شمانیوز
شما نیوز

یادداشت وارده یادداشت وارده امیر کی پور- کارشناس مسایل اجتماعی/نگاه سیاست زده به شوراها

در 28 خرداد سال جاری همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراها نیز برگزار می گردد؛ انتخاباتی که هر چند به صورت طبیعی تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته اما اهمیت آن به گونه ای است که کمتر کسی می تواند آن را نادیده بگیرد.

یادداشت وارده یادداشت وارده امیر کی پور- کارشناس مسایل اجتماعی/نگاه سیاست زده به شوراها

اگر بگوئیم شوراها در پنج دوره گذشته دستاوردی نداشته اند بی انصافی کرده ایم اما از طرف دیگر نمی توان ادعا کرد که توانسته اند انتظارات مردم را نیز برآورده سازند. حال این پرسش مهم مطرح می شود که دلیل این امر چیست؟ هر چند دلایل متعددی را در این خصوص می توان برشمرد اما شاید مهم ترین دلیل، سیاست زدگی شوراها و به تعبیری نگاه سیاست زده به این نهاد باشد.

با نگاهی به لیست های جناح های سیاسی در انتخابات پنج دوره گذشته شوراها در می یابیم که عمده چهره ها در این لیست ها تکراری، فرسوده، فاقد نوآوری و بی انگیزه بوده اند و صرفا به دلیل وابستگی به احزاب سیاسی وارد شورا شده اند. نکته جالب توجه این است که در عموم این لیست ها، جوانان متخصص و انقلابی به دلیل داشتن مشی مستقل و عدم وابستگی به احزاب سیاسی جایی ندارند این در حالی است که شوراها به عنوان پارلمان شهری باید جای متخصصانی باشد که برای مسایل و چالش های متعدد شهری چاره اندیشی کنند.

کشور ما سرشار از جوانان متعهد و متخصصی است که دل در گرو این آب و خاک دارند و با بهره گیری از نیروی جوانی و داشتن انگیزه بالا می خواهند 

به انقلاب  و هموطنان خود خدمت نموده و در جهت کارآمدی شوراها گام بردارند اما متاسفانه نگاه سیاست زده احزاب و گروه های سیاسی باعث شده تا عمده این جوانان راهی به لیست های مطرح انتخاباتی نداشته باشند. در چنین شرایطی طبیعی است مردمی که در شهرهای بزرگ به لیست ها و نه اشخاص رای می دهند این جوانان با استعداد و توانمند را اصلا نشناسند که بخواهند به آنان رای بدهند.

البته ممکن است برخی جناح ها جوان باوری را در حد یک شعار تنزل داده و برای خالی نماندن عریضه از چند جوان در لیست خود استفاده کنند اما این چند جوان هم عمدتا نه بر اساس شایستگی ها بلکه به دلیل روابط نسبی یا رانتی به این لیست ها راه یافته اند.

جناح های سیاسی با هر سلیقه ای باید به این نتیجه برسند که در گام دوم انقلاب کشور به جوانان متعهد، متخصص و دلسوز احتیاج دارد. یقینا شورا می تواند محملی برای بروز و ظهور این جوانان باشد به شرطی که گروه های سیاسی از نگاه سیاست زده به شورا دست بردارند

 

امیر کی پور- کارشناس مسایل اجتماعی

 

 

 

 

  

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied