شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز در گفتگو با جوادی حصار بررسی کرد؛

شروط اصلاح‌طلبان برای حمایت از لاریجانی

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در رابطه با حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی چندین شروط را طرح کرد.

شروط اصلاح‌طلبان برای حمایت از لاریجانی

محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار شمانیوز، درباره کاندیداتوری علی لاریجانی و اجماع اصللاح‌طلبان برروی او اظهار داشت: باید ببینیم آقای لاریجانی در چه شرایطی مطرح می‌شود. قطعاً او گزینه اصلاح‌طلبان نخواهد بود و اگر مطرح شود به عنوان گزینه ائتلافی خواهد بود. متأسفانه سابقه ائتلاف یا حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی زمینه چنین رفتاری را به شدت خراب کرده و سابقه خوبی از رفتارهای اینگونه برجای نگذاشته است.

فاکتورهای اساسی در حمایت از لاریجانی

وی افزود: تا آنجا که من اطلاع دارم، اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته‌اند حتماً از یک گزینه اصلاح‌طلب حمایت کنند. اگر به فرض خیلی کم این رویکرد اتخاذ شود که بخواهند با آقای لاریجانی ائتلافی صورت دهند به نظر من حتماً باید سه یا چهار فاکتور خیلی روشن و شفاف برای گفتگو روی میز باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: اول اینکه درصد رأی آقای لاریجانی در شرایط کنونی مشخص شود ؛ یعنی اینکه ایشان به تنهایی احتمال رأی‌آوری دارد یا خیر. اگر  محرز شد که او احتمال رأی‌آوری ندارد و اصلاح‌طلبان دیدند که کاندیدای مناسب برای شان باقی نمانده  و خواستند از ایشان حمایت کرده و رأی‌شان را در سبد آقای لاریجانی بریزند، آن‌وقت آقای لاریجانی منتخب اصلاح‌طلبان است نه منتخب سایرین. در اینجاست که باید در خصوص چند امر به صورت روشن و شفاف با او گفتگو و معاهده حقوقی غیرقابل انکار منعقد کنند؛ از جمله اینکه معاون اول رئیس جمهور حتماً باید از تیم اصلاح‌طلبان با اختیارات کامل انتخاب شود نه مانند آقای جهانگیری.

وزاری کشور و اطلاعات دولت لاریجانی باید اصلاح‌طلب باشند

جوادی حصار ادامه داد: دیگر اینکه وزرای مهم کشور و اطلاعات حتماً باید اصلاح‌طلب باشند یا با پیشنهاد اصلاح‌طلبان انتخاب شوند ولو اینکه 10 گزینه هم تغییر کند در نهایت باید گزینه اصلاح‌طلبان انتخاب شود. در بین وزرا نسبت روشنی از برتری اصلاح‌طلبان در کابینه باید کاملاً محرز باشد و افراد دیگری هم که معرفی می‌شوند حتماً باید با موافقت کابینه انجام شود.

او اضافه کرد: مسئله بعد در خصوص تقسیم سازمان‌ها و نهادهای تحت نظر رئیس‌جمهور و معاونت‌هاست که به نظر من حتماً باید با هماهنگی معاون اول و کابینه صورت بگیرد و این در رابطه با استانداران هم صدق می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار داشت: این اتفاق اگر رقم بخورد و شکل کاملاً حقوقی داشته باشد که به محض وقوع تخلف قابل راستی‌آزمایی و بررسی باشد و گزارش آن به جامعه ارائه شود، می‌شود با یک گزینه‌ای مانند آقای لاریجانی وارد گفتگو شد. این شروط باید قابل اجرا باشد و اگر عملی نشود باید کل کابینه آقای لاریجانی با هم استعفا دهند و بگویند که ما با این دولت کار نمی‌کنیم.

ظریف تکنوکرات است

جوادی‌حصار از محمدجواد ظریف به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های ریاست جمهوری نام برد و گفت: حمایت از آقای ظریف هم قوت گرفته اما به نظر من مثل حمایتی که از آقای روحانی انجام شد نباید از ظریف حمایت کرد، بلکه با او باید خیلی شفاف و روشن در خصوص کابینه صحبت کرد و قراردادی هم در این رابطه منعقد می شود ، طوری نباشد که ما به ظریف بگوییم از شما حمایت می‌کنیم و بعداً هرکاری دوست داشتید انجام دهید. ضمن احترام به آقای ظریف و توانایی‌های او، بالاخره یک نیروی تکنوکرات است و برای او پیشبرد اهداف تکنوکراتیکش مهم است و تعهدات اصلاح‌طلبانه شاید در مرحله بعدی قرار بگیرد. ما اصلاح‌طلبان به جامعه متعهد هستیم و باید به جامعه پاسخگو باشیم.

گفتگو از سعید امینی

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied