شمانیوز
شما نیوز

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محسنی اژه‌ای مطرح کرد؛

دادستان کل و دیوان عالی کشور مانع از تخلف بانک‌ها در دریافت سود تسهیلات بانکی شوند

رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور و دیوان عالی کشور تأکید کرد با همکاری شورای فقهی بانک مرکزی مانع از تخلف بانک‌ها در دریافت سود تسهیلات بانکی شوند.

دادستان کل و دیوان عالی کشور مانع از تخلف بانک‌ها در دریافت سود تسهیلات بانکی شوند

به گزارش شمانیوز: حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضاییه با تبریک پیروزی ورزشکاران ایرانی در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو به ویژه کسب مدال طلا توسط جواد فروغی در رشته تیراندازی، برای ورزشکاران ایران اسلامی در مسیر خدمت به مردم و کشور و نظام آرزوی موفقیت کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به پایان مهلت دو هفته‌ای معاونان و مسئولان عالی دستگاه قضا برای اجرای دستورات ده گانه‌ای که در نخستین جلسه شورای عالی قضایی ارائه کرده بود، بر لزوم تسریع در انجام این دستورات تاکید کرد و در عین حال زمان ارائه گزارش مسئولان را به دلیل تعطیلات ۶ روزه اخیر، تا هفته آتی تمدید کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با تقدیر از همکاران دستگاه قضا در همه رده‌ها و سطوح در سراسر کشور، از مدیران خواست که با نظارت بیشتر و ارائه آموزش‌های لازم و استفاده حداکثری از آموزه‌های دینی و اخلاقی، نسبت به صیانت از مجموعه قوه قضاییه اهتمام بیشتری داشته باشند.

نهاد‌های نظارتی قوه قضاییه برنامه روشن، دقیق و هماهنگی را برای پیشگیری از نفوذ جریانات فاسد در مجموعه دستگاه قضا تدوین کنند

رئیس دستگاه قضا به نهاد‌های نظارتی قوه قضاییه همچون مرکز حفاظت و اطلاعات و دادسرای انتظامی دستور داد برنامه روشن و دقیق و هماهنگی را برای پیشگیری از نفوذ جریانات فاسد در مجموعه دستگاه قضا تدوین کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: جریانات فاسد تلاش می‌کنند همه جا از جمله عدلیه رخنه ایجاد کنند و نهاد‌های نظارتی و مدیران ما باید مراقبت کنند تا به واسطه رخنه این افراد و لغزش معدودی از همکاران دستگاه عدلیه در پیشگاه مردم بدنام نشوند.

 

 

ضرورت تدوین برنامه مشخص برای شناسایی ظرفیت‌های حمایت از تولید در دستگاه قضایی

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حمایت از تولید در دو سال اخیر، تصریح کرد: گام‌های خوبی برای حمایت دستگاه قضایی از بخش تولید برداشته شده، اما لازم است برنامه مدون و مشخصی داشته باشیم تا بدانیم چه ظرفیت‌هایی در قوه قضاییه برای حمایت از تولید وجود دارد و کدام حوزه‌های تولیدی دارای اولویت هستند و کدام اصناف و بخش‌های تولیدی نیاز به حمایت بیشتر دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس به معاون اول قوه قضاییه به عنوان رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی دستگاه قضا و دادستان کل کشور به عنوان دبیر این ستاد ماموریت داد که برنامه روشن و جامعی برای تداوم حمایت‌های قضایی از نظام تولید را تدوین کنند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گرانی‌های اخیر، به وزیر دادگستری و سازمان تعزیرات متذکر شد که اقدامات لازم را برای کنترل بازار و مقابله با گرانفروشی‌ها و افراد سودجو پیگیری کنند.

 

 

اختلاف فاحش قیمتی برای فروش یک کالای مشابه از سوی فروشندگان برای مردم قابل قبول نیست

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: گاهی اوقات شاهد اختلاف فاحش قیمت یک کالای مشابه در دو فروشگاه در یک خیابان یا محله هستیم که این مسأله برای مردم تعجب‌آور و غیرقابل قبول است.

رئیس دستگاه قضا به دادستان‌ها نیز تاکید کرد که با دولت و سازمان تعزیرات همکاری‌های لازم را داشته باشند تا اجازه ندهند افراد سوءاستفاده‌گر، مردم را بیش از این تحت فشار قرار دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه سخنانش رباخواری را گناه کبیره و جنگ با خدا خواند و گفت: میزان ربا‌خواری در کشور زیاد نیست، اما همین میزانی که وجود دارد حقیقتا برخی خانواده‌ها را به خاک سیاه نشانده و گرفتار کرده است.

 

 

دادسراها و دادگاه‌ها اجازه ندهند رباخواران با ترفندهای خاص در محاکم، حاکم شوند

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه هم ربا دادن و هم ربا گرفتن گناه است، به دادسرا‌ها و دادگاه‌ها تاکید کرد که اجازه ندهند ربا‌خواران با ترفند‌های خاص در محاکم، حاکم شوند و گناه کبیره رباخواری در کشور ادامه یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به تفاوت نرخ سود بانک‌ها گفت: قرارداد‌های بانکی یکسان نیستند و بانک‎ها یکسان عمل نمی‌کنند و هر جا تخلف می‎کنند باید برخورد شود، اما در صورت لزوم باید قوانین و مقررات هم اصلاح شوند.

 

 

دادستان کل و دیوان عالی کشور با همکاری شورای فقهی بانک مرکزی مانع از تخلف بانک‌ها در دریافت سود تسهیلات بانکی شوند

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تصمیمات و اقدامات دادستانی کل کشور و دیوان عالی کشور در برخورد با تخلف بانک‎ها در دریافت سود، بر لزوم تداوم جدی این روند با همکاری شورای فقهی بانک مرکزی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تداوم مبارزه دستگاه قضا با فساد در دوره تحول و تعالی گفت: تا کنون عمدتا با افراد مفسد و مجرم برخورد کرده‌ایم که این مسیر ادامه خواهد داشت، اما مادامیکه ریشه فساد خشکانده نشود و بستر‌های فساد وجود داشته باشند، فساد برجیده نمی‌شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بستر‌ها و گلوگاه‌های فساد مشخص هستند، ابراز امیدواری کرد مجموعه دستگاه قضا به ویژه سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور با همکاری دولت جدید و مجلس ریشه‌ها و بستر‌های فساد را حذف کنند.

دادستان انتظامی قضات به صورت موردی به وضعیت شعبی که موجب اطاله دادرسی در پرونده‎ ها مسن می ‎شوند رسیدگی کند

حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی اژه‎ای با اشاره به دیدار روز گذشته همسر یکی از متهمان اقتصادی که پرونده وی به دلیل تردد بین شُعب دیوان عالی کشور دچار اطاله دادرسی شده، این موضوع را که فردی از سال ۹۶ در بازداشت باشد و دو سال فقط پرونده‎اش درگیر حل اختلاف باشد، غیر قابل قبول و دردناک دانست.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسئولیت اخلاقی همکاران قضایی در برابر خسارت‎های مادی و معنوی وارده به افراد در صورت کوتاهی در حسن انجام وظیفه، تأکید کرد: این که یک پرونده در تجدیدنظر نقض شود یا ماده ۴۷۷ آن پذیرفته شود کافی نیست و اگر در یک پرونده حق کسی تضییع شود، نمی‎توانیم نزد خدا و مردم پاسخگو باشیم.

حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی اژه‎ای به مسئولان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و دادسرای انتظامی قضات تأکید کرد به صورت موردی به سراغ قضاتی بروند که با وجود روشن بودن پرونده، حکم خلاف شرع و قانون صادر کرده‎اند و از آن‌ها توضیح بخواهند تا معلوم شود خدای ناکرده تصمیم و رأی آن‌ها ناشی از غفلت یا سوءنیت بوده است.

در این نشست، دکتر عیسی زارع‎پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با هشدار به مردم درباره کلاهبرداری جدید پیامکی به اسم ابلاغیه قوه قضائیه با شماره‎های جعلی و لینک‎های الصاقی به پیامک‎ها، اعلام کرد: قوه قضاییه هیچ پیامکی حاوی لینک یا مطالبه وجه به منظور رؤیت ابلاغیه‎های قضایی برای مردم ارسال نمی‎کند.

وی در ادامه، سرشماره‎های رسمی قوه قضاییه برای ارسال پیامک عمومی را ۱۰۰۰۴۹، ۱۰۰۰۴۹۰، ۱۰۰۰۴۹۹ و ۵۰۰۰۴۹ اعلام کرد.

حجت‎الاسلام والمسلمین درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه برای برخورد با مدیران دستگاه‎هایی که به موقع به کار مردم رسیدگی نکرده و باعث معطل شدن آن‌ها می‎شوند، اعلام کرد از هفته گذشته هیأت‎هایی در تهران و استان‎ها برای بازدید سرزده از اداراتی که بیشترین میزان مراجعات مردمی را دارند اعزام شدند تا با عوامل خاطی در دستگاه‎ها برخورد کنند.

وی همچنین از راه‎اندازی گشت‎های ویژه مبارزه با گرانفروشی در استان‎ها با همکاری سازمان بازرسی و ادارت صمت و سازمان تعزیرات از هفته گذشته برای نظارت بیشتر بر بازار خبر داد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه گزارشی از آخرین وضعیت رسوب کالا در گمرک بندر امام خمینی (ره) ارائه کرد که هفته گذشته از سوی رئیس دستگاه قضا مأمور بررسی آن شده بود و اظهار داشت: پس از اعزام هیأت ویژه سازمان بازرسی به بندر امام خمینی (ره) روند ترخیص یک و نیم میلیون تن کالای آماده بارگیری سرعت گرفته و روزانه ۱۰ هزار تن افزایش یافته و در حال حاضر برای حمل این نهاده‎های دامی به اندازه نیاز کشور مشکلی وجود ندارد و فقط باید بر روند آن نظارت بیشتری داشت.

 

انتهای پیام/

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied