شمانیوز
شما نیوز

روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا:

واکسیناسیون این هفته آغاز می‌شود/ اولین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد

رئیس جمهور گفت: واکسیناسیون در همین هفته آغاز می‌شود.

واکسیناسیون این هفته آغاز می‌شود/ اولین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد

به گزارش شمانیوز: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در  ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: امروز پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی کرونا است؛ شرایط کشور ما به گونه‌ای است که می‌توانیم با کمک همدیگر جلوی موج چهارم پاندومی کرونا را بگیریم. وی با تاکید بر اینکه این ویروس دیگر سن و سال نمی‌شناسد، گفت: اخیرا دو فوتبالیست یعنی آقایان انصاریان و میناوند نیز به سبب این ویروس فوت کردند.

رئیس جمهور بیان کرد: ممکن است این ویروس یک هفته تا ۱۰ روز قبل از اینکه ما بفهمیم وارد ایران شده باشد، اما ما در انتهای بهمن وجود این ویروس در کشور را فهمیدیم؛ متاسفانه شاهد کاهش رعایت دستورالعمل‌های تا ۷۵ درصد هستیم. فعلا این بیماری درمان قطعی ندارد. وی اضافه کرد: ما در ایران به دنبال تمام دارو‌هایی که در دنیا می‌گویند در درمان بیماری کرونا تاثیر داشته، رفتیم و الان در بیمارستان‌ها موجود است. روحانی افزود: یکی از راه‌های ایمن سازی واکسیناسیون است.

اینکار اگر طبق معمول می‌خواست انجام گیرد به این زودی‌ها به آن دست پیدا نمی‌کردیم، اما بخاطر اینکه این بیماری تلفات بسیاری می‌گرفت سازمان جهانی بهداشت ناچار شدند یک مجوز اضطراری را صادر کند و واکسن‌های مختلف در دنیا ساخته شد شاید ۱۴۰ تا ۱۵۰ (گروه) در دنیا به سمت ساخت واکسن رفتند، اما فقط ۶ یا ۷ واکسن در جهان مطرح شده است.

واکسن برای کل دنیا به این زودی‌ها انجام نمی‌شود. واکسن پاستور در فصل بهار می‌آید رئیس‌جمهور گفت: اگر نیاز باشد هر کشوری ۶۰ تا ۷۰ درصد واکسن بزند تا یک ایمنی جمعی ایجاد شود، باز هم رقم بزرگی می‌شود. کسی که می‌خواهد واکسن تزریق کند و جایی که باید واکسیناسیون انجام بگیرد، مسئله مهمی است. اصلاً واکسیناسیون دو مرحله‌ای است؛ بنابراین یک مشکلات خاص خودش را دارد و ما هم در ایران یک جمعیت ۸۴ میلیونی هستیم و به یک عدد قابل ملاحظه‌ای نیاز داریم که واکسن تزریق کنیم.

روحانی گفت: ما بر مبنای اولویت می‌خواهیم کار را شروع کنیم. اگر همه واکسن‌ها هم فراهم باشد، امکانات تزریق واکسن به گونه‌ای نیست که در یک روز بتوان انجام داد؛ اگر قرار باشد واکسیناسیون در یک کشور ۸۰ و چند میلیونی انجام شود، یک تا هشت ماه زمان می‌برد و این طور نیست که یک روزه انجام شود. وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها خودشان را آماده کردند برای اینکه واکسیناسیون در ایران انجام بگیرد. خوشبختانه اولین محموله واکسن وارد کشور شده است و در همین هفته واکسیناسیون شروع می‌شود.

این جای بسیار خوشحالی است و من از وزیر بهداشت، بانک مرکزی، وزیر خارجه، سفرای ایران و هواپیمایی تشکر می‌کنم. همه دست به دست هم دادند و امروز همه به واکسیناسیون رسیدیم. رئیس‌جمهور گفت: در این هفته یعنی هفته دهه مبارک فجر و هفته جشن ملی کشور، و قبل از ۲۲ بهمن و روزهای آینده، واکسیناسیون براساس اولویت‌هایی که وزارت بهداشت مشخص می‌کند، آغاز می‌شود.

روحانی گفت: اول کادر درمان ما باید در دو مرحله این واکسن را بگیرند تا یک اطمینان بالایی حاصل شود زیرا آنها بیشتر در معرض خطر هستند. سپس برای سالمندان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند واکسیناسیون انجام می‌شود. وی ادامه داد: کار بسیار خوبی با وجود مشکلات و سختی‌ها انجام گرفت. در ماه فوریه این واکسن‌ها به دست ما می‌رسد و یک بخشی هم در ماه مارس می‌رسد.

ما قبل از عید واکسیناسیون را بطور قابل ملاحظه‌ای در مراحل مختلف برای افرادی که مسن هستند و بیماری زمینه‌ای دارند و همچنین کادر درمان، آغاز می‌کنیم تا در اوایل فرودین این کارها انجام بگیرد. رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم سال آینده شرایطی فراهم شود که بعد از فصل بهار و زمانی که به فصل تابستان می‌رسیم، واکسن‌های داخلی هم به دست ما برسد. احتمال دارد واکسن پاستور در بهار بیاید و سپس واکسن رازی و برکت را هم داشته باشیم.

روحانی تاکید کرد: البته حتی اگر همه واکسن‌ها آماده و تزریق شود، به دلیل اینکه واکسیناسیون ۶ ماه زمان می‌برد و اثر واکسن‌ها صد در صد نیست و در دو مرحله این کار انجام بگیرد، ما باید تا یکسال آینده خودمان را آماده کنیم برای اینکه همه دستورالعمل‌ها را مورد مراعات قرار دهیم تا اینکه از این خط عبور کنیم و مشکلی برای کشور نباشد. وی تصریح کرد: از همه وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌ها و صدا و سیما می‌خواهم که همچنان همچنان هشدارها را مردم بدهیم. وقتی این هفته اعلام می‌شود که واکسیناسیون شروع شد نباید تبدیل به عادی سازی شود. دستورالعمل‌ها را باید طی یک مدت طولانی مراعات کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied