شمانیوز
شما نیوز

محسن هاشمی رفسنجانی کاندیدای انتخابات 1400 کیست؟

محسن هاشمی بهرمانی متولد ۱ آبان ۱۳۴۰ در قم است.

محسن هاشمی رفسنجانی کاندیدای انتخابات 1400 کیست؟

محسن هاشمی بهرمانی متولد ۱ آبان ۱۳۴۰ در قم است وی بزرگترین پسر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

 

 

محسن هاشمی رفسنجانی کیست؟

 

محسن هاشمی رفسنجانی در سال های پیش از انقلاب در مدرسه علوی و ولی عصر تحصیل کرد، مدتی پیش از انقلاب راهی انگلستان شد و سپس برای تحصیل در رشته فنی به بلژیک رفت. در دوران جنگ و بعد از دریافت مدرک کارشناسی ارشد مکانیک خود از دانشگاه پلی تکنیک مونترال(کانادا) به ایران بازگشت و در بخش صنایع موشکی سپاه پاسداران نقش عمده ای ایفا کرد. 

بعد از پایان جنگ و روی کار آمدن دولت سازندگی، به ریاست جمهوری رفت و از سوی پدرش (رئیس جمهوری وقت) به عنوان نخستین رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری در کشور انتخاب شد. 

بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری پدرش(1376) و انتخاب وی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ریاست دفتر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی انتخاب شد. همزمان، مدیریت  شرکت بهره برداری متروی تهران نیز به وی واگذار شد و تا سال 1389 نیز در همین سمت باقی ماند. 

در سال 1392، از گزینه های اصلاح طلبان  برای شهرداری تهران بود که با یک رای کمتر  از وی شکست خورد. وی در انتخابات شورای شهر امسال به عنوان سر لیست شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان(لیست امید) تهران معرفی شد و به عنوان  نفر اول به شورای شهر راه یافت و در حال حاضر نیز رئیس شورای شهر تهران است. 

او ۱۳ سال ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعاملی شرکت متروی تهران را بر عهده داشته‌است. وی در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نفر اول لیست امید از طرف اصلاح‌طلبان معرفی شد و با ۱٬۷۵۶٬۰۸۶ رای به عنوان نفر اول پیروز انتخابات شد. او در چهارمین دورهٔ شورای اسلامی شهر تهران، گزینهٔ اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود.

محسن بزرگ‌ترین پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور اسبق و نماینده و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او نایب‌رئیس اتحادیهٔ بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقهٔ خاورمیانه و شمال آفریقا است. در گذشته در مشاغل گوناگون مانند رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام،رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری وعضو هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع اشتغال داشته‌است.  وی در سن ۳۶ سالگی مدیر عامل شد و او تا ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ عهده‌دار این سمت بود. محسن هاشمی در طول دو سال شهرداری محمود احمدی‌نژاد همچنان پست خود به‌عنوان مدیرعامل مترو را حفظ کرد. همچنین احمدی‌نژاد استعفای او را نپذیرفت.

محسن هاشمی رفسنجانی هم‌زمان یک مؤسسه انتشاراتی به نام دفتر نشر معارف انقلاب را اداره می‌نماید که ناشر کتب تألیف وی و خانواده وی، به ویژه دوره خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی از قبل و بعد از انقلاب اسلامی می‌باشد.

او در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ از سمت ریاست هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران کناره‌گیری کرد و شهردار وقت تهران، محمدباقر قالیباف با استعفایش موافقت نمود و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیئت‌مدیره منصوب کرد. وی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ در انتخابات شورای شهر تهران بیشترین رای را در لیست امید بدست آورد.

وی روز 25 اردیبهشت ثبت نام خود را برای انتخابات ریاست جمهوری  1400 رسما در وزارت کشور ثبت کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied