شمانیوز
شما نیوز

فوری/ امریکا مکانیسم بازگشت تحریم ها علیه ایران را فعال کرد

دولت آمریکا مدعی شد که در اقدامی یکجانبه مکانیزم ماشه و بازگشت خودکار همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کرده است.

فوری/ امریکا مکانیسم بازگشت تحریم ها علیه ایران را فعال کرد

دولت ایالات متحده آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران در اقدامی یکجانبه و با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را فعال کرد.

در همین حال، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که تقریبا تمام تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.

وی افزود: این مکانیزم علاوه بر محدودیت تسلیحاتی، شامل محدودیت‌هایی مانند تعامل با ایران در فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری، ممنوعیت ساخت و آزمایش موشک بالستیک و انتقال فناوری‌های مرتبط با هسته‌ای و موشکی به ایران می‌شود.

پامپئو افزود: بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل شامل تمدید دائمی تحریم تسلیحاتی علیه ایران است و از همه کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهیم که به تعهدات خود در اجرای تحریم‌ها پایبند باشند.

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه بیانیه خود آورده که شکست سازمان ملل در اجرای تحریم‌ها علیه ایران، پیامدهای ناگواری برای همگان به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه مدعی شد: همه تحریم‌ها علیه ایران به دلیل آنچه که شکست ایران در پایبندی به توافق برجام خوانده، بازگشته است. تحریم‌ها متعاقب فرایند اسنپ‌بک ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، بازگشته‌اند. 

وزیر خارجه آمریکا در ادعایی مضحک گفت: جهان خوش شانس بوده که آمریکا تصمیمی مسئولانه برای جلوگیری ایران از خرید همه نوع سلاح متعارف اتخاذ کرده است.

پامپئو افزود: با بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، ایران اکنون باید به توقف غنی سازی اورانیوم و فعالیت‌های مربوط به بازفرآوری و آب سنگین پایبند باشد.

وی تاکید کرد که طی روزهای آینده تصمیمات جدیدی برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و مجازات ناقضان آن گرفته خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران جهت مهار تهدیدات و توقف آشوب‌ و تا زمان امضای یک توافق جامع با تهران ادامه خواهد داشت.

ادعای پامپئو درباره فعال شدن مکانیزم ماشه در حالی مطرح می‌شود که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کردند که تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها فاقد «تأثیر قانونی» است و تعلیق تحریم‌ها بعد از 20 سپتامبر (30 شهریور) نیز ادامه خواهد یافت.

 

منبع:تسنیم

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied