شمانیوز
شما نیوز

جزئیات مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی/ حضور ۱۰۰ خبرنگار خارجی در مراسم

مراسم تحلیف هشتمین رئیس‌جمهور ایران ۱۴ مرداد ماه رأس ساعت ۱۷ در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود، مراسمی که سران بیش از ۵۰ کشور و همچنین ۱۰۰ خبرنگار خارجی در آن حضور خواهند داشت.

جزئیات مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی/ حضور ۱۰۰ خبرنگار خارجی در مراسم

به گزارش شمانیوز: تکلیف سیزدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری  در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مشخص شد و پیرو آرای مردمی، سید ابراهیم  رئیسی  به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

 

 

تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری

با پشت سر گذاشتن مراحل  انتخابات  ، رئیس جمهور منتخب آماده مراسم تنفیذ و تحلیف می‌شود.

بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR، مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار و منتخب ملت ایران توسط ولی فقیه به سِمت «ریاست جمهوری» منصوب می‌شود.

طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، امضای حکم ریاست جمهوری از جمله وظایف و اختیارات رهبر انقلاب است.

 

 

جزئیات مراسم تنفیذ

این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی با گزارش وزیر کشور از نحوه برگزاری  انتخابات  آغاز می‌شود، سپس رئیس دفتر رهبر انقلاب متن حکم ریاست جمهوری را قرائت می‌کند. به طور معمول رئیس جمهور پیشین حکم امضا شده توسط رهبر انقلاب را که به خط نستعلیق نوشته شده، به دست او می‌دهد و مقام معظم رهبری نیز حکم ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور را به رئیس جمهور منتخب تحویل می‌دهد. در ادامه رئیس جمهور و پس از آن مقام معظم رهبری به عنوان آخرین بخش از مراسم تنفیذ سخنرانی می‌کنند.

 

 

مراسم سوگندنامه

اما بعد از مراسم تنفیذ، یعنی یک الی دو روز بعد،  مراسم تحلیف  رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه را امضاء می‌کند.

 

 

متن این سوگندنامه به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

«من به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»

پس از ادای سوگند، رئیس جمهور قسم‌نامه را امضا و فعالیت‌های دوره چهار ساله خود را آغاز می‌کند. رئیس مجلس و رئیس جمهور هر دو در این مراسم سخنرانی می‌کنند.

 

 

۱۴ مرداد؛ روز تحلیف

طبق گفته سخنگوی هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار است مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهور ایران در تاریخ ۱۴ مرداد ماه - سالگرد صدور فرمان مشروطیت - رأس ساعت ۱۷ در مجلس شورای اسلامی برگزار شود. رئیس مجلس در حکمی مهندس علی قلی‌ها را به عنوان رئیس این ستاد منصوب کرده است.

به گفته وی دربرگزاری مراسم تحلیف، دستورالعمل‌های بهداشتی متناسب با وضعیت اپیدمی کرونا در نظر گرفته شده و ستاد کرونا مجلس در این باره تمهیدات لازم را اندیشیده است.

 

 

حضور سران ۵۰ کشور در مراسم تحلیف

همچنین سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره کیفیت مراسم فوق و همچنین تعداد سران کشور‌های دعوت شده به این مراسم به خبرنگار میزان گفت: ۵۰ کشور خارجی برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کرده‌اند و نمایندگان آن‌ها در این مراسم حضور خواهند داشت.

موسوی این را هم گفت که به خاطر شیوع ویروس کرونا تعداد میهمانان داخلی برای حضور در مراسم تحلیف نسبت به دوره‌های قبل کاهش یافته است. همچنین به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی و وجود محدودیت فضا تعداد مهمانان خارجی نیز به ناچار کمتر از میزان مورد نظر است.

 

 

حضور ۱۰۰ خبرنگار خارجی در مراسم

سخنگوی هئیت رئیسه مجلس به این نکته هم اشاره کرد که برای پوشش خبری مراسم تحلیف ۱۰۰ خبرنگار خارجی در مراسم حضور خواهند داشت.

 

 

تحلیف از نگاه سخنگوی وزرات امورخارجه

این در حالی است که سخنگوی وزرات امورخارجه درباره جزئیات میهمانان دعوت شده به این مراسم گفت: سفر رئیس جمهور عراق در برنامه است. به احتمال زیاد برای مراسم تحلیف به ایران خواهند آمد که در همین چهارچوب روابط دوجانبه است. البته به علاوه ایشان چند ده هیئت از کشور‌های دیگر برای شرکت در مراسم تحلیف آقای رئیسی عازم ایران هستند.

وی اضافه کرد: از زمانی که مراسم تحلیف مشخص شد، وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها با دستورالعمل‌های ارسالی از مرکز به طور گسترده با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و دفتر رئیس جمهور منتخب، پیگیر برگزاری مراسم تحلیف بودند که با توجه به مضایق کرونایی حضور کشور‌ها در این مراسم قابل توجه است و نشانه دیگری از شکوه مردم‌سالاری در ایران و میزان مقبولیت و مشروعیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی است.

خطیب‌زاده بیان داشت: در سطح رؤسای جمهور کشورها، روسای دولت‌ها، روسای مجالس کشور‌های مختلف، وزرای امور خارجه و وزرای کشور‌های مختلف همچنین فرستاده‌های ویژه؛ همه این‌ها برای مراسم تحلیف عازم تهران هستند.

 

 

ارائه لیست وزرای کابینه

رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌هایشان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.

محسن دهنوی نیز درباره زمان ارائه لیست وزرا به مجلس به خبرنگار میزان گفت: بنا بر این است که لیست وزرای کابینه سیزدهم پنجشنبه از سوی رئیس جمهور منتخب به مجلس ارائه شده و مجلس از - شنبه ۱۶ مرداد - وارد بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی شود.

دهنوی این را هم گفت که این مسئله هم مورد تاکید آقای قالیباف و هم آیت‌الله رئیسی است تا یک روز هم معرفی وزرا به تاخیر نیفتد.

به هر روی باید منتظر و ماند و دید که مراسم تحلیف آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با چه کیفیتی برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied