شمانیوز
شما نیوز

سوابق آیت الله ابراهیم رئیسی + تصاویر

سید ابراهیم رئیسی ، قاضی القضات ایران و نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری، دارای مدرک عالی‌ترین سطح آموزشی حوزه (سطح چهار) از درس خارج فقه آیت الله آقا مجتبی تهرانی و آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب استفاده کرده است.

سوابق آیت الله ابراهیم رئیسی + تصاویر

به گزارش رصدورزشی، سید ابراهیم رئیسی الساداتی، مشهور به رئیسی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در مشهد است در ادامه سوابق و تحصیلان وی را مشاهده می کنید.

 

صبا+راد+و+همسرش

 

بیوگرافی ابراهیم رئیسی

سید ابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در محله نوغان شهر مشهد متولد شد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذراند و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت الله موسوی‌نژاد شروع کرد. وی در ۱۳۵۴ خورشیدی جهت ادامه تحصیلات به حوزه علمیه قم، مدرسه آیت الله بروجردی رفت.

وی با اتمام دوره سطح حوزه، به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یافت؛ ابراهیم رئیسی از پایان نامه خویش با عنوان ارث بلا وارث در سال تحصیلی ۱۳۸۰ دفاع کرد و سپس با قبولی در کنکور دکتری مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل داد. ایشان با تکمیل تحقیقات خود در حوزه فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی‌ترین سطح آموزشی حوزه سطح چهار شد و در نهایت از رساله دکتری خود را با عنوان تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق دفاع کرد.

 

سوابق مدیریتی و اجرایی ابراهیم رئیسی

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج به عرصه مدیریت قضائی وارد شد و چند ماه بعد با حکم دادستان کل انقلاب، شهید آیت‌الله قدوسی، دادستان کرج شد. موفقیت ایشان در ساماندهی وضعیت پیچیده این شهر موجب شد تا در سال ۱۳۶۱، همزمان با دادستانی کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان نیز به وی محول شود.

حضور همزمان وی در این دو مسئولیت، سه الی چهار ماه ادامه داشت و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳، به مدت ۳ سال به عنوان دادستان استان همدان خدمت کرد. ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۶۴ عهده دار سمت جانشینی دادستان انقلاب تهران شد.

رئیسی در سال ۱۳۶۷، مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت و احکام ویژه (۱ و ۲ و ۳) و مستقیمی برای رسیدگی به مشکلات قضائی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان را مستقل از ساختار قوه قضائیه، از بنیانگذار انقلاب اسلامی دریافت کرد.

بعد از رحلت حضرت امام (ره) حجت‌الاسلام والمسلمین رئیس رئیسی با حکم آیت الله یزدی رئیس وقت قوه قضائیه، به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت؛ سپس در سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ عهده دار این سمت بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه بود. وی در اسفند ۱۳۹۴، با حکم رهبر معظم ایران به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد؛ او پیش از آستان قدس، تولیت امامزاده صالح را بر عهده داشت.

ابراهیم رئیسی در ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ با حکم آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری به مدت پنج سال به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و همچنین با حکم ایشان به مدت ۱۰ سال، عضو هیأت امنای ستاد اجرایی فرمان امام بود.

 

ابراهیم رئیسی در مجلس خبرگان

رئیسی در سال ۱۳۸۵، از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و به توصیه نخبگان استان خراسان جنوبی برای عضویت در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری، خود را در معرض انتخاب مردم قرار داد و با نظر مثبت بیش از ۸۰ درصد مردم این استان وارد مجلس خبرگان شد، وی دو سال پس از حضور در این مجلس، با رأی خبرگان ملت به عنوان عضو هیئت رئیسه انتخاب شد؛ عضویت رئیسی در این جایگاه تا اتمام دور چهارم، با رأی نمایندگان محترم مجلس خبرگان تمدید شد.

او در هیئت رئیسه مجلس، مسئولیت بخش اجرایی دبیرخانه را بر عهده گرفت و علاوه بر آن مسئولیت دفتر تهران که مسئول ارتباط خبرگان با نهادها و سازمان‌های مختلف است به او محول شد. عضویت در کمیسیون آئین نامه مجلس خبرگان، عضو منتخب کمیته تنظیم بیانیه پایانی تمامی اجلاسیه‌ها در دوره چهارم عضو و دبیر کمیسیون تحقیق از سایر مسئولیت‌های او در این دوره بود.‌

ایشان در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری نیز با کسب اکثریت قاطع آرا، برای دومین بار به عنوان نماینده مردم خراسان جنوبی برگزیده شد و عضویت او در هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنان ادامه داشت.

 

سوابق علمی ابراهیم رئیسی

سطح چهار فقه و اصول از حوزه علمیه قم

فوق لیسانس حقوق بین‌الملل خصوصی

دکترای فقه و مبانی حقوق با گرایش حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری

تدریس متون فقهی سطح عالی و قواعد فقه قضا و فقه اقتصاد در حوزه‌های علمیه تهران و دانشگاه‌ها

 

تالیفات و آثار ابراهیم رئیسی

  • تألیف کتاب در خصوص ارث بلاوارث در فقه و حقوق
  • تألیف کتاب در خصوص تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق
  • کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش قضائی)
  • کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش اقتصادی)
  • کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش عبادی)
  • تألیف کتاب سیر تحول در نظارت و بازرسی

 

مقالات و سخنرانی

  • تعدد اسباب مسئولیت
  • بیع فاسد و اقسام آن
  • مفهوم رهن
  • مدیریت کارآمد
  • نظارت اثر بخش
  • تأثیر متقابل تصمیمات قضائی و اقتصادی
  • جایگاه نظارت و بازرسی در اسلام
  • عدالت و تأثیر آن بر سبک زندگی

 

ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری

رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ ایران با کسب ۳۸٫۳۰٪ آرا نفر دوم شد.

 

ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه

شانزدهم اسفندماه سال ۱۳۹۷ رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در این حکم با تأکید بر لزوم تحول در قوه قضائیه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولانی ایشان در قوه قضائیه و آشنایی کامل با همه زوایای آن، به عنوان دلایل این انتخاب یاد کردند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied