شمانیوز
شما نیوز

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس :

نیازمند تغییر تفکر ضد جمعیتی در کشور هستیم

عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده اصفهان مجلس شورای اسلامی بر حاکم بودن تفکر ضد جمعیتی در کشور اشاره کرد و گفت: تا زمانی که این تفکر تغییر نکند نمیتوانیم شاهد تحول در این زمینه باشیم.

نیازمند تغییر تفکر ضد جمعیتی در کشور هستیم

به گزارش شمانیوز، امیرحسین بانکی پور در گفتگو با سراج24 اظهار داشت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری موضوع فرزند آوری و جوانی جمعیت است که هشداری برای تمامی مسئولان نظام محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اکنون در لبه سیاه چاله جمعیتی قرار داریم افزود: توجه به منویات مقام معظم رهبری و آسیب ها و بحران های ناشی از پیری جمعیت و ورود کشور به سیاه چاله جمعیتی یک ضرورت زمانی است.

او در پاسخ به چرایی حمایت از طرح های جمعیتی به حاکمیت تفکر ضد جمعیتی در کشور اشاره کرد و افزود: باید این تفکر در تمامی ارکان کسور تغییر کند و تازمانی که این تفکر تغییر نکند نمی توانیم شاهد اثرگذاری برنامه ها باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های مناسب در سند تحول بنیادی و ستاد جوانی جمعیت و نگاه جدی رئیس جمهوری و مجلس به این مسئله تاکید کرد: اما متاسفانه در نهادهای اجرایی هنوز شاهد تفکر ضد جمعیتی هستیم.

بانکی پور در پاسخ به اینکه آیا در کاهش 37 درصدی اعتبارات حوزه جوانی جمعیت در بودجه 1402 تغییری ایجاد شد، گفت: کمیسیون اجتماعی تقاضای تغییر را به ریاست مجلس داده است اما تا امروز خبری از تغییر ندارم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین به بسته های تشویقی پرداخت و گفت: یکی از این بسته ها تسهیلات ازدواج است و تسهیلات ازدواج در بودجه سال آینده برای تمامی زوج های جوان ١٨٠ میلیون تومان و برای آقایان زیر ٢٥ و خانم های زیر ٢٣سال ٢٢٠ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بانکی پور همچنین با اشاره به رویداد جوانی جمعیت گفت: این رویداد یکی از ابزارهای عملکردی نهادهای اجرایی است و با بررسی همه جانبه از لحاظ ازدواج، کاهش طلاق و فرزندآوری دستگاه های برتر را معرفی خواهد کرد.

وی با تاکید بر شاخص های ارزیابی دستگاه ها براساس عملکرد در زمینه افزایش جمعیت گفت: به طور مثال در حوزه رسانه می توان بررسی کرد که یک دستگاه چه اندازه در حوزه افزایش جمعیت تلاش و اقدام کرده است. در حوزه نخبگان نیز بر اساس شاخص نخبگی مورد بررسی و شناسایی قرار می گیرد و امیدواریم این جایزه بتواند تاثیر گذار باشد.

اجرای تنها یک سوم از شاخص های جهانی جمعیت در کشور

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از مباحث درحال پیگیری را اجرای ملاک های جهانی جوانی جمعیت عنوان کرد و افزود: خوشبختانه ٣٠ درصد از ملاک های جهانی جمعیت در کشور انجام شده اما متاسفانه ٧٠ درصد اجرا نشده است.

بانکی پور با تاکید بر تلاش دولت در راستای ترویج ازدواج و تشویق فرزندآوری افزود:  تسهیلات فرزنداوری از ٣٠ تا ١٥٠ میلیون تومان است که ٦ ماه تنفس دارد و برای کسانی که نمی توانند تسهیلات دریافت کنند و یا نگران تغییر دهک هستند تدبیر دیدیم که پنج هزار میلیارد تومان از تسهیلات در اختیار موسسات قرار گرفته تا به این افراد امکانات و یا لوازم خانگی دهند.

وی افزود: متاسفانه با وجود ابلاغ رییس جمهور سازمان برنامه و بودجه بر روی پاشنه قبل می چرخد و برای سال اینده ٣٧ درصد اعتبار جوانی جمعیت را کم کرده است و این مغایر با تاکید مقام معظم رهبری است و بخش عمده بودجه امسال نیز پرداخت نشده است.

خبرنگار: الهام رجب لاریجانی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied