شمانیوز
شما نیوز

روحانی در جلسه هیئت دولت:

برای ما مهم نیست در آمریکا چه کسی انتخاب می‌شود

رئیس جمهور گفت: برای ما مهم نیست در آمریکا چه کسی انتخاب می‌شود، انتخابات اخیر آمریکا از جهات مختلف عبرت آمیز بود.

برای ما مهم نیست در آمریکا چه کسی انتخاب می‌شود

به گزارش شمانیوز: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با تبریک میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: خدا در قرآن، اساس جاذبه پیامبر را اخلاق نیکوی او می‌داند؛ این نشان می‌دهد که شیوه حکومت در اسلام چگونه است.

وی ادامه داد: کسانی که نسبت به پیامبر جملات ناصحیح به کار می‌برند با اخلاق و سیره ایشان آشنا نیستند. اگر کسی در دنیای امروز دنبال ترور یک انسان یا حمله به یک معبد یا دانشگاه است، نشان می‌دهد که با سیره پیامبر آشنا نیست. این روزها حوادث عجیبی با ادعای اینکه این‌ها می‌خواهند حامی اسلام و پیامبر می‌بینم؛ حمله به عبادتگاه، حمله به یک مدرسه و یا یک دانشگاه باشند؛ همه این‌ها دروغ می‌گویند. این‌ها حامی پیامبر نیستند. آن‌هایی که حمایت کردند کار غلطی انجام دادند.

روحانی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: باید طوری برنامه‌ریزی شود که مردم مطمئن باشند که کالاهای ضروری در اختیار آن‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته واردات ما نسبت به قبل ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده، گفت: البته این در مقیاس یک هفته است، امّا نشان می‌دهد روند در ماه‌های اخیر هم در واردات کالاهای مورد نیاز هم در صادرات افزایش داشته‌ایم و روند رو به رشد است.

روحانی با بیان اینکه در طول هفته‌های گذشته تصمیماتی مهمی را برای ۹ ماهه پایانی دولت گرفته‌ایم، گفت: هماهنگی‌های لازم بین بانک مرکزی، وزارت صمت، کشاورزی و اقتصاد صورت گرفته و مصوبه‌اش ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: تصمیمات اقتصادی ما از چند هفته پیش بدون توجه به  اینکه در آمریکا چه کسی انتخاب می‌شود اتخاذ شده و مبنای ما تولید داخل و صادرات بوده است.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه برای ما مهم نیست در آمریکا چه کسی انتخاب می‌شود، گفت: انتخابات اخیر آمریکا از جهات مختلف عبرت آمیز بود و فعلاً نمی‌خواهیم به آن ورود کنیم. برای ما حزب و فرد مهم نیست، بلکه شیوه‌ای که در دولت بعد اتخاذ می‌شود مهم است. اینکه آمریکا به قانون و به تمام معاهدات بین‌الملی یا چندجانبه برگردد، برای ما مهم است.

روحانی اظهار کرد: اگر آمریکا تحریم را کنار گذاشت و احترام را جایگزین آن کرد شرایط ما فرق می‌کند. اگر آمد به جای تهدید، تکریم و احترام ملّت ایران را پیشه کرد، شرایط ما فرق می‌کند.

رئیس جمهور افزود: برفرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا برنگردد، ما به یک شیوه درست و صحیح، برنامه‌ریزی کرده‌ایم. حالا اگر تنبیه شدند و عبرت گرفتند و فهمیدند که در طول این سه سال و اندی هرچه فشار آوردند تأثیر نداشته و باید راه دیگر را انتخاب کنند، فبها، اگر هم به این عبرت نرسند، تصمیمات ما بر مبنای این بوده که اگر شرایط سخت بود باز کشور چگونه اداره شود و جلو برود.

گرانی برخی از کالا‌ها ناصحیح است

روحانی با بیان اینکه ما هنوز فضا‌های بسیار خوبی در صادرات داریم، گفت: بحث‌هایی که هفته‌های گذشته در ستاد اقتصادی دولت داشته‌ایم یک مبنایش افزایش صادرات بوده است، اینکه چه‌کار کنیم صادرات افزایش یابد؛ این یکی از مبانی ما بود. اینکه چه‌کار کنیم که کالا‌های اساسی راحت‌تر به‌دست ما برسد. چه‌کار کنیم که به‌جای اینکه گرفتار گردش‌های بانکی و مالی بشویم کار با تهاتر صورت بگیرد. چه‌کار کنیم جنس به‌جای اینکه به گمرک بیاید و بماند و بعد تصمیم بگیریم، از آن لحظه‌ای که خریداری می‌شود قبل از اینکه روی کشتی برود راجع به آن تصمیم بگیریم.

وی افزود: تمام تصمیماتی که برای سامانه جامع تجارت اتخاذ کرده‌ایم و باید اجرایی شود برای این است که همه چیز به‌روز و روشن باشد.

روحانی ادامه داد: آنچه در این دو ماه اخیر مردم با مشکلات مواجه شدند بخشی از آن مربوط به ماه‌های اولیه امسال است که به خاطر کرونا صادرات ما دچار وقفه و مشکلات شد. امروز آن مشکلات رفع شده و روال عادی پیدا کرده است. ما در صادرات و واردات رشد خواهیم داشت و مشکلات مردم کم‌تر می‌شود. البته وزارتخانه‌های ذی‌ربط باید همه توان خود را به‌کار گیرند.

وی با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر معظّم انقلاب گفت: خوشحالم که دیروز وزارت صمت و کشاورزی و بقیه دستگاه‌ها مثل گمرک، به سخنان مقام معظّم رهبری توجه جدی کردند و امروز هم در دولت مطرح شد. همانطور که ایشان این نکته بحق را تأکید کردند، گرانی برخی از کالا‌ها و قیمت برخی کالا‌ها ناموجه و نادرست و ناصحیح است و باید راه حل برای آن پیدا شود. حالا وقتی مطرح می‌شود چرا گران شده دلایلی مطرح می‌شود که آن‌ها باید حل و فصل شود.

روحانی افزود: ما دو هدف را دنبال می‌کنیم. نخست وفور کالا در جامعه و دیگری قیمت منصفانه که نسبت به اولی موفق بوده‌ایم. از سال ۹۷ که جنگ اقتصادی شروع شد ما در تامین کالا موفق بودیم، اما آن کاری که باید روی آن سرمایه گذاری کنیم و برای مردم مهم است متعادل بودن قیمت هاست.

حفظ تمامیت ارضی حق آذربایجان است

وی با اشاره به درگیری‌ها در منطقه قره باغ، گفت: دو همسایه ما از مهرماه دچار درگیری نظامی هستند که وزارت خارجه در این زمینه فعال بوده است، همچنین نیرو‌های مسلح با حواس جمع بر امنیت مرز‌ها نظارت دارند و برنامه ریزی خوبی را در این خصوص داشته اند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: امنیت مرز‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد و به هیچ عنوان نمی‌خواهیم تروریست‌ها در نزدیکی مرز‌های ما حضور داشته باشند و مرز‌های جغرافیایی تغییر نکند.

روحانی افزود: حفظ تمامیت ارضی حق آذربایجان و ملت‌های منطقه است، اما ما می‌خواهیم این خواست از طریق غیرنظامی دنبال شود. نظرات ایران به دو طرف گفته شده و وزارت خارجه طرح بسیار مناسبی را برای پایان درگیری و صلح در منطقه قره باغ تهیه کرده است که امیدواریم این طرح‌ها به موفقیت برسد.

وی با اشاره به مراسم افتتاح طرح‌های حوزه آب در روز پنجشنبه، گفت: فردا طرح‌های افتتاحی ما با هفته‌های گذشته متفاوت است، با افتتاح‌های فردا کشور وارد استفاده از فناوری‌های جدیدی می‌شود و از این طریق به تامین آب شیرین برای مناطقی که خشکسالی‌ها در آنجا تاثیر بیشتری دارد دست می‌یابیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در واقع ما می‌خواهیم فناوری نمک زدایی از آب را به صورت گسترده در کشور استفاده کنیم و آنجا‌هایی که نیازمند آب هستند با استفاده از این فناوری به تامین آب بپردازند.

روحانی ادامه داد: وزارت نیرو مطالعات لازم را برای ۱۷ استان در فلات مرکزی ایران و مناطق ساحلی خلیج فارس و دریای عمان انجام داده است. برخی از این استان‌ها نیازمند تامین آب حتی آب شور برای پرورش آبزیان و مصارفی اینگونه هستند و برخی دیگر از استان‌ها نیازمند آب نمک زدایی شده هستند تا آب مناسب در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

وی با اعلام اینکه فردا اولین مرحله این طرح آغاز می‌شود و آن رساندن آب به استان کرمان است، تاکید کرد: با اجرای این طرح از فردا خلیج فارس به کرمان متصل می‌شود و ان شا الله در مراحل بعد به استان یزد و استان‌های دیگر متصل می‌شود.

رئیس جمهور گفت: طرح فردا مربوط به طرح تامین آب ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب شور که به ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین تبدیل می‌شود است. البته فردا فاز اول این طرح ایجاد می‌شود که طی آن ۷۰ میلیون متر مکعب آب شیرین تامین می‌شود تا دو استان هرمزگان و کرمان از این آب شیرین شده بهره‌مند شوند. امیدواریم با سرمایه گذاری و از طرق مختلف معضل تامین آب در کشور را حل کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied