شمانیوز
شما نیوز

روحانی:

طرح تحول سلامت نبود، حریف کرونا نمی‌شدیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خداوند توفیق داد که ما در دولت یازدهم یکی از مسائل اصلی دولت را طرح تحول سلامت گذاشتیم گفت: اگر این طرح نبود حریف کرونا نمی‌شدیم.

طرح تحول سلامت نبود، حریف کرونا نمی‌شدیم

به گزارش شمانیوز، حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت ضمن اشاره به فرا رسیدن ۲۹ فروردین سالروز تاسیس ارتش و همچنین سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: روزی که ارتش توسط حضرت امام (ره) با ویژگی‌های جدید ایجاد شد چند روز بعد در روز دوم اردیبهشت نیز حضرت امام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تاسیس کردند و در سال ۵۸ این دو فرمان خیلی مهم بود زیرا اگر اقدام امام در تاسیس ارتش در پایان فروردین نبود و همچنین تاسیس سپاه پاسداران در اردیبهشت نبود و در آن شرایط جنگی بر ما تحمیل می‌شد، منجر به فاجعه بزرگ در تاریخ کشور می‌شد.

روحانی همچنین افزود: این یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد همه کارهای امام حکیمانه و بر مبنای خرد و مصلحت و براساس تدبیری بود که برای آینده کشور داشتند و ایشان ظرف چند روز دو فرمان صادر کردند که برای امنیت ملی ما بسیار مفید بود. لذا من به ارتش و سپاه و همه پرسنل فداکار و به همه آنهایی که در چند سال اخیر در هرجا که نیاز بوده حضور پیدا کردند و رشادت به خرج دادند، تبریک می‌گویم. ما به این دو نیروی مسلح و نیروی انتظامی برای تمام ایثار و فداکاری‌هایی که در این ۴۲ ساله نسبت به کشور ملت خود انجام دادند، افتخار می‌کنیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به تصمیمات دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: سخن اصلی امروز من مربوط به تصمیمی است که ما دیروز در ستاد اقتصادی گرفتیم.  تصمیم اول مربوط به بخش کشاورزی است که برای امنیت غذایی کشور ما بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور همچنین افزود: ما برای این ۱۰۵ روز باقی مانده دولت و حتی دولت‌های بعدی لازم است شرایط را برای دوران پسا کرونا ببینیم. قبل از کرونا برنامه‌ریزی جهان به شکل دیگری بود اما الان باید جهان را جهان پس از کرونا ببینیم.

روحانی همچنین تصریح کرد: دوران بیماری‌های عفونی و اپیدمی‌ها با توجه به رشد بشر و قدم هایی که برداشته شد به پایان رسیده است. ما فکر می‌کردیم بعضی از بیماری‌های عفونی دیگر تکرار نخواهد شد، حتی افرادی که متخصص بودند نیز اینچنین فکر می‌کردند اما این اتفاق رخ نداد.

وی با اشاره به اهمیت سلامت در دوران پسا کرونا گفت: دوران پسا کرونا بهداشت در اولویت اول است و هر لحظه امکان دارد با یک پاندمی جدید مواجه شویم.

رئیس‌جمهور همچنین افزود: پس از این مدت که ما درگیر کرونا هستیم، نمی‌دانیم این ویروس چه وقت به صورت کامل حل خواهد شد. اینکه آیا با واکسن حل خواهد شد. ما فعلاً در حال تقابل با این ویروس هستیم، بعضی وقت‌ها ویروس به ما می‌زند و بعضی وقت‌ها ما به ویروس می‌زنیم، در همه دنیا به همین شکل است.

روحانی در مورد شیوع موج چهارم کرونا نیز گفت: امروز جهان در مواجهه با موج چهارم است و ما هم درگیر همین موج هستیم.

وی در ادامه با تشریح دستاوردهای دولت در حوزه سلامت گفت: مسئله سلامت برای ما بسیار مهم است. خداوند به ما توفیق داد که در دولت یازدهم یکی از مسائل اصلی دولت را طرح تحول سلامت گذاشتیم.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: قبل از این دولت ۹۰ هزار تخت بیمارستانی موجود بود و الان ۱۳۶ هزار تخت وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد اضافه شده است و همه تلاش ما این است که ۱۳ هزار تخت دیگر تا پایان دولت اضافه کنیم.

روحانی در ادامه ضمن اشاره به موضوع دولت دیجیتال گفت: بحث مهم دیگر مربوط به دیجیتالی شدن اقتصاد است و این مسئله امروز در همه زمینه‌ها از جمله اشتغال و کسب و کارها مهم است.

وی همچنین افزود: دنیای امروز دنیای الکترونیک و دیجیتال است. یک وقت‌هایی فضای مجازی صرفاً برای نشر اخبار و مطالب علمی بود اما امروز فضای مجازی مرتبط با شغل و درآمد و کسب و کارهای مردم است. حتی در روستاها، آموزش از طریق فضای مجازی است.

روحانی در تشریح دستاوردهای دولت در حوزه دولت الکترونیک نیز گفت: ما در این دولت پهنای باند را ۳۲ برابر کردیم.

رئیس‌جمهور در توصیف اهمیت خودکفایی در تامین مواد غذایی گفت: یکی دیگر از مسائل مهم در دوران پساکرونا تامین مواد غذایی است. ما از ابتدای دولت برای خودکفایی برنامه‌ریزی کردیم. برای مثال یکی از مسائلی که دولت برای آن برنامه‌ریزی کرد، خودکفایی در گندم بود که ما حداقل نان سر سفره مردم را خودکفا کنیم. حتی در مقطعی ما موفق شدیم صادرات گندم نیز داشته باشیم.

وی همچنین افزود: در همه مسائل از جمله ذرت، برنج و غلات حرکت‌های خوبی انجام شد و در تامین مواد خوراکی شاهد افزایش ۳۰ درصدی بودیم که در این دولت اتفاق افتاد اما بعضی‌ها به آن توجه نمی‌کنند.

روحانی ضمن اشاره به معضل تامین آب نیز گفت: مهمترین مشکل ما در زمینه خودکفایی کمبود آب است و اگر ما آب به مقدار کافی داشتیم کشاورزی ما در تمام مناطق خودکفا خواهد شد و می‌توانستیم از آن صادرات کنیم.

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای دولت برای تامین آب گفت: کارهای بزرگی انجام شد و در دولت یازدهم و دوازدهم ۵۲ سد ملی ساخته شد. همچنین تعداد گلخانه‌های سطح کشور، بیش از ۳ برابر شد.

رئیس‌جمهور همچنین افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم، فرآیند تامین نیروی انسانی است که باید از حالت سنتی خارج شود و وارد فضای مدرن شود.

روحانی در تشریح طرح جدید دولت برای حمایت از کشاورزان نیز گفت: لازم است برای کشاورز قیمت فروش محصولات، صرفه اقتصادی داشته باشد. در کشور ما نان غذای اصلی مردم است. با توجه به فعالیت میلیون‌ها نفر برای تامین گندم و لزوم بهبود وضعیت زندگی تصمیمات مهمی برای تشویق کشاورزان گرفتیم.

وی در ادامه افزود: وقتی ما دولت را شروع کردیم گندم کیلویی ۴۰۰ تومان بود. در این ۸ سال قیمت گندم از ۴۰۰ تومن به ۴ هزار تومان رسیده است. البته امسال شرایط خوبی نداریم، زیرا ما در خشکسالی قرار گرفتیم.

رئیس‌جمهور همچنین در ادامه افزود: به همین علت تصمیم گرفتیم با توجه به تورم و برای خرسندی کشاورزان، مبلغ هزارتومان نیز به عنوان جایزه برای کسانی که گندم را زودتر در اختیار دولت قرار دهند اختصاص دهیم. لذا کشاورزان می‌توانند با نشاط بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند و لازم است ما دست آنها را ببوسیم.

روحانی ضمن اشاره به عدم تحقق وعده دولت‌ها برای واردات مواد خوراکی نیز گفت: در دوران پسا کرونا، ما هرچی مواد خوراکی سفارش داده بودیم، متوقف شد. اگرچه پول آنها را نیز پرداخت کردیم. حتی بعضی از کشورهای همسایه نیز ذخیره خود را چند برابر کردند اما از ترس بروز اتفاقات پیش‌بینی نشده سفارشات ما را تحویل ندادند. در حال حاضر سه میلیون تن کالا در داخل گمرک است که یک میلیون از آن، مواد خوراکی است.

وی همچنین گفت:  لازم است ما برای این شرایط برنامه ریزی جدی داشته باشیم. لذا طرح‌های مهمی را فردا در حوزه کشاورزی افتتاح می‌کنیم و این موضوع نشان دهنده توجه ویژه دولت برای تامین امنیت مواد غذایی مردم در دوران پسا کرونا است.

رئیس‌جمهور گفت: مردم عزیز ما بدانند هیچ کسی بر اثر بیماری جانش را از دست بدهد یک شکل است یک وقت ما واکسن تزریق می‌کنیم و آن واکسن مطمئن نیست و از بین می‌رود که بسیار متفاوت است. یک فضایی از سوی بعضی در کشور ما درست شد البته اکثریت مردم به آن توجه نمی‌کنند اما اینگونه فضاها را ایجاد می کنند که زمانی می‌خواهید چیزی را از کشورهای شرقی وارد کنیم شروع می‌کنند به مطرح کردن مباحثی از این دست که چرا از کشورهای شرقی وارد می کنید و چرا از غرب وارد نمی شود. وقتی می‌خواهیم قرارداد هم ببندیم به همین شکل است.

روحانی گفت: شما قرارداد صد ساله با اروپا ببندید، اگر کسی حرف زد اما اگر قرارداد ۲۵ ساله با یک کشور شرقی بخواهیم ببندیم شروع می‌کنند با طرح مسائل مختلف که این قرارداد چیست؟

وی با اشاره به برخی ذهنیت‌ها در خصوص کیفیت کمتر اجناس شرقی نسبت به اجناس کشور های غربی، افزود: وزارت بهداشت و درمان ما تصمیم گرفت و این تصمیم در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد که به دنبال یک سبد در حوزه تامین واکسن برای کشور هستند که بخشی از این واکسن مورد نیاز از کشورهای غربی و بخش دیگر از کشورهای شرقی تامین شود و دلایلی نیز برای این تصمیم وجود داشت، البته سفارشات و مذاکراتی نیز در این خصوص با کشورهای غربی و شرقی انجام شده اما شرایط دیگری پیش آمد. ما در نقطه‌ای قرار گرفتیم که بنا شد از برخی کشورها واکسن خریداری نکنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بعد از اینکه تصمیم گرفتیم از برخی کشورها واکسن وارد نکنیم به سراغ کشورهایی رفتیم که هنوز هم واکسن آنها توسط بهداشت جهانی تایید نشده بود البته همین حالا نیز برخی از این واکسن ها که ما خریداری کردیم و دنبال خرید آن هستیم توسط بهداشت جهانی تایید نشده است اما به جایی رسیده ایم که جای اضطرار است. از طرف دیگر کشورهای مختلف از همین واکسن‌ها که کیفیتش پایین‌تر بود شروع به استفاده کردند. برای عده ای از مردم ما جای سوال بود که اگر این واکسن ها کیفیت ندارد چرا این کشورها استفاده می کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: برخی واکسن‌ها در مرحله سوم تست به سایر کشورها فروخته شد به این معنا که آزمایش سوم در کشور ثالث انجام شد که این موضوع نیز در ستاد ملی کرونا مطرح شد اما مورد قبول قرار گرفته نشد که این واکسن روی مردم ما آزمایش شود. این مسائل را برای آن می‌گویم که برخی می گویند چرا خرید واکسن با تأخیر مواجه شده است. بهترین جایی که در همان پاییز سال قبل به این تصمیم رسیدیم که برویم و از آنها واکسن خریداری کنیم کواکس بود زیرا زیر نظر سازمان بهداشت جهانی بود و خیلی از کشورها نیز همین واکسن را از آنجا خریداری می کردند و ما هم تصمیم گرفتیم که از آنجا تهیه کنیم.

وی با اشاره به خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن از کواکس گفت: زمانی که رفتیم پول واکسن‌های خریدی شده از کواکس را پرداخت کنیم، نشد. من می خواهم مردم ما جنایات آمریکا را به خوبی لمس کنند و آنهایی که متاسفانه در این کشور و در این چهار سالی که ما در جنگ اقتصادی تحمیلی علیه ایران بودیم هیچ وقت علیه آمریکا صحبت نکردند و هیچ وقت نگفتند که آمریکا این کارها را کرده است و اعلام می‌کردند که تحریم مهم نیست و مدیریت‌ها باید قوی باشد و می‌گفتند نترسید.

رئیس‌جمهور گفت: خب با دست خالی قوی باشیم؟ خب چه کار کنیم؟ ما همان دولتی هستیم که دولت یازدهم را اداره کردیم، ما همان هایی هستیم که کشور را از رشد اقتصادی منفی به بالاترین رشد اقتصادی در همه جهان رساندیم و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما بالاترین رشد اقتصادی در سطح جهان بود.

روحانی افزود: ما همان شناگری هستیم که با دست بسته هم مسابقه را بردیم، حالا دست و پای ما را بسته‌اند و می گویند در مسابقه شرکت کنید، پا بزنید و نترسید. ما نمی ترسیم اما نمی‌خواهیم شعار بدهیم و اگر لازم باشد بهتر از شما می‌توانیم شعار بدهیم. آنها یک کلمه هم علیه آمریکا نمی‌گویند البته به ظاهر خودشان را خیلی سوپر انقلابی و دو آتیشه می‌دانند.

منبع: مهر

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied