شمانیوز
شما نیوز

سوتی جنجالی مسئول کشور با تلفظ اشتباه بیت کوین + فیلم

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ‏«این که می‌گویند دولت از بیت کورن(بیت‌کوین) استفاده می‌کند جفا است.»

سوتی جنجالی مسئول کشور با تلفظ اشتباه بیت کوین + فیلم

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری هنگام مصاحبه درباره بیت‌کوین نام آن را به اشتباه بیت‌کورن تلفظ کرد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ‌«این که می‌گویند دولت از بیت‌کورن(بیت‌کوین) استفاده می‌کند جفا است.»

واعظی پیش از این به مدت ۴سال وزیر ارتباطات بود.



 

استخراج بیت کوین چیست و چگونه صورت می گیرد؟

ماینینگ یا استخراج بیت کوین، برای کسانی که در این بازار فعالیت می‌کنند یا کسانی که می‌خواهد به این بازار وارد شوند، موضوعی است که باید با آن آشنا و درباره آن آگاهی داشته باشند.

کیایی فر، کارشناس امنیت شبکه در گفتگو با خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استخراج بیت کوین و اینکه چه چیزی استخراج می‌شود، گفت: "در اقتصاد هر واحد پولی باید یک پشتوانه داشته باشد. پولی که پشتوانه نداشته باشد ارزشی ندارد. هرچقدر پشتوانه پول با ارزش‌تر باشد اعتبار پول بیشتر می‌شود. در ارز‌های دیجیتال هم این موضوع مطرح است که پول نباید به سادگی تولید شود."

وی ادامه داد:" بیت کوین مثل یک معدن طلا است که استحصال آن آسان نیست و ذره ذره و با محاسبات پیچیده سنگین که از توان کامپیوتر‌های معمولی خارج است سکه‌های آن استخراج می‌شود. سقف بیت کوین‌های قابل استخراج ۲۱ میلیون است که بیش از ۸۵ درصد آن‌ها تا کنون استخراج شده است."

 

بیت کوین + شمانیوز

 

 

تاثیر توان پردازشی بر میزان استخراج بیت کوین

وی افزود: "استخراج بیت کوین و تمامی سیاست‌های مالی حاکم بر آن، از طریق یک کد نرم افزاری متن باز که توسط ماینر‌ها پردازش می‌شود انجام می‌گیرد. ماینر‌ها با پردازش این کد نرم افزاری با هم رقابت می‌کنند تا نخستین افرادی باشند که به یک عدد هگزادسیمال ۶۴ رقمی که اصطلاحا هش (Hash) نامیده شود دست پیدا کنند.

هرچقدر توان پردازشی شما زیادتر باشد شانس شما برای استخراج بیت کوین بیشتر می‌شود. در سال‌های اولیه پیدایش بیت کوین تقریبا در هر ساعت، ۳۰۰ بیت کوین تولید می‌شد، اما این عدد با کاهش بیت کوین‌های باقی مانده هر چهار سال یک بار نصف می‌شود. به همین دلیل ارزش بیت کوین در طول زمان افزایش می‌یابد. تمامی تراکنش‌های شبکه بیت کوین برای همیشه بر روی یک شبکه بلاک چین توزیع شده ثبت می‌شوند."

 

 

دستگاه‌های ماینینگ، ثبت می‌شوند

او درباره مصوبه خوداظهاری دستگاه‌های ماینینگ گفت: تقریبا از حدود ۲۵ روز قبل خوداظهاری دستگاه‌های ماینینگ آغاز شده است. به واسطه این سایت، فقط دستگاه‌های ثبت شده در این صنعت به رسمیت شناخته می‌شوند و در واقع می‌توان گفت دستگاه‌های استخراج رمز ارز در حال «رجیستر شدن» است. اما زمانی این کار می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد که موانعی که وزارت صمت سر راه استخراج رمز ارز گذاشته است، حذف شود و فعالیت در این صنعت شفاف شود.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران درباره تعداد دستگاه‌های ماینینگ موجود در ایران با بیان این که آمار رسمی در این خصوص وجود ندارد، افزود: برآوردی که حدود دو سال قبل انجام شده، نشان می‌دهد ۵۰۰ هزار دستگاه در ایران موجود بوده، البته اکنون و با گذشت این مدت، قطعا تعدادی از این دستگاه‌ها از رده خارج شده‌اند.

وی افزود: در تمامی صنایع معمولا طول عمر خطوط تولید بین۱۰ تا ۲۰ سال است اما عمر حداکثری دستگاه‌های استخراج رمز ارز ۲ سال است. در حوزه استخراج رمز ارزها، هر چند ماه یکبار دستگاه‌های به روزتر وارد چرخه کار می‌شوند و فعالان این حوزه باید مدام به فکر جایگزین کردن تکنولوژی‌های جدید باشند.

این فعال صنعت ماینینگ درباره گستره فعالیت استخراج‌کنندگان رمز ارز در داخل کشور گفت: ۹۰ درصد افراد فعال در این حوزه در مناطق آزاد و ویژه در حال کار کردن هستند که ورود به آن مکان‌ها کار هر کسی نیست. ۱۰ درصد مابقی نیز در سرزمین اصلی مشغول فعالیت هستند. در حالی که بسیاری از مناطق ویژه و آزاد از نظر اقلیمی مناطق مساعدی برای این کار نیستند.

شرفی در توضیح بیشتر خاطرنشان کرد: دستگاه‌های استخراج رمز ارز در زمان فعالیت گرما ایجاد می‌کنند و برای رفع این گرما نیاز است هوای مجموعه مرتبا رصد شده و خنک‌سازی صورت شود. برای تامین درجه دمای مناسب برای دستگاه‌ها سیستم خنک‌کننده تعبیه می‌شود. سیستمی که علاوه بر برق، به منبع آب هم نیاز دارد. اگر استخراج کنندگان بتوانند در اقلیم مساعد فعالیت کنند قطعا انرژی کمتری صرف می‌شود.

 

 

ماینر

 

 

هزار مجوز فعالیت صادر شده است

وی با بیان این‌که برای این فعالیت تا الان هزار مجوز صادر شده است، تاکید کرد: از آذر سال گذشته که وزارت صنعت صدور مجوز را آغاز کرد، حدود هزار مجوز صادر شده است که اکنون به دلیل محدویت‌هایی مانند انشعاب برق، محدودیت محل استقرار، سرمایه، میزان توان پردازشی، زیرساخت‌های که باید در واحدهای صنعتی لحاظ شوند، تنها۲۰ مجموعه فعالیت می‌کنند.  

شرفی درباره قیمت روز دستگاه‌های استخراج رمز ارز گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که دستگاه‌های استخراج رمز ارز به دلیل بالا رفتن قیمت بیت‌کوین افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت داشته‌اند و الان با میانگین سه تا چهار هزار دلار خرید و فروش می‌شوند.

او بالا رفتن مصرف برق به واسطه استخراج بیت‌کوین را نوعی فرافکنی می‌داند که شاید ریشه سر و صدای آن به شبکه‌های خارجی برمی‌گردد. شرفی گفت: زمانی که این موضوع در کشور مطرح شد، بیش از رسانه‌های داخلی، رسانه‌های خارجی آن را در بوق و کرنا کردند تا یک دروغ را در جامعه بسط بدهند. آن‌ها قصد دارند با تبلیغ مساله‌ای غیر واقعی را واقعی جلوه دهند و با همراه سازی افکار عمومی فرصت استخراج رمز ارز و منافعی که در این مسیر می‌توان به دست آورد را از کشور بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: براساس برآوردهای انجام شده، ۴ درصد از کل استخراج رمزارزها در ایران انجام می‌شود. طبق محاسبه‌های انجام شده، هر ساعت ۱۲ هزار مگاوات در جهان صرف استخراج بیت‌کوین می‌شود. اگر برای ایران سهم ۵ درصدی هم در نظر بگیریم، می‌توان گفت هر ساعت تقریبا ۶۰۰ مگاوات برق مصرف می‌شود که وزارت نیرو برای ۳۱۰ مگاوات آن مجوز صادر کرده است.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران افزود: اکنون مصرف برق در ساعت اوج مصرف۴۰ هزار مگاوات است و این عدد آن‌قدر تاثیرگذار نیست که باعث خاموشی گسترده و اختلال شود. تصور می‌کنم برخی رسانه‌های غربی با تمرکز بر این اخبار نادرست و ایجاد فشار توسط افکار عمومی در اثر اطلاعات غلط قصد دارند ما را وادارند تا با دست خودمان کشور را از عواید این صنعت محروم کنند. قیمت برقی که در این صنعت استفاده می‌شود، ۱۰برابر تعرفه برق صنعتی است که از نظر مالی هم برای کشور آورده خوبی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied