شمانیوز
شما نیوز

دلیل ردصلاحیت لاریجانی و احمدی نژاد + جزئیات

سخنگوی شورای نگهبان گفت: رای اکثریت اعضای شورای نگهبان ملاک نهایی برای احراز یا عدم احراز داوطلبان است.

دلیل ردصلاحیت لاریجانی و احمدی نژاد + جزئیات

به گزارش شمانیوز: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشستی خبری در مرکز همایش های بین المللی صداو سیما در پاسخ به خبرگزاری ژاپن اسپوتنیک روسیه و یک روزنامه ایتالیایی گفت:شورای نگهبان وظیفه نظارتی خود را براساس قانون انجام می دهد و احراز صلاحیت ها هم بر مبنای قانون اساسی انجام می شود. رای اکثریت اعضای شورای نگهبان، ملاک نهایی برای احراز یا عدم احراز داوطلبان است.

کدخدایی ادامه داد: امیدوارم در آینده اشکالاتی که در قوانین انتخاباتی ما وجود دارد، توسط مجلس بررسی و رفع شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در انتخابات، برای احراز صلاحیت در شورای نگهبان، کاندیداها باید حداقل ۷ رای مثبت نسبت به افراد وجود داشته باشد. آرای کاندیداها در شورای نگهبان متفاوت است و بنده نمی توانم آرای مخفی اعضای شورای نگهبان به کاندیداها را اعلام کنم.

کدخدایی همچنین درباره اعلام دلایل عدم صلاحیت کاندیداها گفت: حکم قانونی برای اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت افراد، وجود ندارد اما ما هر کس که بخواهد، به خود آن فرد دلایل را اعلام می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که دلایل ردصلاحیت برخی از کاندیداها به خصوص آقای لاریجانی و آقای احمدی نژاد چیست؟ به نظر می آید این افراد خود هم نمی دانند که چرا چرا رد شدند گفت: بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی مستندات درباره هر فردی مطرح می شود و هر نامزد باید حداقل ۷ رای داشته باشد. میزان این عدد است و من هم نمی دانم که دلیل رد برخی از اعضا چیست.ما موظف به ارایه دلایل نیستیم، اما در هفته گذشته سه تا چهار نفر گفته اند و آمده اند و این دلایل به آنها ارایه شده است. دو نفر هم هستند که اعلام کرده اند و در اولین فرصت این کار انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس چه معیارهایی شورای نگهبان تایید صلاحیت می کند؟ بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی و مستنداتی که ارایه می شود بررسی صلاحیت ها انجام می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied