شمانیوز
شما نیوز

گزارش/

«سربازی» لغو می‌شود؟

این روزها ندایی از تغییر نحوه «سربازی» به گوش می‌رسد؛ اقدامی که می‌تواند بر زندگی چندین میلیون جوان ایران و توسعه کشور تأثیر بسزایی داشته باشد.

«سربازی» لغو می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، «دوسال از عمر هر جوانی برای کارهای بیهوده از بین می‌رود»؛ این عبارتی است که خیلی از  جوانان کشور درباره خدمت سربازی مطرح می‌کنند. خدمتی که به‌صورت اجباری بر گُرده هر جوان (مرد) ایرانی است که طبق قانون باید آموزش‌های نظامی دیده و از کشور و خاک خود دفاع کند؛ البته باید گفت این مسئله تکلیفی بر گردن هر ایرانی است و نه فقط جوانی که باید برای پیدا کردن کار و تشکیل خانواده باید کارت پایان خدمت داشته باشد.

حیات اجتماعی در گرو یک کارت!

«نه می‌شود وام گرفت، نه می‌توان کار رسمی داشت، نه می‌توان سراغ بیمه رفت و حتی خیلی اوقات نمی‌شود ازدواج کرد» این‌ها جملاتی است که درباره نداشتن کارت پایان خدمت همه‌روزه به گوش می‌رسد. حیات اجتماعی یک جوان که بسنده به یک کارت شده و چندین سال از زندگی او را درگیر کارهای روتین اداری و بعضاً خدماتی می‌کند. کارهایی که شاید بتوان گفت افزوده‌ای برای آن جوان نداشته و صرفاً دو سال از بهترین ایام زندگی‌اش را درگیر روزمرگی‌هایی می‌کند که شاید در آینده هم به هیچ درد آن جوان نخورد؛ درست مثل مثلثات، انتگرال و مشتق‌هایی که همیشه معلم‌های ریاضی می‌گفتند در زندگی به درد می‌خورد.

اما بدترین خاطره از خدمت سربازی متعلق به مردانی است که صاحب زن و فرزند هستند، بسیاری از این افراد معتقدند که خدمت سربازی برای متأهلان به‌کلی تعریف‌نشده است تا جایی که حتی برنامه‌ای برای گذران زندگی یک سرباز متأهل (با فرزند یا بی‌فرزند) ندارند.

رضا دراین‌باره به خبرنگار آنا می‌گوید: «با مدرک فوق‌لیسانس در حالی که ۲ سال از زندگی مشترکم با همسرم می‌گذشت مجبور شدم برای گرفتن کارت پایان خدمت به سربازی اعزام بشوم. تنها امتیازی که داشتم این بود که آخر هفته‌ها می‌توانستم ۲ روز به خانه بروم. هر چند که نداشتن درآمد هم مزید علتی بر سختی این دوران بود؛ با ۲۰۰ تومان پولی که به سرباز می‌دهند مگر می‌شود اجاره و خرج زندگی را داد».

محمد نیز جوان دیگری است که در شرایط تأهل و با داشتن یک فرزند به خدمت سربازی اعزام‌شده است او دراین‌باره با خبرنگار آنا صحبت کرده و معتقد است: «تنها امتیاز ما داشتن کسری خدمت به خاطر فرزند بود و تعطیلی آخر هفته‌ها که به متأهلان می‌دادند؛ دیگر هیچ امتیازی وجود نداشت، به علت بیکاری و نداشتن درآمد در دوران خدمت سربازی مجبور شدم خانه‌ای را که مستأجر بودم، تحویل بدهم و همسر و فرزندم را در خانه پدرش بگذارم. شیرازه زندگی من در این دوره از هم پاشید».

این‌ها تنها بخشی از اتفاقاتی است که برای یک جوان متأهل رخ می‌دهد؛ البته وضعیت جوانان مجرد نیز بهتر از این افراد نیست و آن‌ها هم دغدغه‌های بسیاری مانند شکسته شدن غرور، بطلان عمر و ... دارند.

باید چاره کرد/ سکانس اول :شروع مطالبه همه‌جانبه

همین دغدغه‌ها باعث شد تا مطالبه حذف خدمت سربازی اجباری یا تحول آن در فضای مجازی آغاز بکار کند، بسیاری از جوانانی که سربازی رفته بودند، خاطرات خود را نقل می‌کردند و برخی دیگر واهمه از دست دادن موقعیت اجتماعی و کاری خود داشتند و عده‌ای هم نگران شب کنکور بودند که اگر قبول نشوند باید بروند و پا جفت کنند!

این مطالبه شروع شد و تا جایی ادامه یافت که این صدا توسط مسئولان شنیده شد.

مجلس به فکر خدمت سربازی اجباری/ سکانس دوم: مطالبه و طرح نمایندگان برای تحول در خدمت سربازی

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی جزء اولین نمایندگان مطرح‌کننده حذف سربازی اجباری در مجلس بود. او در توییتر شخصی خود دراین‌باره نوشت: «مشکلات معیشتی و اقتصادی، افزایش سن ازدواج، ادامه تحصیل اجباری و به تأخیر افتادن ورود نیروهای متخصص جوان به بازار کار از تبعات سربازی اجباری است. استخدام نیروهای متخصص نظامی به نفع امنیت و اقتدار کشور است و بررسی‌های کارشناسی لازم برای تأمین بودجه این طرح انجام‌شده است.»

 «سربازی» لغو می‌شود؟ / طرح تغییر «سربازی اجباری» در کشاکش مجلس و نیروهای مسلح

وی همچنین مدعی شد: «باید ‫سربازی اجباری جمع شده و نیروهای متخصص نظامی برای حراست از امنیت و اقتدار کشور استخدام شوند؛ وجود ۳ میلیون مشمول غایب نشان‌دهنده ناکارآمدی مدل فعلی است. در شرایط جنگ اقتصادی باید از توان جوانان برای سازندگی و جهش تولید استفاده کنیم؛ نسل جوان سربازان خط مقدم این جنگ هستند.»

به نظر می‌رسد نکات ارائه‌شده توسط این نماینده مجلس گویای آن باشد که برای امور تخصصی نظامی حتماً نیروی کادر مسلح باید جذب‌شده و از سرباز وظیفه‌ای که دو سال به‌اجبار در خدمت نیرو است، نمی‌توان انتظار تخصص‌های نظامی پیشرفته و دقیق داشت.

«دو سال از عمر هر جوانی از برای کارهای بیهوده از بین می‌رود»؛ این عبارتی است که خیلی از  جوانان کشور درباره خدمت سربازی مطرح می‌کنند.

پس از ارائه نکات متعدد از سوی نمایندگان مجلس و مطالبات فعالان فضای مجازی بالاخره طرح جدید خدمت سربازی در بهارستان مطرح شد. نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح سربازی در مجلس، اظهار کرد: امنیت کشور جزء خطوط قرمز است؛ در این صورت برای اینکه امنیت کشور در یک منطقه ناامن تأمین شود نیاز به نیرو سرباز است و ازاین‌رو کشور سالانه به ۴۰۰ هزار نیرو سرباز نیاز دارد.

ابوالفضل ابوترابی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی قصد دارد سربازی را از ۲ سال به ۵ سال افزایش داده و این نوع خدمت وظیفه به صورت حرفه‌ای برگزار شود. در این جهت هزینه‌ای که برای یک سرباز انجام می‌شود مفیدتر از دو سال است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با اشاره به نیاز ستاد کل به ۴۰۰ هزار سرباز در سال، گفت: در این طرح نیاز ستاد کل نیروهای مسلح به سرباز را به ۸۰ هزار نفر کاهش داده‌ایم، زیرا در حال حاضر کشور تا ۱۴۱۵ حدوداً سالانه ۵۰ هزار نفر وجود دارد که مشمول خدمت سربازی می‌شوند.

 «سربازی» لغو می‌شود؟ / طرح تغییر «سربازی اجباری» در کشاکش مجلس و نیروهای مسلح

ابوترابی تصریح کرد: از این افراد طبیعتاً ۸۰ هزار سرباز در سال که با حقوق یک کارمند کادری رسمی دریافت می‌کنند می‌توانند به خدمت سربازی بروند بدین معنا که از ۴۰۰ هزار نفر ۸۰ هزار نفر آن به‌صورت داوطلبانه می‌توانند به سربازی بروند. به‌نوعی سربازی داوطلبانه می‌شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه رسانه‌ها و جامعه طرح مجلس را بد برداشت کرده‌اند، بیان کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که یک زمانی ستاد کل نیروهای مسلح احساس نیاز بیش از اندازه سرباز را دارد یعنی برای یک رشته در یک مقطع زمانی نیاز بیش از حد نیرو را دارد در آن زمان سربازی می‌تواند اجباری شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه طرح مجلس منابع مالی را برای دولت دیده است، تأکید کرد: کسانی که قصد رفتن به خدمت سربازی ندارند، باید تا ۵۰ سالگی بر اساس خدماتی که از دولت دریافت می‌کنند یعنی این افراد اجازه سفر خارجی دارند و یا می‌توانند کارمند دولت یا نماینده مجلس و ...، ولی بابت دریافت خدمات باید مبلغ خیلی کمی به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند تا برای آن‌هایی که سرباز هستند صرف شود.

حسن شجاعی علی‌آبادی، نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه و نایب رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس شورای اسلامی نیز در همین باره در توییتی نوشت: برآورده کردن نیازهای دست چندم نیروهای مسلح با سربازی اجباری با صرف دو سال از بهار عمر جوانان، مصداق اسراف در عمر و موجب آسیب‌های فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی است. حذف سربازی اجباری به پشتیبانی و مانع‌زایی از تولید نیز می‌انجامد.

ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی در مجلس و  نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: قانون ‌ سربازی اجباری به دغدغه بزرگی برای اشتغال و تشکیل زندگی نسل جوان تبدیل شده است. استخدام نیروهای متخصص نظامی به نفع امنیت و اقتدار کشور است؛ باید فاصله دانشگاه تا بازار کار را کوتاه کنیم.

تغییر روند سربازی اجباری می‌تواند به رشد کشور بینجامد و البته نکات مثبتی را در کنار آن بر چارچوب کشور ایجاد کند که یکی از آن‌ها کاهش سن ازدواج و ورود به بحث مشاغل و رشد صنعت و کار در کشور است.

اظهارات نمایندگان مجلس باعث شد تا کورسوی امیدی در دل جوانان کشور ایجاد شود. امیدی که به انجام رسیدن آن نه‌تنها برای نشاط اجتماعی کشور اثر مثبت دارد بلکه منجر به رونق تولید و اقتصاد در کشور می‌شود. اما این امید عمر زیادی نداشت.

سد نیروهای مسلح در برابر تغییر قانون/ سکانس چهارم: نیروهای مسلح طرح‌های ارائه‌شده را پروپاگاندا می‌داند

ستاد کل نیروهای مسلح مخالفت قاطعانه خود را با طرح سربازی اعلام کرد و آن را یک کار تبلیغاتی در ایام نزدیک به انتخابات دانست.

سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در نشست خبری با موضوع خدمت سربازی، اظهار داشت: مدتی است درباره موضوع سربازی بحث‌هایی از سوی افراد مختلف حقیقی و حقوقی و سلبریتی‌ها در کشور مطرح می‌شود و افکار عمومی را تحت تأثیر خود قرار داده است.

 «سربازی» لغو می‌شود؟ / طرح تغییر «سربازی اجباری» در کشاکش مجلس و نیروهای مسلح

وی معتقد است: عده‌ای موج‌سواری می‌کنند در خصوص خدمت سربازی و بدون پشتوانه علمی طرح‌های یک‌جانبه غیرقابل تحقق می‌دهند و انتظارات جامعه را بالا می‌برند و دشمن را شاد می‌کنند چرا که به امنیت کشور لطمه وارد می‌کنند.

«نه می‌شود وام گرفت، نه می‌توان کار رسمی داشت، نه می‌توان سراغ بیمه رفت و حتی خیلی اوقات نمی‌شود ازدواج کرد» این‌ها جملاتی است که درباره نداشتن کارت پایان خدمت همه‌روزه به گوش می‌رسد. حیات اجتماعی یک جوان که بسنده به یک کارت شده است.

شکارچی بیان می‌کند: اگر ما جداسازی کنیم و بگوییم بخشی اختیاری به خدمت سربازی بیایند و بخشی هم نیایند، بار مسئولیت را آن‌ها که به خدمت آمده‌اند باید به دوش بکشند. ثانیاً یک بودجه بسیار کلان نیاز دارد چراکه به بیش از ۲ برابر کارکنان پایور در حال حاضر نیروهای مسلح نیاز خواهیم داشت که این فقط برای شرایط غیرجنگی است.

در ادامه صحبت‌های شکارچی، ولی اسماعیلی، نماینده مجلس شورای اسلامی به این مواضع واکنش نشان داده و گفت: اولاً مطابق با قانون اساسی مجلس حق ورود در همه موضوعات را دارد، بنابراین کسی نمی‌تواند بگوید که شما در این موضوع ورود نکنید. منتها طبیعتاً باید در این مساله یک همکاری بین مجلس و نیروهای مسلح وجود داشته باشد. از این جهت بعضی از مخالفت‌ها را بعضی از بخش‌های نیروهای مسلح داشتند که طرح این موضوع به مصلحت نیست اما خب مجلس هم تشخیص خودش را دارد و طبیعتاً در فضای تعامل و گفت‌وگو با این بزرگواران ما باید موضوع سربازی را دنبال کنیم و پیش ببریم.

با توجه به اظهارات سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح شاید بتوان گفت که این طرح هنوز به درستی برای ستاد کل نیروهای مسلح تبیین نشده است. چرا که لغو سربازی به هیچ وجه مطرح نیست بلکه مجلس بنا بر اختیارات خود درصدد است تا بتواند کادر رسمی نیروهای مسلح و به‌تبع آن بودجه این ستاد را افزایش دهد و از طرفی برای سربازی سازوکار ویژه‌ای طراحی کند تا فاصله دانشگاه تا صنعت را کوتاه کند.

با این حال سرگردانی طرح تحول خدمت سربازی و بازی آن بین نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی، نگاه جوانان این کشور را به خود متمرکز کرده است طرحی که اگر مصوب نشود به اذعان جوانان این کشور «دو سال از عمر هر جوانی برای کارهای بیهوده از بین می‌رود»

منبع: آنا

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied