شمانیوز
شما نیوز

خطیب زاده:

امیدواریم سفر اِمشب گروسی به تهران سازنده باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی، به سوالات خبرنگاران درباره سفر گروسی به تهران، تحولات افغانستان و مذاکرات وین پاسخ داد.

امیدواریم سفر اِمشب گروسی به تهران سازنده باشد

به گزارش شمانیوز: خطیب زاده درباره روند اجلاس پیش روى شوراى حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی،گفت: «امشب سفر آقاى گروسى به ایران را داریم. روابط ایران با آژانس همواره فنى بوده است، امیدورایم این سفر مانند سفرهاى قبلى موفقیت آمیز باشد، به آژانس توصیه کردیم اجازه ندهد برخى از کشورها با توجه به اغراض خود روابط ایران و آژانس را تحت تاثیر قرار دهند.»

مدیرکل آژانس در آستانه جلسات فصلی شورای حکام و  پیش از دور هفتم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا بر سر احیای توافق هسته‌ای برجام به تهران می‌آید.قرار است مذاکرات احیای برجام به میزبانی وین از هفته آینده با حضور کشورهای ۱+۴ یعنی انگلیس، فرانسه، روسیه و چین بعلاوه آلمان انجام شود.

نشست مطبوعاتی هفتگى سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

 به‌گفته خطیب زاده آژانس انرژى اتمى به خوبى مى‌داند که تمام اقدامات تروریستى رژیم صهیونیستی در ایران، با سکوت برخى کشورهاى مدعى انجام شده است و  ایران این اقدامات را در چارچوب خود پیگیرى می‌کند، سخنگوی وزارت خارجه با عنوان این موضوع که موضع ایران در گفت و گوهای وین رفع همه تحریم‌ها است درباره جو‌سازی رسانه‌ای برخی کشور‌ها درباره مذاکرات وین گفت:امیدواریم طرف‌‌های مقابل به جای  عملیات روانی با اراده جدی برای دستیابی به توافق عملی به وین بیایند. اگر طرف های خارجی با نیت‌‌های غیرسازنده به وین بیایند قطعا پاسخ ایران متناسب خواهد بود.

خطیب زاده خطاب به دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت:آنچه در وین انجام می‌شود تمرکز بر رفع تحریم‌هایی است که بر علیه ایران اعمال شده است اگر کشورهای حوزه خلیج فارس فکر می‌کنند ما گفت وگویی متفاوت داریم باید این موضع را بشنوند. شورای همکاری خلیج فارس اخیرا گفته است که گفت‌وگوهای وین بدون حضور کشورهای عرب خلیج فارس به نتیجه نمی‌رسد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه دولت کنونی آمریکا  راه دولت ترامپ را پیش گرفته است.خطیب زاده گفت اگر برجام برای ایران منافع روشن و مشخص اقتصادی نداشته باشد قطعا این پنجره تا ابد برای امریکا باز نمی‌ماند.

تحولات افغانستان هم امروز موضوع مورد سوال خبرنگاران بود. خطیب زاده با اشاره به اینکه آینده افغانستان را مردم این کشور می‌سازند گفت: ما به روشنی گفته‌ایم که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان به عنوان مسئول وضعیت مردم موظف است و باید تمام تلاش خود را برای صلح، ثبات و امنیت مردم افغانستان انجام دهد. ایران مراوداتى هفته گذشته با این کشور داشته است. افغانستان بخش جداناپذیرى از صلح این منطقه است.

 خطیب زاده در ادامه درباره بی‌مسئولیتی سازمان‌های بین المللی در قبال آوارگان افغانستانی گفت: ایران بیش از چهار میلیون از آوارگان افغانستانی را میزبانی کرده است و این شرایط نمی‌تواند ادامه یابد. تلاش می‌‌کنیم مردم افغانستان شرایط کشورشان را بسازند.

خبرنگاران در نشست خبری امروز درباره روابط ایران با کشورهای عراق،امارات ،سوریه و نیز حمله به سرکنسولگری ایران در هامبورگ هم پرسیدند. سخنگوى وزارت خارجه درباره سوریه گفت: سوریه یکى از کنشگران مهم و غیر قابل حذف در جامعه عرب است.برخى از کشورها تلاش کردند که سوریه را از اتحادیه عرب حذف کنند اما در اقدامات اخیر کشورهای این حوزه فهمیده‌اند که سوریه قابل حذف نیست.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روابط ایران و عراق چند بعدى و چند لایه جلو مى رود، سعی کردیم به صلح ،ثبات و پیشرفت عراق در منطقه کمک کنیم. رژیم صهیونیستی هرکجا رفته است جز ناامنی و بى ثباتی با خود نبرده است.

خطیب زاده در مورد سفر یک هیئت اماراتى به ایران، گفت: روابط ایران با کشور امارات به رغم برخى پرونده هاى اختلافی با یک فهم مشترک به حسن همسایگى در سطح خوبى قرار دارد و این روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی رفت و امدهای دیپلماتیک را مى طلبد و سفرها در دستور کار است.

 حمله به سرکنسولگری ایران در هامبورگ سوال دیگری بود که خطیب زاده با محکوم کردن این اقدام گفت:سفیر آلمان به وزارت خارجه فراخوانده شده و این موضوع با کمک دولت آلمان در حال پیگیری است.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied