شمانیوز
شما نیوز

در سلسله نشست‌های ستاد پویش نخبگانی حامیان رئیسی مطرح شد؛

الزامات و بایسته‌هایی سیاست خارجی دولت سیزدهم

سلسله نشست‌های ستاد پویش نخبگانی حامیان آیت‌لله رئیسی در محل ستاد این پویش برگزار شد.

الزامات و بایسته‌هایی سیاست خارجی دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار شمانیوز، سلسله نشست‌های ستاد پویش نخبگانی حامیان آیت‌لله رئیسی در محل ستاد این پویش در تاریخ 17خردادماه 1400با موضوع"سیاست خارجی دولت سیزدهم" با حضور، دهقانی فیروز آبادی، محسن سلامی، حمزه صفوی، علی آدمی و شاطرزاده برگزار شد.

الزامات و بایسته‌هایی سیاست خارجی دولت سیزدهم

در ابتدا دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: الزامات و بایسته‌هایی در موضوع سیاست خارجی دولت سیزدهم درنظر گرفته شده که پنج محور اصلی آن شامل بایسته‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم، نخبگان و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، اجماع‌سازی داخلی و دیپلماسی اقتصادی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: بیش از 50 درصد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وابسته به  اجماع‌سازی داخلی است که در بین نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری، آیت‌لله رئیسی دارای توان حل این موضوع هستند.

آسیب‌شناسی اشکالات درحوزه سیاست خارجی

در ادامه حمزه صفوی در رابطه با موضوع نشست گفت: آسیب‌شناسی اشکالات درحوزه سیاست خارجی وابسته به حوزه داخلی است. برای مثال سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اقتضایی است و دارای دکترین نیست و دکترین سیاست خارجی باید تطبیق لازم را با حوزه داخلی داشته باشد، جابجایی سیاست‌های تاکتیکی و استراتژی، عدم ارتباط ساختاری و نظام‌مند و همچنین اعتماد بین ارکان سیاستگذار و مجری سیاست خارجی که آیت‌لله رئیسی توان و سواد لازم جهت حل این مشکلات را دارا هستند.

سپس در ادامه این نشست محسن سلامی در این رابطه افزود: با توجه به خروجی ضعیف سیاست خارجی دولت قبل، پیشنهاد این است که جناب آقای رئیسی سیاست خارجی مبتنی بر همسایگی را در پیش بگیرند. همچنین با توجه به شخصیت تأثیرگذار آیت‌لله رئیسی در خارج از کشور و ظرفیت و پتانسیل لازم جمهوری اسلامی در این زمینه؛ امکان دستیابی به این هدف امکان‌پذیرتر خواهد بود.

سیاست خارجی یک موضوع نخبگانی

در ادامه علی آدمی تصریح کرد: بحث سیاست خارجی اساساً یک بحث نخبگانی است و یکی از کمک‌های پویش نخبگان به آقای رئیسی تشکیل اتاق‌های فکر در سیاست خارجی بدون استفاده ابزاری از این نخبگان است و لازم است یک حکمرانی نخبه‌گرا و دانش‌بنیان در کل امور داشته باشیم.

همچنین شاطر زاده در ادامه این نشست گفت: دو رویکرد در دستگاه سیاست خارجی وجود دارد: رویکرد سیاسی امنیتی و رویکرد سیاسی اقتصادی که بیش از 95 کشور در دنیا رویکرد سیاسی اقتصادی دارند که علت اصلی آن این است که دستگاه سیاست خارجی موظف شد که در تولید افزایش ثروت ملی و تولید ناخالص داخلی نقش‌آفرین باشد.

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که وزارت امور خارجه مهمترین وزارتخانه در کشور است؛ زیرا همه دستگاه‌ها متولی سیاست داخلی هستند ولی وزرات امور خارجه متولی سیاست خارجی است.

سپس در پایان دیگر اعضا نظرات و پیشنهادات خود را به آقای دهقانی فیروز‌‍ آبادی ارائه دادند و او با جمع‌بندی این نظرات، ختم جلسه را اعلام کرد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied