شمانیوز
شما نیوز

روحانی در جلسه هیئت دولت:

برجام آمریکا را مفتضح کرد | جنگ اقتصادی دولت ترامپ تکرار محاسبات غلط صدام است

رئیس جمهور گفت: آمریکا همانند صدام به هیچ کدام از اهدافشان نرسیده اند و در تمام محاسبات اشتباه کرده اند؛ همان توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در برابر اینها ایستاد و در شورای امنیت مفتضح شدند.

برجام آمریکا را مفتضح کرد | جنگ اقتصادی دولت ترامپ تکرار محاسبات غلط صدام است

به گزارش شمانیوز: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت که دولت ترامپ نیز از سال ۹۷ با توهمات مشابه و محاسبات غلط، جنگ اقتصادی تمام عیاری را آغاز کرده است که نتیجه آن کاملاً مشخص است.

وی افزود: همانطور که صدام متوهم، برگزاری جلسه ادامه مصاحبه آغاز جنگش با ایران را به هفته آینده در اهواز موکول کرده بود، اعضای دولت آمریکا هم دقیقاً با تکرار کار صدام، پس از پاره کردن برجام و تحمیل جنگ اقتصادی می‌گفتند چند ماه دیگر وارد تهران می‌شویم و اینها چهل سالگی انقلاب را نخواهند دید و چنین تخیلاتی داشتند.

رئیس جمهور گفت: اما اینها نیز همانند صدام به هیچ کدام از اهدافشان نرسیده‌اند و در تمام محاسبات اشتباه کرده اند. همان توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در برابر اینها ایستاد و در شورای امنیت مفتضح شدند.

روحانی اظهار ادامه داد: در تاریخ آمریکا بی سابقه است که طرحی را پس از ماه‌ها مقدمه چینی به شورای امنیت ببرند و شکست بخورند. اندونزی و نیجر، تونس و ۱۳ کشور در شورای امنیت با شهامت در برابر آمریکا ایستادند و به این ترتیب ابهت و هیمنه آمریکا فرو ریخت.

وی با مرور روزهای تلخ و شیرین دوران هشت ساله دفاع مقدس به اولین روز حمله رژیم بعثی به شهرهای ایران در ۳۱ شهریورماه ۵۹ اشاره کرد و گفت: بیانات کوتاه، قاطع و آرامش بخش امام راحل در شب حمله رژیم بعث به کشورمان و قدرت نمایی و ضربه قاطع ۱۴۰ جنگنده ایرانی در اول مهرماه و تنها چند ساعت پس از حمله ارتش صدام، به دنیا نشان داد که تصورات آنها واهی بوده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: در طول دوران دفاع مقدس روزهای مهم دیگری نیز در تاریخ افتخارات ملت ایران ثبت شده است که از آن جمله می‌توان به شکسته شدن حصر آبادان، عملیات فتح‌المبین و آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و زمانی که خرمشهر آزاد شد در سراسر کشور جشن و سرور برپا شد و مردم یکپارچه به خیابان‌ها آمده و شادمانی کردند.

روحانی گفت: البته در دوران دفاع مقدس روزهای تلخی هم وجود داشت، وقتی که شهر دزفول هر روز توسط موشک و هواپیماهای عراقی بمباران می‌شد و زمانی که دشمن در سردشت و حلبچه سلاح شیمیایی استفاده کرد و انواع سلاح‌های مخرب را علیه رزمندگان به کار برد و روزی که هواپیمای مسافربری کشورمان توسط جنگنده‌های عراقی در اسفند سال ۶۴ سرنگون شد از جمله روزهای تلخ دفاع مقدس بود.

وی تصریح کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس ایمان، انگیزه و ایستادگی رزمندگان و حضور مردم در صحنه هر روز بیش از پیش تقویت می‌شد.

رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا دشمن در شهریور سال ۵۹ به کشورمان حمله کرد، گفت: علت اصلی این حمله توهمات و محاسبات غلط دشمنان بود. آنان چنین محاسبه کرده بودند که در شرایط پس از انقلاب، ایران فاقد نیروهای هوایی است، ارتش در آن زمان برای جنگ آمادگی کامل ندارد، سپاه هم جمع کوچکی است که برای دفاع از انقلاب مأموریت داشت ضمن اینکه کشورهای منطقه هم به عراق وعده کمک مالی و حمایت داده بودند و همچنین در داخل کشور هم انشقاق و اختلاف وجود داشت؛ لذا تصور کردند که با یک حمله برق‌آسا می‌توانند انقلاب را سرنگون کند.

روحانی با بیان اینکه هدف اصلی صدام در حمله به ایران سرنگونی انقلاب و نظام بود، اظهار کرد: صدام در این تصور بود که اگر به این هدف خود نرسید حداقل بخشی از ایران را تصرف خواهد کرد و اگر در دستیابی به این هدف نیز ناکام ماند معاهده موجود بین ایران و عراق را پاره می‌کند و بنابراین می‌تواند حاکمیت خود را بر اروندرود تثبیت کند.

وی افزود: رژیم بعث عراق با ایستادگی ملت ایران رسوا و سرنگون شد و همه آنهایی که وعده حمایت از او را داده بودند پس از مدتی اظهار پشیمانی کردند. محاسبات غلط صدام باعث ایجاد مشکل و دردسر برای ملت ایران شد و برای کشور خود نیز مشکلات فراوانی به وجود آورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز نیز دقیقاً شاهد تکرار حادثه‌ای همانند توهم صدام در حمله و شکست ایران هستیم، گفت: آمریکا دو سال و نیم پیش جنگ اقتصادی را بر مبنای توهمات و محاسبات غلط علیه کشورمان آغاز کرد، هدفشان هم این بود که تمام راه‌های اقتصادی را به روی ایران مسدود کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال ۵۹ با تحریم اقتصادی مواجه بود، اما جنگ اقتصادی از سال ۹۷ علیه ایران شروع شد و آمریکا در این جنگ با تمام امکاناتش به میدان آمده است.

وی گفت: آمریکایی‌ها همانند صدام بر این تصور بودند که چند ماه پس از آغاز جنگ اقتصادی وارد تهران خواهند شد و در این توهم بودند که در فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام برای آنها فرش قرمز پهن خواهد شد و در این راستا ترامپ به سران اروپا گفته بود که فقط سه ماه صبر و تحمل کنند چرا که پس از سه ماه با تحمیل فشار اقتصادی دیگر نظام جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هدف نخست آمریکایی‌ها همانند صدام سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران و حداقل پاره کردن و از بین بردن توافق ۲۲۳۱ بود اما به هیچ کدام از اهداف خود نرسیدند.

روحانی افزود: توافقی که دو سال و نیم پیش اعلام کردند از بین رفته است امروز در برابر آنها ایستاده است و در شورای امنیت سازمان ملل آنها را مفتضح کرد و در تاریخ سازمان ملل بی سابقه بود که آمریکایی که با نگاه غضب‌آلود او ده‌ها کشور عقب‌نشینی می‌کردند ولی در نقض بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ ناکام بماند و هیچ کس حتی کشورهای اروپایی با طرح آمریکا موافقت نکند.

وی تصریح کرد: امروز ابهت آمریکا و هیمنه‌ای که فکر می‌کرد در دنیا دارد، فروریخته است. ملت ایران با ایستادگی طی ۴۰ سال قبل، در هشت سال دفاع مقدس از لحاظ نظامی و دفاعی پیروزی بزرگ تاریخی را رقم زد و امروز هم موفقیت بزرگ سیاسی، حقوقی و دیپلماسی را به دست آورده است.

رئیس جمهور باور و ایستادگی مردم را علت پیروزی دیروز و امروز ملت ایران دانست و گفت: در چهل سال پیش مردم ایران باور کردند که به آنها ظلم و به کشورشان تجاوز شده است و ارتش خائنی به دستور اربابانش بدون هیچ دلیلی به ایران حمله کرده است لذا اولاً خودِ جنگ برای مردم ملموس شد و در مرحله بعدی احساس کردند که بار جنگ بر دوش همه قرار دارد.

روحانی افزود: همه مردم به خوبی تشخیص دادند که این جنگ علیه منافع و شرف ملی است لذا مسؤولیت جنگ را بر عهده خود احساس کرده و همه به میدان آمدند.

وی با اشاره به خاطره مشاهده دو فرزند مقام معظم رهبری و مرحوم آیت‌الله هاشمی در جبهه‌های جنوب کشور اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس فرزندان رؤسای قوا و همه مسؤولین در کنار مردم در صحنه جنگ و دفاع حضور داشتند و بی تردید با چنین روحیه‌ای شکست وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: گوشه‌ای از مظلومیت ملت ایران در دوران دفاع مقدس این بود که طرف مقابل را با انواع سلاح‌ها و امکانات نظامی تجهیز می‌کردند اما وقتی توپ پدافند ضدهوایی را که ساخت مشترک دو کشور اروپایی بود، به این کشورها ارسال کردیم نه تنها از تعمیر آن خودداری کردند بلکه حتی آن را به ما پس ندادند در حالی که مطابق قرارداد موظف بودند آن را تعمیر کنند و این از جمله کارهایی بود که اروپا و غرب در برابر ملت ایران انجام داد و در مقابل هواپیماهایی در اختیار رژیم بعث قرار داد که کشتی‌ها و شهرهای ما را بمباران کنند اما ملت ایران روی پای خود ایستاد و خداوند پیروزی را نصیب این ملت کرد.

روحانی با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی گفت: امروز هم باید همه باور کنیم که در جنگ اقتصادی هستیم و مردم ایران بدانند که مسؤولین اقتصادی و بسیاری از بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی در دو سال و نیم گذشته مشغول فداکاری هستند.

وی با تاکید بر اینکه جنگ شوخی بردار نیست، گفت: در جنگ حتی ممکن است پیامبر اسلام و امیرالمومنین (ع) مجروح و عده‌ای شهید شوند و میدان جنگ ممکن است هم پیروزی و هم شکست داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: امروز در وهله اول همه باید باور کنیم که در شرایط جنگ هستیم و دوم اینکه باور کنیم بار این جنگ تنها بر دوش دولت نیست و در این عرصه همه مسؤولیت دارند و بی تردید اگر مردم باور کنند که در جنگ هستیم - که البته باور دارند - و همه مسؤولین و قوا در کنار هم و دست به دست هم بدهیم، بدون تردید پیروز و موفق خواهیم شد و امروز به فضل الهی همه قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح و تمام ارکان کشور یک صدا هستند.

روحانی در ادامه به وحدت و یکپارچگی همه ارکان کشور در مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: امروز موفقیت ما در مقابله با کرونا با کشورهای پیشرفته دنیا قابل مقایسه است و از این موضوع خارج‌نشین‌ها و کانال‌های ضدانقلاب ناراحت هستند که چگونه با وجود کرونا فعالیت‌های اقتصادی و مناسک دینی و مذهبی در کشورمان برقرار است چرا که آنها علاقه داشتند که در فضای کرونا همه امور کشور تعطیل شود.

وی تصریح کرد: امروز به رغم همه مشکلاتی که وجود دارد کشاورزان با نشاط‌تر از هر سال خودشان را برای کشت آماده می‌کنند و دولت هم در کنار آنها و تسهیل کننده تلاش آنان است ضمن اینکه در جریان جنگ اقتصادی تمام طرح‌های توسعه‌ای خود را ادامه می‌دهیم و هیچ طرح اقتصادی را متوقف نکردیم و همه خارج‌نشین‌ها و کانال‌های ضدانقلاب بدانند که امسال متقاضی برای فعالیت صنعتی در شش ماهه گذشته نسبت به پارسال ۳۳ درصد بیشتر شده است.

رئیس جمهور با اشاره به تصمیم دولت در تعیین ۴ هزار تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم گفت: در نهاده‌های دامی نیز دولت علیرغم مشکلات در شش ماهه امسال ۴.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده است و آن را ادامه خواهد داد. امروز به رغم وجود کرونا شاهد رشد در تولید خودرو، لوازم خانگی و در بسیاری از حوزه‌های صنعتی هستیم و این نشان‌دهنده تلاش و فداکاری تولیدگران و مردم است.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز می‌توانیم و آماده هستیم در جنگ اقتصادی به موفقیت برسیم البته ما آغازگر این جنگ نبودیم همچنان‌که در جنگ تحمیلی هشت ساله ایستادگی کردیم و به پیروزی رسیدیم در این جنگ نیز مقاومت و ایستادگی خواهیم کرد و به فضل الهی پیروز خواهیم شد و امیدوارم خداوند ملت ایران را در این جنگ که امتحان بزرگ الهی است به پیروزی برساند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied