رسول دانیال زاده، پولشویی و فراهم نمودن موجبات تحقق ارتشاء میان غلامرضا منصوری و حسن نجفی و پولشویی در خصوص دو واحد آپارتمان در روما متهم است.»

شاید غلامرضا منصوری برای افکار عمومی چندان شناخته شده نباشد. اما نام او برای اهالی مطبوعات غریبه نیست. او بازپرس دادسرای کارکنان دولت و رسانه بوده و حکم بازداشت بسیاری از روزنامه‌نگاران توسط او امضا شده است.

منصوری دیدگاه‌های خاصی درباره مطبوعات و روزنامه‌نگاران داشته که همان‌ها را نسبت به اهالیرسانه اعمال می‌کرده است. او سال ۸۹ در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته بود «این‌که بعضی از مطبوعات فکر می‌کنند در قبال انتشار یک موضوع از منبع دیگر مسئولیت ندارند مساله درستی نیست. حقوقدانان معتقدند کسی که خبری را منتشر می‌کند از او سلب مسوولیت نمی‌شود. اصولا به همین خاطر مدیرمسئول نسبت به مطالب منتشر شده مسئول شناخته شده است.»

مهمترین رفتار رسانه‌ای او هم در همین زمان اتفاق افتاد. سال ۹۱ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، ماموران قضایی به دفتر چند روزنامه وارد شدند و تعدادی از روزنامه‌نگاران را بازداشت کردند. نرگس جودکی، اکبر منتجبی، ریحانه طباطبایی، جواد دلیری و… از جمله روزنامه‌نگاران بازداشتی شدند. این افراد در روز‌های گذشته در صفحات شخصی خود در توییتر، با یادآوری آن روز‌های تلخ، به عاقبت رفتار این قاضی فاسد اشاره کردند.

 برخی روزنامه‌نگاران مدعی شده‌اند قاضی منصوری آن زمان موجب آزار و اذیت خانواده آنها را فراهم کرده بود. مثلا در یک مورد قاضی منصوری پس از گفتگو با خانواده‌های روزنامه‌نگاران بازداشت شده، از احتمال صدور قرار وثیقه و کفالت برای آزادی این افراد تا بعد از ظهر خبر داد و این گونه بود که خانواده‌ها و همراهان آن‌ها با حضور در مقابل در زندان اوین منتظر حضور قاضی منصوری در دادسرای اوین شدند تا شاید قرار وثیقه یا کفالت برای آزادی عزیزانشان صادر شود. اما پس از گذشت بیش از شش ساعت، بدون نتیجه و پاسخ مشخص، خانواده‌هایی که با برگه‌های کفالت و اسناد وثیقه در مقابل در زندان چشم انتظار بودند، دست خالی به خانه بازگشتند!

جالب اینکه این رفتار قاضی منصوری تنها با روزنامه نگارانی بوده که مشی سیاسی آنها مورد پسند او نبوده است؛ مثلا زمانی که فائزه هاشمی رفسنجانی از سید نظام موسوی مدیرمسئول وقت روزنامه جوان شکایت کرده بود، غلامرضا منصوری، احضار سید نظام‌الدین موسوی مدیرمسئول روزنامه جوان به این شعبه را منتفی دانست و گفته بود صدور احضاریه مدیرمسئول روزنامه جوان ناشی از بروز یک اشتباه اداری بوده است.

از دیگر پرونده‌هایی که رسیدگی به آن در اختیار غلامرضا منصوری بوده، پرونده فاضل لاریجانی بوده که سعید مرتضوی درباره آن به ایرنا گفته بود: «آقای منصوری به‌عنوان بازپرس ویژه این پرونده انتخاب شده و حدود یک ماه پیش تحقیقات آن به پایان رسیده و حتی آخرین دفاع را نیز اخذ کرده‌اند و منتظر اعلام نتیجه هستم.»

یکی دیگر از زمان‌هایی که نام این قاضی فراری به زبان‌ها افتاد، زمانی بود که وی با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضاییه بازپرس پرونده مهدی هاشمی شد تا نقص‌های سنگین پرونده مهدی هاشمی را برطرف کند.

وی در سال ۹۴ نیز سرپرست دادسرای ناحیه ۳ ونک بوده است. سال ۹۷ بعضی رسانه‌های خارج کشور نوشتند که منصوری برای مداوا به هانوفر آلمان رفته و در بیمارستان وابسته به دکتر سمیعی بستری شده است. این ادعا هیچوقت تایید یا تکذیب نشد، اما بعد از آن خبری از غلامرضا منصوری نبود تا دیروز که در دادگاه اکبر طبری، یک بار دیگر نام او مطرح شد.

از میانه سال گذشته برخی اصولگرایان جوان از جمله میلاد گودرزی نام این قاضی را به عنوان قاضی فاسد لواسان مطرح کردند، اما کسی آن مطالب را جدی نگرفت تا دیرز که شایعه فساد و فرار او همزمان تایید شد!

 

بازداشت غلامرضا منصوری در رومانی توسط اینترپل

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، یکی از بستگان غلامرضا منصوری (قاضی و بازپرس سابق) که در بین متهمان پروند فساد اقتصادی اکبر طبری قرار دارد ساعاتی قبل در اینستاگرام مدعی شد: وی در بخارست (پایتخت رومانی) توسط پلیس اینترپل بازداشت شده است.

این در حالی است که عبدالرضا سلطانی (فعال رسانه‌ای) دیشب در کانال تلگرام خود نوشته بود: غلامرضا منصوری، بازپرس ویژه پرونده فاضل لاریجانی پیش از آنکه از آلمان سر در بیاورد … در اوین بازداشت بود؛ سه موضوع مهم در این خصوص وجود دارد: اولا باید مشخص شود یک محکومِ (متهم) قاعدتا ممنوع‌الخروج چطور از امتیاز مرخصی(!) برخوردار می‌شود و پس از آن، از آلمان سر در می‌آورد. ثانیا آخرین اطلاعات ما نشان‌دهنده آن است وی با انتقال میزان قابل توجهی ارز (چند میلیون یورو) و اخذ اقامت اسپانیا، به‌همراه فرزندخوانده خود در این کشور سکونت پیدا کرده؛ لازم است نهادهای امنیتی با کمک گرفتن از اینترپل، اقدام به بازگرداندن این عنصر فاسد کنند. ثالثا اینکه همه می‌دانیم امثال منصوری، اکنون کم نیستند و قاعدتا کریدور انتقال این عناصر به خارج کور و غیرفعال نشده است؛ بد نیست نهادهای نظارتی برای عدم فرار این مهره‌های فاسد، تمهیدات لازم را اتخاذ کند./ رویداد 24

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied