شمانیوز
شما نیوز

روحانی در جلسه هیئت دولت:

کشور را به جای ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی، با ۱۰ میلیارد دلار اداره کردیم/ سال ۹۵ رشد اقتصادی ایران در دنیا اول شد

رئیس جمهور گفت: ما توانستیم کشور را به جای ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی، با ۱۰ میلیارد دلار اداره کنیم.

کشور را به جای ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی، با ۱۰ میلیارد دلار اداره کردیم/ سال ۹۵ رشد اقتصادی ایران در دنیا اول شد

به گزارش شمانیوز: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: احقاق حق ملت در زمینه مسائل فناوری‌های مدرن، تجارت، اقتصاد، فعالیت‌های اقتصادی و تولید یکی از اهداف بسیار مهم در دولت یازدهم بود که در دولت دوازدهم هم تکرار شد.

رئیس جمهور ادامه داد: ۷ قطعنامه ذیل فصل ۷ در سازمان ملل علیه ما تصویب شد که معمولا وقتی علیه کشوری در شورای امنیت سازمان ملل ذیل فصل ۷ قطعنامه امضا می‌شود، یا آن کشور مجبور به امضای قطعنامه می‌شود و یا نتیجه آن به جنگ منجر می‌شود؛ اما اینکه کشوری در تاریخ سازمان ملل بیاید و مقاومت کند، جزو موارد بی نظیر و نادر در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل است.

وی عنوان کرد: در آژانس بین المللی انرژی اتمی با مشکلی به نام pmd مواجه شدیم که همان احتمال فعالیت‌های غیر صلح آمیز بود؛ برخی از دوستان می‌گفتند این مشکل به این راحتی حل نمی‌شود.

روحانی ادامه داد: اینکه کشور‌های دنیا و قدرت‌های بزرگ می‌گفتند ایران نباید غنی سازی داشته باشد، اما ما آن‌ها را راضی کردیم که غنی سازی را انجام دهیم، یکی دیگر از دستاورد‌های دولت بود.

وی افزود: مهمترین اقدام دولت در این سال‌ها رفع تحریم‌ها بود که افراد زیادی می‌گفتند این تحریم‌ها به راحتی قابل حل نیست.

رئیس جمهور گفت: در ۱۰۰ روز اول توانستیم به یک توافق موقت با ۵+۱ برسیم و با این توافق، ادامه تحریم‌ها که بر اساس آن قرار بود فروش نفت ایران به صفر برسد، متوقف شد و دست ما در برخی از موارد آزاد و برخی از منابع بانک مرکزی آزاد شد، البته کلیاتی مورد قبول توافق طرفین قرار گرفت و طرف مذاکره قبول کرد که ایران می‌تواند غنی سازی داشته باشد و این بسیار مهم بود که دولت ظرف ۱۰۰ روز پس از روی کار آمدن، تحریم‌ها را بشکند.

وی افزود: در فروردین سال ۹۴ با ۶ کشور به توافق رسیدیم و در ۲۳ تیر ۹۴ با ۵+۱ به توافق برجام رسیدیم که این توافق روند‌هایی را در کشور‌های ۵+۱ داشت؛ در دی ماه ۹۴ برجام اجرا و برخی از قدم‌ها آنی اجرا شد، اما برخی تشریفاتی داشت، البته تمامی دستورالعمل‌ها را طرف مقابل اعلام کرده بود.

روحانی گفت: از طریق گفت‌وگو و تعامل سازنده می‌توان مسائل پیچیده را حل و فصل کرد؛ این موضوع مهمی بود، چراکه فکری آن زمان بود که با مذاکره مشکلات حل نمی‌شود و در میدان باید زور آزمایی کنیم، با مذاکره pmd، فعالیت هسته‌ای و لغو تحریم‌ها صورت گرفت که عده‌ای می‌گفتند با مذاکره حل نمی‌شود، نفتی که یک میلیون بشکه می‌فروختم به بیش از ۲ میلیون بشکه در مدت کوتاه رسید.

در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد

روحانی افزود: با مذاکره نفت فروختیم، پالایشگاه‌ها را تکمیل کردیم و در سال ۹۴ تا ۹۶ مشکلات تا حدودی حل شد، ما گفتیم وقتی چرخ زندگی مردم می‌چرخد و چرخ سانتریفوژ هم بچرخد و این کار صورت گرفت. در ۳ سال نرخ تورم تک رقمی شد و این در تاریخ انقلاب بی سابقه بود؛ رشد اقتصادی مثبت بود و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد، این حرکات عظیم در سایه مذاکره ایجاد شد هرکس هر حرفی بزند دروغ است.

رئیس جمهور بیان کرد: در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ و ابتدای سال‌های ۹۷ هم این تعهد باقی ماند؛ آدم مجنونی بر سر کار آمریکا قرار گرفت و تحت فشار عربستان، اسرائیل و تندرو‌ی‌های آمریکا، از برجام خارج شد؛ به ترامپ حالی کردند که اگر از برجام خارج شود این برجام باقی نمی‌ماند و بعد از آن در ۲۴ ساعت ایران هم خارج می‌شود؛ بعد از آن همه فشار‌ها بر دوش ایران قرار می‌گیرد، اما این محاسبات آن‌ها غلط بود، چراکه ایران در تعهد باقی ماند.

روحانی گفت: عده‌ای در ایران گفتند که با برجام صنعت هسته‌ای در ایران تمام شد، اما صنعت هسته‌ای ما با قدرت باقی ماند و در ماه‌های اخیر بیشتر نمایان شد و غنی سازی را تا ۹۰ درصد هم افزایش دهیم مشکلی نداریم چراکه برای فعالیت‌های صلح آمیز داریم فعالیت می‌کنیم، فکر نمی‌کردند که فردو باز بماند، اما فردو باز ماند و سانتریفیوژ‌های آن افزایش یافت، راکتور اراک با قدرت فعالیت خود را ادامه داد.

رئیس جمهور گفت: عده‌ای در ایران گفتند که با برجام صنعت هسته‌ای در ایران تمام شد، اما صنعت هسته‌ای ما با قدرت باقی ماند و در ماه‌های اخیر بیشتر نمایان شد؛ ما توانستیم غنی سازی را تا ۹۰ درصد افزایش دهیم و در این زمینه مشکلی نداریم، دشمنان فکر نمی‌کردند که فردو باز بماند، اما فردو باز ماند و سانتریفیوژ‌های آن افزایش یافت، همچنین راکتور اراک با قدرت فعالیت خود را ادامه داد.

وی ادامه داد: مذاکره نیازمند پشتوانه است چراکه اگر پشتوانه، توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، حمایت مردم نباشد مذاکره نتیجه نخواهد داد. با خروج آمریکا از برجام باز هم ایران مقاومت و ایستادگی کردند؛ در زندگی مردم و در طول این ۳ سال فشار وجود داشت، دولتی که باید ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشد؛ وقتی این درآمد حذف شود، بدون آن باید کشور را اداره کرد و این کار ساده‌ای نیست. وقتی فقط درآمد ۱۰ میلیارد دلار شود و این وسط ۵۰ میلیارد دلار از درآمد ما کم شود اقدام بزرگی است.

روحانی بیان کرد: مشکلاتی که امروز وجود دارد در حوزه واردات است، چرا که به موقع واردات انجام نمی‌شود؛ اگر مشکل در مرغ داریم به خاطر تاخیر در واردات است، اگر در برنج، گندم و... خودکفا بودیم حق با شماست، اما ما در خشکسالی خودکفا نیستم پس باید واردات داشته باشیم؛ در سال ۵۰ میلیارد دلار جنس وارد می‌کنیم و همان میزان هم باید صادرات داشته باشیم؛ اگر بخواهیم کشور به نقطه مطلوب برسد باید سالی ۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شود، اما این مسائل وجود ندارد.

وی گفت: بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد که اگر پیروز شوم به برجام باز می‌گردم؛ اولین اقدامی که بایدن نسبت به برجام انجام داد این بود که نامه‌ای که ترامپ برای تحریم‌های به سازمان ملل نوشته بود را پس گرفت.

رئیس جمهور گفت: همه اگر به اصل ۶۰ و ۱۱۳ قانون اساسی احترام می‌گذاشتیم مشکلات امروز را نداشتیم، اخیرا وزیر امور خارجه به مجلس در ۴۴ صفحه مشکلات در مذاکرات را تشریح کرده است و این ۴۴ صفحه را همه مردم باید بخوانند؛ اگر یک گل آمریکا زده ۳ گل هم ما زدیم. چرا سخت‌مان است که وقتی پیروز می‌شویم کف بزنیم و تشویق کنیم. این جناح و آن جناح و این دولت آن دولت ندارد؛ اگر اصل ۶۰ قانون اساسی حاکم بود لطمه نمی‌خوردیم، اگر اصل ۶۰ در ۱۱ آذر شکست نمی‌خورد تمام تحریم‌ها برداشته می‌شد.

روحانی تصریح کرد: امروز یک سفره آماده‌ای پهن شده است، کار آماده شده و فرصت را از دست دولت دوازدهم گرفتند؛ امیداریم دولت سیزدهم بتواند کار را تکمیل کند و برای مهم نیست که کدام دولت موفق می‌شود؛ برای ما این مهم است که کار نتیجه گیرد، ناراحت فرصت‌های از دست رفته هستیم، ما در تحریم اقداماتی که لازم بوده انجام داده‌ایم و در گزارش ۴۴ صفحه‌ای وزارت امور خارجه به مجلس گفته شده است.

وی گفت: در حوزه کرونا هر اقدامی که لازم بود انجام دادیم؛ اگر بحث گفت‌وگو و تعامل سازنده را مطرح کردیم این یک مصداق از فعالیت‌های دولت یازدهم و دوازدهم است؛ آنچه که در دریای خزر به نتیجه رسیدیم به دلیل تعامل سازنده ایران است، سایر مشکلاتی که درباره کشور‌های دیگر داشتیم همگی با تعامل سازنده حل و فصل شد. اف‌ای تی اف که ما به نتیجه رسیدیم به دلیل تعامل سازنده دولت یازدهم و دوازدهم بود؛ ما از لیست سیاه درآمدیم، اما بعد از آن با ناشی گری مجدد وارد شدیم.

رئیس جمهور گفت: خیلی بحث‌ها درخصوص سیستان و بلوچستان شد که تخت ندارند و سیاه نمایی‌هایی صورت گرفت، اینکه سیاه نمایی می‌کنند که این استان بیمارستان ندارد و هیچ کاری برای آن‌ها نشده است درست نیست در استان سیستان ۵ هزار و ۲۷۲ تخت بیمارستانی وجود دارد و ۱.۷۵ درصد بیشتر از مردم استان تخت وجود دارد؛ این حرف درست نیست به مردم دروغ نگویید که دولت یازدهم و دوازدهم برای مردم این استان کاری نکرده است.

مصرف برق صنایع کشور ۱۰ درصد افزایش داشته است

روحانی با اشاره به مشکلات برق در کشور گفت: در بخش برق که مردم دچار مشکل شدند ما با یک خشکسالی بی نظیر مواجه شدیم که در ۵۰ سال اخیر بی نظیر بود؛ ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته کمبود بارش داشتیم که در کنار گرما مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است.

رئیس جمهور ضمن تشکر از صنعتگران گفت: مصرف برق صنایع ما ۱۰ درصد افزایش داشته است که باعث شده این مشکلات به وجود بیاید. برخی می‌آیند و می‌گویند که هیچ کاری در دولت یازدهم و دوازدهم انجام نشده است و در این باره دروغ شاخدار می‌گویند.

وی عنوان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم، ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد که نسبت به سرانه دولت‌های قبلی هم بیشتر بوده است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: ۱۶ هزار و ۳۰۹ مگاوات نیروگاه در دست تکمیل داریم که در آینده تکمیل خواهد شد؛ همچنین ۱۷ هزار و ۹۲۵ مگاوات نیاز به سرمایه گذاری برای آغاز فعالیت‌های خود دارد و فقط یک نیروگاه ما در سیریک ۱۴۰۰ مگاوات است که کار ساخت آن آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در روز‌های اخیر توزیع برق با یک نظم رو به رو شده است؛ همکاران ما هم تلاش کردند که از قطعی برق جلوگیری کنند یا اگر تصمیم به قطعی برق است، با برنامه این اتفاق بیفتد.

روحانی در پایان با اشاره به روز بهزیستی و تامین اجتماعی بیان کرد: دو دهه بود که بازنشستگان ما منتظر همسان سازی بودند که این همسان سازی در سخت شرایط جنگ اقتصادی اتفاق افتاد؛ همه تحت پوشش بیمه درمانی و سلامت قرار گرفتند؛ کاری که برای سلامت در این ایام انجام شد، کار بزرگی بود؛ همچنین ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر تحت بیمه بازنشستگی قرار گرفتند.

او همچنین گفت: تعداد زیادی از مردم با آمدن شرکت‌های دولتی به بورس، صاحب سهام شدند و در مجموع کار‌های بزرگی در زمینه‌های مختلف انجام شد و باز هم باید کار‌های زیادی انجام بگیرد.

انتهای پیام/

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied