شمانیوز
شما نیوز

دفاع برخی نمایندگان از اعدام نوید افکاری

دیروز تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اقدام قوه قضائیه‌‌ در اعدام نوید افکاری و محاکمه اکبر طبری معاون سابق قوه قضائیه‌‌ دفاع کردند.

دفاع برخی نمایندگان از اعدام نوید افکاری

دفاع نمایندگان در حالی بود که افکار عمومی نسبت به اعدام افکاری حساسیت نشان داده بود و برخی نسبت به اعدام سریع وی معترض بودند. هرچند قوه قضائیه‌‌ اعلام کرده است که تمام مراحل قضایی برای اعدام افکاری طی شده بوده، اما بسیاری از فعالان فضای مجازی درخواست داشتند تا اعدام او به تعویق بیفتد، چرا که همزمان اعلام شده بود که خانواده افکاری در تلاش برای جلب رضایت خانواده مقتول هستند.

شنبه ۲۲ شهریور ۹۹، حکم قصاص نوید افکاری که در سال ۹۷ کارمند سازمان آب شیراز را با ضربه چاقو به قتل رسانده بود در زندان عادل‌آباد شیراز به مرحله اجرا درآمد. این حکم در حالی به اجرا درآمد که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. انتشار این اخبار، واکنش‌های موافق و مخالف فراوانی را در فضای مجازی و توئیتر در پی داشت. اما در میان اعتراضات مختلف افکار عمومی دیروز چند نماینده ترجیح دادند که از اعدام افکاری دفاع کنند. روح‌الله نجابت گفته «دو حکم روز گذشته قوه قضائیه‌‌ را در راستای عدل و داد دانست.» این صحبت‌های نجابت به ماجرای اعدام نوید افکار اشاره دارد.

این در حالی است که خیلی‌ از کارشناسان حقوقی در شبکه‌های اجتماعی در این باره گفته‌اند که نوید افکاری زود اعدام شده است. هر چند که قوه قضائیه‌‌ تاکید دارد که فرآیندهای قانونی‌اش انجام شده بود. اما انتقادهای مردم به این سمت پیش رفت که می‌شد چند روز صبر کرد تا شاید رضایت شاکی را بشود به دست آورد. حالا نکته جالب صحبت‌های این نماینده مجلس شیراز است که به جای این‌که در راستای تلطیف فضای روانی جامعه صحبت کند، به نوعی علیه افکار عمومی و مردم نطق می‌کند. به گزارش ایسنا، روح‌الله نجابت در جلسه علنی دیروز مجلس در نطق میان دستور خود گفت: «اگر عدالت‌خواهی ذیل عدالت اجتماعی تاریخی نباشد کور است. تضعیف حاکمیت دینی چه نسبتی با عدالت‌خواهی تحقیقی دارد.

حرف و عمل همه باید در جهت تقویت نظام اسلامی باشد. اگر نظام اسلامی تضعیف شود گناهی نابخشودنی اتفاق افتاده است. آن نوع عدالت‌خواهی مطلوب خواهد بود که بر مبنای ارزش‌های اسلام و نظر ائمه و ولی فقیه باشد. بقیه رفتارها هر چه باشد عدالت‌خواهی حقیقی و مطلوب نیست.» او با بیان این که «چه می‌شود که متاثر از تبلیغات پیچیده دشمن همه اقدامات عدالت‌خواهانه جمهوری اسلامی هیچ انگاشته می‌شود؟» به دو حکم درباره طبری و افکاری قوه قضائیه‌‌ اشاره کرد و آنها را در راستای عدل و داد دانست.

نجابت تاکید کرد: «البته عدالت مورد نظر در جمهوری اسلامی عدالت علی(ع) است و بسی برتر از این‌ها است. چشم امید ملت به این نوع عدالت‌خواهی است که انشاءالله توسط نیروهای انقلابی در گام دوم محقق می‌شود.» به گزارش فارس دیروز همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد:«اجرای حکم نوید افکاری درواقع در راستای احقاق حقوق مردم است و چون وی مرتکب قتل عمد شده و نتوانسته رضایت خانواده مقتول را بگیرد باید حکم قصاص در موردش اجرا می‌شد.»

 

منبع: روزنامه همدلی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied