شمانیوز
شما نیوز

سید حسن نصرالله: انفجار بیروت یک فاجعه بزرگ انسانی است

دبیرکل حزب‌الله طی سخنرانی خود پس از حادثه انفجار مهیب در بندر بیروت، حادثه انفجار در بندر بیروت را یک فاجعه بزرگ انسانی خواند.

سید حسن نصرالله: انفجار بیروت یک فاجعه بزرگ انسانی است

به گزارش شمانیوز: سید حسن نصرالله  در اولین سخنرانی رسمی پس از انفجار مهیب در بندر بیروت، نقطه نظرات خود را بیان کرد.

آنچه در بیروت اتفاق افتاد فاجعه بزرگ انسانی بود

دبیرکل حزب‌الله، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «آنچه در بیروت اتفاق افتاد، فاجعه بزرگ انسانی و ملی با تمامی مقایس‌ها بود». سید حسن نصرالله افزود: «پیامد‌های فاجعه بسیار بزرگ و خطرناک است و نتایج اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی در بر دارد».

سید حسن نصرالله تاکید کرد: «نکته مورد توجه این است که انفجار فراتر از یک طایفه و منطقه بوده و به تمام محله‌های بیروت آسیب رسانده است. امیدواریم که همگی توان پایداری، صبر و اراده لازم برای عبور از این اندوه را داشته باشیم. این فاجعه نیازمند یک همبستگی استثنایی در همه عرصه‌هاست».

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه افزود: «حضور ملت در کنار دولت و حضور سریع هیئت‌ها و موسسات مدنی در این فاجعه برجسته بوده است.همبستگی جمعی، کمک‌ها و ابراز همدردی‌ها علی رغم بحران‌هایی که کشور با آن مواجه است، قابل توجه بود».

حضور مردم لبنان ستودنی بود/حزب‌الله با تمام امکانات خود در اختیار دولت است

سید حسن نصرالله حضور مردم لبنان در صحنه را ستودنی توصیف کرد و گفت: «در برابر این حادثه و پیامد‌های آن، تصاویر متعددی مشاهده شد. نخستین این تصاویر مردمی در کنار دولت بود، چرا که از ساعت‌های نخست اشتیاق مردمی برای کمک به دستگاه‌های دولتی وجود داشت؛ چرا که موضوع بالاتر از ظرفیت یک دولت بود». ایشان احساس مسئولیت مردم چه از لحاظ اخلاقی و چه از لحاظ انسانی را بسیار خوب توصیف کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان اسکان افراد بی‌خانمان در پی این حادثه را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: «حزب‌الله با تمام امکانات و افراد خود در اختیار دولت است تا از این بحران عبور کنیم. حزب‌الله برای اسکان خانواده‌های آواره و تامین مسکن جایگزین برای آن‌ها آماده است».

در این فاجعه همبستگی خارجی بی‌نظیر بود

سید حسن نصرالله از کمک‌های انسانی خارجی هم تقدیر کرد و گفت: «در این فاجعه همبستگی خارجی نیز بی نظیر بود. ما به همه اظهار همبستگی‌ها و بازدید مسئولین خارجی از کشور به دید مثبت می‌نگریم؛ به ویژه اگر با هدف ایجاد اتحاد و گفت‌وگو باشد. موضع کشور‌های خارجی مثبت بود و این فرصت مناسبی را در برابر لبنان برای خروج از محاصره و بحران‌هایی که با آن روبه‌روست فراهم می‌کند».

دبیر کل حزب‌الله لبنان موضع برخی طرف‌های داخلی در خصوص انفجار در بندر بیروت را «تاسف‌آور» خواند و از «پیش‌داوری» برخی در این‌باره انتقاد کرد. ایشان تصریح کرد: «برخی از وجود موشک‌ها و مواد منفجره حزب‌الله در بندر بیروت سخن گفتند. این مواضع پیش‌داورانه با هدف تحریک مردم لبنان علیه حزب‌الله مطرح شد که این یک ظلم است».

سید حسن نصرالله، حزب‌الله را جزئی از مردم فاجعه دیده خواند و پیش‌داوری‌ها را رنج‌آور توصیف کرد. وی افزود: «هدف از این پیش داوری‌ها وارونه کردن واقعیت بود؛ براساس این قاعده که می‌گویند اینقدر دروغ بگو تا مردم باور کنند».

شایعه‌های مطرح شده علیه حزب‌الله فریبکاری ظالمانه بود

دبیرکل حزب‌الله قاطعانه وجود هرگونه موشک یا مواد منفجره در هر یک از مخازن بندر بیروت را قویا تکذیب و تاکید کرد که تحقیقات آتی این موضع حزب‌الله را تایید خواهد کرد. ایشان تاکید کردند: «آنچه در این مورد شایعه شد، فریبکاری ظالمانه بود».

سید حسن نصرالله در ادامه افزود: «این که می‌گویند ما بندر را اداره می‌کنیم یا اینکه می‌دانیم چه چیزی در آنجا موجود است را هم تکذیب می‌کنیم؛ همه این‌ها ادعای ظالمانه و فریبکارانه است. ممکن است که بدانیم در بندر حیفا چه چیزی وجود دارد، اما در مورد بندر بیروت اینطور نیست».

دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد: «تحقیقات واقعیت را روشن می‌کند؛ از مردم لبنان می‌خواهم تا آن‌هایی که این فریبکاری را انجام دادند محاکمه کنند. از مردم می‌خواهم آن‌هایی را که تحریک کردند و کوشیدند تا کشور را به جنگ داخلی بکشانند، مجازات کنند. از این حادثه سوء‎استفاده سیاسی شد؛ ما تاکید داریم که اکنون زمان حساب و کتاب‌های سیاسی و حزبی نیست».

نصرالله گفت: اکنون زمان مرهم گذاشتن بر زخم‌هاست، اما بعدا توان این را داریم که پاسخ بگوییم و اثبات کنیم که چه کسانی متوهم و سراب دیده‌اند.

باید تحقیقات شفافی صورت گیرد و افراد مقصر مجازات شوند

وی خواستار انجام تحقیقاتی شفاف درباره حادثه بیروت شده و گفت: باید تحقیقات شفافی در مورد حادثه انجام و تمام کسانی که مقصر بوده‎‌اند یا کوتاهی یا فساد کرده‌اند و عامدانه باعث حادثه شده‌اند، باید مجازات شوند. باید تمام کسانی که در این حادثه دست داشته‌اند، بدون توجه به وابستگی‌های سیاسی و حزبی عادلانه مجازات شوند. حقیقت و عدالت باید در رأس تحقیقات باشد.

نباید در این حادثه ساده‌انگاری و سیاسی‌کاری شود

نصرالله در بخش دیگری با اشاره به نقش ارتش لبنان، افزود: می‌توان ارتش را که همه می‌گویند به آن اعتماد دارند در انجام تحقیقات مشارکت داد. همه طرف‌ها از جمله ارتش و پارلمان در قبال محاکمه و مجازات مقصران مسئولیت دارند. آنچه رخ داده فاجعه‌ای است که نباید در مورد آن ساده‌انگاری و سیاسی‌کاری شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان خواستار روشن شدن حقیقت شد و گفت: باید واقعیت معلوم شود؛ اگر اینگونه نشود، بحران نظام و بلکه بحران موجودیت داریم. از دولت می‌خواهم نهایت جدیت و قاطعیت را به خرج دهد تا طبقه سیاسی به ملت این امیدواری را دهد که دولت مبتنی بر حقیقت عمل می‌کند.

ما می‌توانیم قدرتمندانه، محکم و با اراده از این بحران خارج شویم

نصرالله با یادآوری این مطلب که همیشه فرصت‌هایی از دل مصیبت به وجود می‌آید، تاکید کرد: از جمله همبستگی بین‌المللی که باید به شکل مناسب از ان استفاده شود. به کسانی که باب نزاع با مقاومت را باز کردند می‌گویم به آنچه می‌خواهید دست نخواهید یافت؛ شما سراب را دنبال می‌کنید. همانگونه که تا به حال مایوس بوده‌اید، دوباره نیز مایوس خواهید شد و شکست خواهید خورد. مقاومت از هجمه‌های شما بسیار بزرگتر است. ما می‌توانیم قدرتمندانه، محکم و با اراده از این بحران خارج شویم

دبیر کل حزب‌الله لبنان در پاین یادآور شد: اگر طبقه سیاسی نتواند در مورد این فاجعه به نتیجه‌ای برسد، امیدی به ساخت و بنای کشور نخواهد بود. از دولت می‌خواهم نهایت جدیت و اراده را در پیگیری تحقیقات، محاکمه و مجازات به کار بندد.همبستگی بین‌المللی فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم و به دنبال فرصت‌هایی باشیم که این مصیبت برایمان فراهم کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied