شمانیوز
شما نیوز

موسوی در نشست خبری:

سفر یکی از مقامات بلند پایه ایران به لبنان | تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تهدیدی برای شورای امنیت است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر یکی از مقامات بلندپایه کشور به لبنان در حال برنامه ریزی است و طی روزهای آتی اطلاع رسانی می‌شود.

سفر یکی از مقامات بلند پایه ایران به لبنان | تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تهدیدی برای شورای امنیت است

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک اعیاد قربان و غدیر و ولادت امام موسی کاظم و همچنین روز خبرنگار به اصحاب رسانه اظهار کرد: باید از زحمات و تلاش‌های خبرنگاران در زمینه روشنگری در کشور تشکر کنم و امیدوارم همچنان در سنگر اطلاع رسانی بدرخشند.

موسوی ادامه داد: در روز‌های آتی سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی را خواهیم داشت که باید قدردان این افراد باشیم که برای اسلام و ایران متحمل رنج و شکنجه شدند.

او گفت: همچنین سالروز کودتای ۲۸ مرداد را در پیش داریم که این رویه آمریکایی‌ها بوده که همواره دخالت در امور کشور ما و جهان را داشتند و جالب است امروز مقام‌های این کشور، ایران را متهم به دخالت در انتخابات کشور خود می‌کنند.

موسوی با اشاره به حادثه لبنان و انفجار بندر بیروت گفت: حادثه لبنان بسیار غم انگیز بود، ریشه‌های این حادثه در دست بررسی است، اما ایران از ساعات اولیه در کنار دولت و ملت لبنان حاضر شد و وزیر امور خارجه و رئیس جمهور با همتایان لبنانی خودشان تماس گرفتند و رئیس جمهور نیز دستور تشکیل یک تیمی متشکل از چند تن از وزرا را دادند.

موسوی عنوان کرد: حادثه بیروت بزرگ بود و طبیعی است مردم ناراحت باشند و تبعاتی هم داشته‌است. اگر برخی کشور‌های خارجی برای اهداف سیاسی بخواهند این موضوع را دستاویز کنند، قابل قبول نیست. ملت لبنان رنج دیده است و جا دارد با حفظ آرامش اجازه دهند تا مسئولان به امور رسیدگی کنند و به آمال صدمه دیدگان رسیدگی شود.

او تصریح کرد: به این حادثه باید عمیق‌تر نگاه شود و بعد از آن قضاوت شود. برخی کشور‌ها با ریاکاری تلاش کردند با مردم لبنان همدردی کنند. من پیشتر گفتم که اگر برخی کشور‌ها صداقت دارند، تحریم‌ها علیه مردم لبنان را بردارند. مردم لبنان سرد و گرم چشیده لبنان این موضوع را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طبیعی است که مردم ناراحت باشند، اما به نظر می‌رسد برخی افراد با تحریکات خارجی به دنبال اغراض خاصی هستند که پسندیده نیست. ملت لبنان ملت رنج کشیده‌ای است.

موسوی تاکید کرد: در هفته‌های اخیر گفت‌وگوی تلفنی آقای ظریف با همتایان لبنانی، اوکراینی و اماراتی به صورت ویدئو کنفرانس را داشتیم و همین‌طور رئیس کمیته بین الملل دومای روسیه به تهران آمد و درخصوص روابط دوجانبه تبادل نظر شد.

جابجایی برایان هوک برای ما اهمیت ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد کناره گیری برایان هوک از مقام خود اظهار کرد: در خصوص جابجایی افراد باید بگویم که این موضوع اهمیت چندانی برای ما ندارد. طبیعی است که وقتی آن‌ها شکست می‌خورند، نیرو‌های خود را جابجا می‌کنند. مانند بازی فوتبال وقتی تیمی شکست می‌خورد، بازیکنان خود را تعویض می‌کند و در مورد اخیر هم در موضوع استعفای هوک به دلیل شکست‌های آن‌ها و گل‌هایی که از ملت ما خورده اند، این اتفاق افتاده است.

موسوی ادامه داد: در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران باید بگویم این موضوع بیشتر تهدیدی برای شورای امنیت است و آمریکا تلاش دارد این نهاد را تضعیف کند و تحت انقیاد خود درآورد. اعضای شورای امنیت باید احتیاط کرده و در دام آمریکا نیافتند. با درایتی که در رهبری کشور‌های مستقل وجود دارد و رایزنی‌هایی که ما داشته ایم، امیدواریم شکستی دوباره برای آمریکا باشد.

او در مورد ادعای آمریکا در مورد دخالت ایران در انتخابات این کشور گفت: این از آن ادعا‌های مضحکی است که اخیرا این کشور و مسئولان آن با چشم انداز تیره و تاری که دارد، مطرح می‌کنند. ما به رفتار و تعاملی که با ایران می‌شود توجه داریم. ما دولت‌های مختلف با رویکرد‌های مختلف را آزموده ایم و همه در این آزمون رد شده اند. برای ما فرقی ندارد کدام گروه و فرد در آمریکا به قدرت برسد. اگر این حس در آمریکا وجود دارد، نشانه آن است که ایران کشوری بزرگ است و آن‌ها بازتاب شکست خود را می‌بینند. ما این ادعا‌ها را رد می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد ارسال برخی پیامک‌ها از سوی آمریکا به مردم ایران افزود: هرچند محتوای این پیامک‌ها درست نیست؛ ولی تجاوز به حقوق مردم است. این موضوع نشان می‌دهد سطح تعامل آمریکا با مردم ما پایین است.

موسوی درباره برنامه احتمالی سفر مسئولان ایرانی و به خصوص شخص محمدجواد ظریف به لبنان اظهار کرد: سفر یکی از مقامات بلندپایه کشور به لبنان در حال برنامه ریزی است و طی روز‌های آتی اطلاع رسانی می‌شود. ما چه به لبنان بکنیم چه نکنیم در کنار مردم لبنان خواهیم بود.

پاکستان هنوز موضع رسمی درباره توقیف کشتی ایرانی اعلام نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخباری در مورد توقیف کشتی ایرانی در پاکستان اظهار کرد: هنوز موضع رسمی از سوی پاکستان اعلام نشده و مقامات و مسئولان شرکت کشتیرانی این موضوع را تایید نکرده اند. ما پیگیر این موضوع هستیم.

موسوی در مورد گردهمایی برخی اعضای طالبان در پارک ملت همزمان با عید قربان ادامه داد: ایران میزبان میلیون‌ها شهروند افغان است که آنها گرایشات مختلفی دارند و هرکدام طرفدار گروه‌های مختلفی در افغانستان هستند. نهاد‌های ذیربط باید جواب دهند که آیا این افراد وابستگی داشته و یا گردهمایی معمولی بوده است. آنچه رخ داد یک گردهمایی پیش پا افتاد است.

او گفت: ایران از هر روندی که به بازگشت صلح و ثبات به افغانستان کمک کند و گفتگو‌های بین الافغانی با محوریت دولت افغانستان، حمایت می‌کند. هر تصمیمی که آن‌ها در راستای بهتر شدن روند صلح اتخاذ کند، ایران حمایت خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد انتخاب برخی سفرا در صورت قطعی شدن، افزود: تابستان‌ها عمدتا فصل جابجایی مامورین دیپلماتیک ماست. در حال حاضر پنج سفیر در حال سفر به محل ماموریت خود هستند و بنده نیز به سفارت ایران در باکو خواهم رفت. جانشین بنده نیز به زودی تعیین می‌شود.

موسوی در مورد تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران عنوان کرد: آمریکا وقتی با یک ناکامی مواجه می‌شود، همه چیز را به هم ربط می‌دهد. به خصوص این دولت آمریکا همه چیز را به هم ربط می‌دهد و آسمان و ریسمان می‌بافد. فارغ از آنچه در نشست فردای شورای امنیت رخ دهد، اهمیت در جایگاه شورای امنیت است و باید اعضای آن توجه داشته باشند که روند یکجانبه گرایی آمریکا ضوابط بین المللی را به گروگان می‌گیرد. تحلیل من این است که یک ناکامی دیگر برای آمریکا رخ خواهد داد و اعضای شورای امنیت از این نهاد پاسداری خواهند کرد.

او در مورد نامه دبیرخانه شورای همکاری کشور‌های خلیج فارس به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تصریح کرد: نامه‌ای که به عنوان اعضای شورای همکاری کشور‌های خلیج فارس توسط دبیرکل به شورای امنیت ارسال شده، بر اساس اطلاعاتی که داریم برخی اعضا از آن اطلاع نداشته‌اند و این نامه نظر همه کشور‌های عضو نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: ما همواره گفته ایم که با کشور‌های خلیج فارس دنبال روابط خوب هستیم و پویش صلح هرمز را نیز در همین راستا ارائه کرده‌ایم. روی سخنم با برخی کشور‌هایی است که این نگرانی‌ها را مطرح می‌کنند. آن‌ها با خرید‌های تسلیحاتی، منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده‌اند و این موضوع باعث نگرانی ما است. ممکن است برخی کشور‌های عضو که با این نامه مخالف هستند، علیه آن اعلام موضع کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied