شمانیوز
شما نیوز

وقوع جنگ نظامی ایران و اسرائیل نزدیک است؟

برخی رسانه‌ها از افزایش چالش در منطقه و احتمالا درگیری نظامی بین ایران و رژیم صهیونیستی در ماه‌های آینده سخن گفته‌اند.

وقوع جنگ نظامی ایران و اسرائیل نزدیک است؟

تنش بین ایران و رژیم صهیونیستی در هفته های اخیر به اوج خود رسیده؛ در حالی که اسرائیل مدعی است آتش سوزی های خرابکارانه اخیر در ایران به خصوص در پارچین و نطنز کار او است، درگیری نظامی این رژیم و حزب الله در مرز لبنان نیز باعث افزایش بحران شده است.

اخبار سیاسی- در این اوضاع و احوال برخی رسانه ها از افزایش چالش در منطقه و احتمالا درگیری نظامی بین ایران و رژیم صهیونیستی در ماه های آینده سخن گفته اند. چند روز پیش نیوزویک در یک مقاله به این موضوع پرداخت. طبق گفته نویسنده این مقاله، رژیم صهیونیستی به شدت از افزایش فعالیت های هسته ای ایران نگران شده و به هر طریقی به دنبال آن است که مانع ایران شود.

به جز نیوزویک، دیروز وبگاه "دیفنس پست" هم در مقاله ای به این موضوع پرداخت. این مقاله به قلم "مایکل ماکوفسکی" یکی از اعضای موسسه امنیت ملی آمریکا (JINSA) است. ماکوفسکی معتقد است خاورمیانه و به خصوص دو قدرت اصلی آن یعنی ایران و رژیم صهیونیستی در حال نزدیک شدن به "ساعت صفر" هستند.

طبق گفته نویسنده دیفنس پست، اسرائیل بعد از انعقاد برجام در زمان اوباما بسیار بسیار نگران بوده و در موضع ضعف قرار گرفته بود. بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید و خروج آمریکا از برجام، زبان تعامل آمریکا تغییر کرد و جایش را به "فشار حداکثری" داد. این اقدام باعث شد ایران قدم به قدم از برجام دورتر شده و فعالیت های هسته ای خود را از سر بگیرد.

ماکوفسکی معتقد است این اقدام ایران به جز افزایش توانمندی هایش در زمینه موشکی باعث وحشت اسرائیل شد. طبق اعتقاد صهیونیست ها، فعالیت ایران در زمینه هسته ای بسیار سریع بوده و اگر ایران بخواهد می تواند در عرض چند ماه(3 الی 4 ماه) فعالیت های هسته ای خود را کامل کرده و به غنی سازی لازم برای ساخت تجهیزات هم برسد.

این ادعا باعث شده رژیم صهیونیستی به صرافت بیشتری بیفتد. طبق گفته تحلیل گر دیفنس پست، رژیم صهیونیستی در مورد ایران استراتژی "تقابل کوتاه مدت" را پی گیری کرده است. اسرائیل نیک می داند که زمان زیادی ندارد و در این مدت کوتاه باید هرچه سریعتر مانع پیشرفت فعالیت های هسته ای ایران شود.

اما علت کوتاه بودن زمان چیست؟ به جز پیشرفت ایران در زمینه فعالیت هسته ای، ماکوفسکی علت اصلی را انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می داند. آمریکای ترامپ به خوبی نشان داده که رابطه بسیار خوبی با اسرائیل دارد و حتی چنانکه روزگاری بولتون گفته بود حاضر است از فعالیت نظامی اسرائیل نیز حمایت کند. اما اگر انتخابات 2020 به نفع بایدن تمام شود ورق کاملا برمی گردد. بایدن سیاست خارجی اوباما را دنبال می کند و با بازگشت آمریکا به برجام احتمالا فعالیت های خرابکارانه اسرائیل نیز متوقف شود و حداقل تا سال 2025 نیز این وضعیت ادامه پیدا کند. طبق گفته دیفنس پست، ایران در همین زمان می تواند حداقل در زمینه موشکی و بالستیکی خود پیشرفت فوق العاده ای کند؛ همانطور که از زمان انعقاد برجام در سال 2015 تا خروج آمریکا از آن در سال 2018 کرد.

ماکوفسکی معتقد است حتی اگر ترامپ هم در انتخابات 2020 پیروز شود شاید اوضاع به نفع رژیم صهیونیستی تمام نشود چراکه بسیار محتمل است که دیپلماسی و راه و روش او در دور دوم ریاست جمهوری اش عوض شود.

 

پیش بینی یک خاخام یهودی: اسرائیل امسال از بین می رود

دیفنس پست معتقد است رژیم صهیونیستی در این استراتژی کوتاه مدت خود دست به فعالیت های خرابکارانه زده است. این رژیم قبلا هم نشان داده بود که در زمان های بحرانی این استراتژی را دنبال می کند. نمونه اش هم (طبق گفته تحلیل گر دیفنس پست) حملات محدود به سوریه در سال 2007 و حمله به تاسیسات هسته ای عراق در سال 1981 است.

با این حال، همه می دانند که وضعیت ایران متفاوت است. اسرائیل مدعی است که انفجار نطنز کار او بوده است. اقدامات هسته ای یک کشور را می توان به دو دسته بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم کرد. مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی اند که اقدامات خرابکارانه باعث نمی شود که هر دو دسته اقدامات در ایران متوقف شود و به خصوص در زمینه کوتاه مدت (که احتمالا منظور نویسنده افزایش غنی سازی خارج از چارچوب برجام و فراتر از آن است) ایران همچنان فعال است.

ماکوفسکی مدعی است که اسرائیل ممکن است وارد فاز دوم استراتژی نظامی کوتاه مدت شود و آن حمله هوایی به تاسیسات است. این اقدام بدون شک منجر به پاسخ ایران و شاید جنگ شود. مقامات اسرائیل می دانند که به علت شرایط آمریکا نمی توانند در این جنگ احتمالی روی آمریکا حساب کنند و از این جهت احتمالا در اوضاع به شدت بغرنجی گرفتار شوند.

به جز این، ماکوفسکی می توانست در تحلیل خود بر موقعیت فوق العاده استراتژیک ایران نیز تاکید کند. ایران بر خلاف عراق دهه 80 و سوریه دهه اول هزاره جدید، عمق استراژیک بسیار زیادی دارد. درگیری نظامی رژیم صهیونیستی و حزب الله در نزدیکی مرزهای جنوب لبنان و اسرائیل به خوبی نشان داد که هر بال زدن پروانه ای در یک گوشه منطقه می تواند چه گردبادی در همه منطقه ایجاد کند. هم اکنون موشک های بالستیک ایران به خوبی تل آویو را تحت پوشش قرارداده اند و اقدام نظامی بیشتر اسرائیل می تواند درگیری را به داخل شهرهای رژیم صهیونیستی هم بکشد.

با این حال، نمی توان انکار کرد که منطقه خاورمیانه در حال تغییرات جدی است. این تغییرات به خصوص در ارتباط با روابط سلبی ایران و رژیم صهیونیستی قابل مشاهده است و ممکن است یک اشتباه کل منطقه را به آشوب بکشاند.

 

 

 

منابع: ساعدنیوز ،افکارنیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied