شمانیوز
شما نیوز

دکتر محمد مرندی کیست؟

محمد (ساسان) مرندی (متولد دوازدهم مرداد سال ۱۳۴۵ در ریچموند ویرجینیای آمریکا) دانشگاهی، تحلیلگر سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا و ادبیات پسااستعماری است.

دکتر محمد مرندی کیست؟

محمد (ساسان) مرندی  (متولد دوازدهم مرداد سال ۱۳۴۵ در ریچموند ویرجینیای آمریکا) دانشگاهی، تحلیلگر سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا و ادبیات پسااستعماری است.

سید محمد مرندی دیپلم خود را از دبیرستان علوی شهر تهران دریافت کرد. او فرزند علیرضا مرندی است.

وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران و دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه بیرمنگام بریتانیا است. مرندی در حال حاضر استاد تمام ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران است.

او طی سال‌های ۶۱ تا ۶۷ بارها در جنگ ایران-عراق و در لشکرهای ۲۷ محمد رسول‌الله و لشکر ۱۰ سید الشهدا حضور داشت و در عملیات کربلای ۵ به عنوان غواص از ناحیه ساعد دست هدف گلوله و در دو عملیات مختلف نیز مورد حمله شیمیایی قرار گرفت.

مرندی که بعد از پیوستن به دانشگاه تهران در پایه‌گذاری مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا (که بعدها به ایجاد دانشکده مطالعات جهان نیز انجامید) نقش مؤثری داشت؛ وی در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران است.

 

فعالیت

او به دلیل موقعیت آکادمیک و تسلط بر زبان انگلیسی همواره طرف توجه رسانه‌های بین‌المللی نظیر سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی، الجزیره،و پرس تی‌وی، ظاهر شده و قویاً از برنامه هسته‌ای در ایران جمهوری اسلامی ایران و مواجههٔ آن با پیامدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم ایران دفاع کرده‌است اخیراً او بیشتر در شبکه آرتی حضور یافته‌است.

در عرصه دانشگاهی تمرکز مرندی بیشتر متوجه پروژه INAES بوده‌است. این مؤسسه که در آغاز به عنوان بازوی وابسته به دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه تهران شروع به کار کرد، امروزه مرکز مستقلی است که به مطالعات پسااستعماری با تمرکز خاص بر نقد شرق‌شناسی، چنان‌که چهره‌هایی ادوارد سعید، زین‌الدین سردار، و بیل اشکرافت مروج آنند، می‌پردازد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied