شمانیوز
شما نیوز

روحانی: حل و فصل مشکلات خوزستان طبق دستور رهبری باید ادامه یابد

رئیس جمهوری با اشاره به مشکلات اخیر در استان خوزستان گفت:امیدواریم پس از دستور رهبر انقلاب و با حضور معاون اول و وزیر نیرو در استان، مشکلات خوزستان در روزهای آینده کاهش یابد.

روحانی: حل و فصل مشکلات خوزستان طبق دستور رهبری باید ادامه یابد

به گزارش شمانیوز: حجت‌الاسلام ‌المسلمین حسن روحانی روز شنبه در هشتاد و چهارمین برنامه جهش تولید، با افتتاح ویدئوکنفرانسی طرح‌های ملی وزارت نیرو و پس از گزارش وزیر نیرو از وزارت نیرو و بقیه وزرا بابت سفر به خوزستان قدردانی کرد و گفت: برای همه ما مردم خوزستان و خود خوزستان دارای ابعاد و اهمیت ویژه‌ای است؛ خوزستان سرزمین زرخیز و استان مرزی و بسیار مهم ما است و مردم خوب این سرزمین همواره مدافع خوبی از ایران اسلامی و مردم خود بوده‌اند.

وی ادامه داد: این روزها مشکلاتی برای زندگی مردم استان خوزستان از لحاظ آب و شدت گرمای موجود را شاهدیم که این شدت گرما موجب کم شدن ورودی سدهای آب‌ها شده و در مجموع مردم مشکلاتی پیدا کردند که بخشی از این مشکلات کم شده است.

رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که با حضور آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر نیرو و سایر مسئولان بقیه مشکلات در روزهای آینده تخفیف یابد و مسائلی که نسبت به خوزستان باید حل و فصل شود، طبق دستوری که دیروز مقام معظم رهبری داده‌اند، ادامه پیدا کند.

روحانی در ادامه سخنان خود با توجه به افتتاح تصفیه‌خانه آب در شهرستان‌های بابل، بابلسر و خلخال گفت: آب آشامیدنی بعد از اکسیژن و هوا برای ما بسیار مهم است چون به سلامت و زندگی مردم وابسته است. یکی از خدمات بسیار خوبی که وزارت نیرو از آغاز دنبال کرده و در سال‌های اخیر هفتگی به اطلاع مردم رسیده، این است که هر روز و هر هفته بخشی از کشور از آب سالم تصفیه شده استفاده می‌کنند که امیدوارم افتتاح همزمان این تصفیه خانه‌ها برای مردم مازندران، اردبیل، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری مبارک باشد.

رئیس دولت دوازدهم در حاشیه بهره‌برداری از سد هایقر و آب‌رسانی به حاجی آباد فارس اظهار کرد: سد هایقر با شروع بارندگی‌های امسال می‌تواند هم آب لازم را برای منطقه حفظ و هم از سیلاب در شرایط خطر جلوگیری کند.

وی افزود: سد هایقر، ۲۲۷ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که سدی بزرگ و جزو سدهای ملی است. هایقر آخرین سدی است که در دولت دوازدهم به اتمام می‌رسد.

روحانی یادآور شد: مجموعا در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۵۷ سد ملی، تکمیل و بهره‌برداری شده است. از قبل و بعد انقلاب تا قبل دولت یازدهم ۱۴۴ سد در کشور وجود داشت که در این دو دولت ۵۷ سد به بهره برداری رسیده است و این سدها برای حفظ آب و خاک و در سیل هم برای حفظ جان مردم بسیار مهم است. این سدها برای کشاورزی، صنعت و آب آشامیدنی اهمیت فراوانی دارد.

وی همچنین در مراسم بهره برداری از ۱۳ طرح نیروگاه‌ تجدیدپذیر در ۹ استان، گفت: بسیار مهم است به سمت نیروگاه‌ها و امکانات تجدیدپذیری برویم که به سوخت و آب نیازی نداشته باشند و گرمای تابستان نه تنها تاثیر منفی روی آنها نگذارد بلکه تاثیری مثبت داشته باشد. همچنین در مجموع بتوانند هم به مردم از لحاظ نیازمندی‌ها به برق و هم به محیط زیست از لحاظ سلامت محیط زیست کمک کنند و در انرژی کشور موجب صرفه جویی شوند.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: خوشبختانه در کشور ما برخی نقاط نیروگاه‌های بادی و در بسیاری از نقاط و شاید همه نقاط نیروگاه‌های خورشیدی و همچنین نیروگاه‌های برقابی در مقیاس کوچک، فراوان داریم و رودخانه‌ها می‌توانند نیروگاه‌های برقابی کوچک را به حرکت دربیاورند. همه اینها می‌تواند در روزهای سخت کم برقی مفید باشد و در واقع کار بسیار ارزشمندی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: اینکه گزارش شده که در این دولت پنج برابر دولت قبل در زمینه نیروگاه‌های تجدیدپذیر سرمایه گذاری شده است. این جای بسیار خوشحالی است. نیروگاه‌های تجدیدپذیری که امروز افتتاح می‌شود، در مجموع ۳۰ مگاوات ظرفیت تولید نیرو دارد که در این شرایط برای کشور ما بسیار حائز اهمیت است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: امروز در مجموع افتتاح ها به ارزش ۲ هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان انجام شد که این افتتاحیه ها سدهای بزرگ و کوچک، تصفیه خانه آب در مازندران و اردبیل برای بابل، بابلسر و خلخال را شامل می شود. همچنین برای استان‌های دیگر مانند سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و فارس اقداماتی انجام گرفت و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دو بخش نیروگاه های کوچک ۱۹ مگاواتی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۳۰ مگاواتی افتتاح شدند.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم در روزهای پایانی اقدامات انجام شده را تکمیل کنیم و پروژه‌هایی که برای دولت سیزدهم باقی می ماند، از جمله سدهای فراوان در سال جاری و آینده افتتاح می شود. نیروگاه‌های بسیار عظیمی هم در سال‌های آینده افتتاح می شود. ۱۶ هزار مگاوات برق در دست اجرا داریم که بخشی تا پایان امسال و بخش دیگر آن تا پایان سال بعد و سال بعد از آن افتتاح خواهد شد و همه اینها می‌تواند تنفسی برای کشور و توسعه کشور در این زمینه باشد.

رئیس جمهوری گفت: خوشحالم که در آغاز جلسه با وزیر نیرو که همراه معاون اول در اهواز بود، ویدئوکنفرانسی گفتگو داشتم. مشکلی که برای مردم خوزستان در این ایام پیش آمد، عمدتاً به دلیل کم‌آبی و بی‌آبی بود.

وی اضافه کرد: اگر شرایط ما مانند شرایط سال های قبل بود، مشکلی در خوزستان نداشتیم و امروز اگر مشکل داریم، به خاطر این است که نمی‌توانیم آب سدها را به اندازه کافی رهاسازی کنیم. نه اینکه امروز نشود رهاسازی کرد می‌توان آب را رهاسازی کرد اما ممکن است مردم برای پایان شهریور و مهرماه دچار مشکل شوند. چون هم کشت پاییزه است و آب آشامیدنی مردم هم نیاز است.

روحانی ادامه داد: کمترین حجم ذخایر آب به پایان شهریور مربوط می‌شود و اول مهر، سال آبی جدید است که امیدوارم خداوند رحمت خود را بر مردم نازل کند تا مردم بتوانند استفاده و بهره‌برداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که در گزارش ها اعلام شده ورودی آبی که باید در این ایام وارد سد می‌شد، کاهش یافته به طوری که کمتر از ۵۰ سال قبل بوده و ورودی آب سدها امسال حدود ۵۰ درصد کمتر شده است.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه با کم شدن ورودی آب، رهاسازی آب دچار مشکل می‌شود، گفت: امسال ۱۰ میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای خوزستان کمتر از پارسال است که این‌ها مردم را دچار مشکل می‌کند. وقتی آب سدها کم می‌شود، نیروگاه‌های برق‌آبی ما دچار مشکل می شود و برق کاهش می‌یابد. گرمای هوا هم بر مصرف برق مشکل را مضاعف می‌کند و وقتی گرما اضافه می‌شود، ظرفیت و تولید نیروگاه ما کاهش می‌یابد و همه موارد دست به دست هم می‌دهند.

وی افزود: البته اقدامات خوبی برای مردم خوزستان در این ایام انجام شده است الان معاون اول و وزرا در آنجا هستند تا مشکلات قابل حل را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در سال ۹۹ بخش بزرگی از اعتبارات به خرمشهر، اندیمشک، شادگان، مسجدسلیمان، سوسنگرد، ایذه، آبادان و شادگان تخصیص یافته و پرداختی‌ها برای مساله آبرسانی به شهرهای مختلف خوزستان انجام شده است، گفت: البته همه این کارهای انجام شده برای این استان باز هم کم است.

وی ادامه داد: در این دولت کار بسیار عظیمی برای مساله کشاورزی در استان خوزستان انجام داده‌ایم که برای توسعه کانال کشی و زهکشی بوده است. مردم مطلع هستند در این هشت سال ۲۹۵ هزار هکتار در خوزستان و بخش کمی در ایلام کانال کشی و زهکشی شده است که این تحول بزرگی در کشاورزی خوزستان ایجاد کرد. کار بزرگی در مناطق آزاد اروند انجام و گشایش بزرگی برای خوزستان ایجاد شد.

روحانی گفت: خودم چندین افتتاح برای آب با نام طرح غدیر انجام دادم که به آنجا رفتیم و آب آشامیدنی خوب را از سد دز به بخش مهمی از خوزستان از جمله اهواز رساندیم و همین آب به خرمشهر و آبادان و جنوب خوزستان رسید. با وجود همه تلاش‌های انجام شده همچنان مشکلات ادامه دارد.

وی افزود: زمانی باران در تابستان در این مناطق می بارید و گرد و غبار در تابستان ایجاد می‌شد و برق می رفت و مدت ها مردم دچار گرفتاری برق در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بودند که همه آن قرقره های مسیر انتقال برق تعویض شد و این کار بسیار عظیمی بود که وزارت نیرو ماه ها درگیر این قضیه بود. مدتی هم که خوزستان گرفتار گرد و غبار بود، ۴۶ هزار هکتار از زمین های بخش جنوب خوزستان نهال‌کاری شد و وزارت جهاد کشاورزی زحمات بسیار زیادی کشید.

اعتراض حق روشن مردم است

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه کارهای بسیار زیادی در استان خوزستان انجام شده و در عین حال کارهای زیادی هم باقی مانده است، گفت: کارنامه دولت های یازدهم و دوازدهم نسبت به استان خوزستان کارنامه قابل قبولی است و اگر امسال دچار خشکسالی بی نظیر در ۵۰ سال گذشته نمی شدیم، مردم با این مشکل مواجه نمی شدند.

روحانی اضافه کرد: مردم در این ایام با مشکل مواجه شدند که باید مشکلات آنان حل شود. اعتراض حق روشن مردم است و اگر تعداد اندک چند ده نفر را کنار بگذاریم، بقیه مردم اعتراض به حقی داشتند که می‌خواهند مشکلاتشان از جمله مشکلات بخش کشاورزی، دام و نخیلات حل شود و این حق مردم بود. مسئولان همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا این تلاش‌ها به ثمر برسد.

رئیس جمهوری با قدردانی از وزارت نیرو گفت: در این ایام گاهی انتقادهای بسیار تندی نسبت به وزارت نیرو شده در حالی که این وزارتخانه در دولت یازدهم و دوازدهم کار بسیار بزرگی انجام داده است. مردم بدانند حتی در مسئاله برق که مشکلات فراوانی داشته‌ایم، همه کارهای تولید بیش از ۱۷ هزار مگاوات در سال ۹۶ انجام شد. در سال ۹۷ باید روی این زمینه سرمایه گذاری می شد که در سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به تحریم و مواجهه با جنگ اقتصادی دچار مشکل شد.

وی افزود: در این جنگ مقداری از ظرفیت نیروگاهی ما آنطور که دلمان می‌خواست اجرا نشد اما در این دولت ۲۰ هزار ظرفیت نیروگاهی اضافه شده است.

روحانی اظهار داشت: در سال های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ و با وجود جنگ اقتصادی صنعت ما به خوبی توسعه یافت به ویژه در این سه ماه توسعه صنعت ما نسبت به سال قبل بسیار خوب است. توسعه صنعتی که در این دو سال اخیر داشته‌ایم، مصرف برق را به طور طبیعی افزایش داد که امسال برق ما از نظر مصرف افزایش یافت و از نظر گرمای هوا و نیروگاه برق‌آبی امکاناتش دچار انحصار شد و مردم هم به دنبال آن دچار مشکل شده‌اند.

رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد این دو هفته پیش رو را که پیش بینی گرمای شدید می شود، به خوبی بگذرانیم و افزود: از این معضل عبور خواهیم کرد. مردم بدانند در دو سال اخیر وزارت نیرو برای آب و برق کشور ۱۳۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده و همه آنها به افتتاح رسیده است و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان طرح‌هایی بود که امروز افتتاح شد.

روحانی با قدردانی از همه مهندسان و کارگران سراسر کشور به خاطر تلاش‌های انجام شده، اظهار کرد: این آخرین افتتاح ما در وزارت نیرو است. تلاش های بسیار زیادی برای آب و برق روستایی و ساختن سد، فاضلاب، تصفیه خانه، لوله کشی و آب رسانی شده و در طول این مدت سدهایی در نقاط مرزی در استان‌های مختلف ساخته شده است.

وی ادامه داد: آب‌ شیرین سازی و به منطقه شرق کشور فرستاده شد و این جزو طرح های بی نظیر تاریخ ایران بود که توانستیم در یک روز آب را از خلیج فارس به استان های هرمزگان، کرمان و یزد برسانیم. این طرح برای استان‌های دیگر مانند اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در آینده ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied