شمانیوز
شما نیوز

رایزنی‌های فشرده گعده‌ای خاص مهمترین تصمیم‌گیری شورای ششم را سیاست‌زده کرده است

آزمون دشوار انتخاب شهردار انقلابی

سوال اساسی این است چرا سایه دخالت‌های گعده‌ای خاص انتخاب شهردار بر سر شورای شهر در این مهم سنگینی می‌کند؟ آن هم در حالی که منتخبان ششمین دوره شورای شهر تهران در هنگامه انتخابات به شهروندان وعده دادند که انتخاب شهردار آینده را معطل سیاست‌بازی‌ها نخواهند کرد.

آزمون دشوار انتخاب شهردار انقلابی

به گزارش شمانیوز: انتخاب شهردار تهران آینده پایتخت در هفته‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین خبرهای رسانه‌ها و البته شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. انتقاد از جای گرفتن گزینه‌هایی خارج از شاخص‌های جریان انقلابی در لیست مصادیق شهرداری تا فشاری که از سوی گعده‌ای خاص به اعضای منتخب شورای شهر ششم وارد می‌شود، همه سرتیتر خبرها و موضع‌گیری‌هایی است که روند انتخاب شهردار از سوی شورای جدید را زیر ذره‌بین آورده است.


 به رغم توجه افکار عمومی به این دستور کار شورا اما روند انتخاب شهردار کش‌دار شده و گفته می‌شود لابی‌های خارج از شورا عامل این موضوع است.

درهفته‌ای که گذشت فشارها عیان‌تر شد و بسیاری از نمایندگان مجلس و حتی فعالان سیاسی و جریانی در رابطه با این فشارها و خدشه‌دار شدن استقلال شهرداری هشدار داده‌اند. حال در یک هفته پایانی تا استقرار شورای جدید باید منتظر ماند و دید که اعضای ششمین دوره شورای شهر چه اندازه زیر این فشارها دوام خواهند آورد و آیا سربلند از این آزمون سخت خارج می‌شوند یا اینکه لابی‌ها نفس اعضا را می‌گیرد؟

حال سوال اساسی این است چرا سایه دخالت‌های گعده‌ای خاص انتخاب شهردار بر سر شورای شهر در این مهم سنگینی می‌کند؟ آن هم در حالی که منتخبان ششمین دوره شورای شهر تهران در هنگامه انتخابات به شهروندان وعده دادند که انتخاب شهردار آینده را معطل سیاست‌بازی‌ها نخواهند کرد و این مهم‌ترین وظیفه شورا در همان هفته‌های ابتدایی انجام خواهد شد.

 

به رغم این وعده اما حالا خبرها حاکی از فشار و لابی سخت به اعضا در انتخاب شهرداری است که نه براساس شاخص‌ها و معیارهای مصوب اعضاست و نه متعلق به جریان انقلابی است که جامعه شهری تهران در این دوره به آنها رای دادند.

 

تکاپوی بی‌امان سردار برای بازگشت به بهشت


سایت خبری دیده‌بان ایران در گزارشی در همین رابطه آورده است: «رایزنی‌های و لابی‌های سنگین محمدباقر قالیباف برای تحمیل گزینه مطلوبش (مازیار حسینی گزینه اول و جمال‌الدین آبرومند گزینه دوم) به عنوان شهردار آینده تهران به منتخبان شورای شهر تهران هم در رسانه‌ها و هم از سوی شبکه‌های اجتماعی مورد توجه است. نقدها به رایزنی‌های بی‌وقفه قالیباف در راس مجلس برای تحمیل مازیار حسینی به شورای شهر ششم چنان است که کوچک‌ترین مواضع او درباره مسائل روز بی‌ربط و یا باربط با نقد به اینکه‌ رئیس مجلس نباید در انتخاب شهردار دخالت کند، همراه بوده. نقدهایی که شیب و دامنه آن از رسانه‌های رسمی و فضای مجازی رفته رفته بیشتر و گسترده‌تر می‌شد».

 

هشدار به منتخبان ششمین دوره شورای شهر تهران

 

در نمونه‌ای دیگر قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان وهویزه در گفت‌وگو با روزنو، ضمن هشدار به اعضای شورا گفته است: شورای شهر تهران زیر بار گروه‌های فشار نرود و افراد را با مطالعه و بررسی انتخاب کنند. شهردار تهران باید از میان افرادی که در مدیریت شهری و شهرسازی سوابق درخشانی دارند، انتخاب شوند. افرادی که سوءسابقه دارند، مثل یک غده سرطانی در بدنه سازمان رشد خواهند کرد. انتخاب چنین شهرداری، حیثیت شورای شهر را خدشه‌دار می‌کنند.


همچنین محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با جماران گفته است: قطعا بسیاری از باندهای قدرت و جریان‌های پشت پرده به دلیل منافع خود بیشترین تلاش را می‌کنند که روی انتخاب اعضای شورا اثر بگذارند، همچنین بیشترین تلاش را خواهند کرد تا بتوانند چهره‌ای که به آنها نزدیک‌تر است را در این جایگاه منصوب کنند. لذا باید مراقبت شود که خدایی نکرده تحت تاثیر تلاش‌های مافیای قدرت و ثروت و فساد قرار نگیرند.

 

در ادامه هشدارها به منتخبان، حسین نقوی‌حسینی نماینده سابق مجلس در گفت‌وگویی تاکید کرده: فردی که به عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شود، نباید تکنوکرات باشد. تکنوکرات‌ها افراد انقلابی با مدیریت جهادی نیستند. با انتخاب یک تکنوکرات به عنوان شهردار، تغییری در شهر اتفاق نمی‌افتد. بنابراین باید یک مدیر انقلابی، جوان، با انگیزه و دارای مدیریت جهادی برای تهران انتخاب شود.


حال باید دید منتخبان ششمین دوره شورای شهر تا چه اندازه زیر این فشارها دوام خواهند آورد و آیا این شورا که با شعار «تهران سربلند» روی کار آمد، از این آزمون سخت سربلند بیرون خواهد آمد؟

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied