شمانیوز
شما نیوز

جزئیات سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان + عکس

پهپاد جاسوسی «گلوبال‌هاوک» آمریکا، بامداد امروز در سواحل کوه‌مبارک استان هرمزگان، توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد.

جزئیات سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان + عکس

به گزارش شمانیوز پهپاد جاسوسی «گلوبال‌هاوک» آمریکا، بامداد امروز در سواحل کوه‌مبارک استان هرمزگان، توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد.

13971012001114_Test_PhotoN

تکمیلی 1/

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: در نخستین ساعات بامداد امروز(پنجشنبه 30 خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی  کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

 

 

آشنایی با پهپاد گلوبال‌هاوک / پهپادهای ارتفاع بالا و ماندگاری طولانی (سنگین)

این قبیل از پهپادها معمولا دارای وزن برخاست بیش از 10 تن که قادرند تا ارتفاعات بیش از 50 هزار پایی پرواز کرده و با مداومت پروازی بیش از 25 ساعت به بردهای عملیاتی بیش از 10 هزار کیلومتری دست یابند. از این رو این گونه پهپادها با عنوان HALE یا ارتفاع بالا - ماندگاری طولانی (High Altitude Long Endurance) شتاخته می شود. هدایت پهپادهای HALE معمولا با استفاده از ماهوراه صورت می گیرد. این امر قابلیت های ویژه ای را برای این رده از پهپادها به همراه دارد.

 

وظیفه اصلی این پهپاد خاص و استراتژیک، تهیه زنده تصاویر و نقشه های مورد نیاز فرماندهان از مناطق وسیع به صورت زنده و همچنین پوشش این مناطق با استفاده از سنسورهای الکترواپیتک و حرارتی است. این پرنده شناسایی می تواند تا ارتفاع 18 کیلومتری از سطح زمین فاصله بگیرد و در نهایت تا مدت زمان 42 ساعت به پرواز و عملیات ادامه دهد.

 

وزن گلوبال هاوک 14.5 تن بوده و می تواند با سرعت 575 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. برد پروازی " گلوبال هاوک " در حدود 14 هزار کیلومتر اعلام شده و می تواند محموله ای به وزن 1600 کیلوگرم را حمل کند. این پرنده بدون سرنشین از یک موتور توربوفن مدل F137-RR-100 ساخت شرکت رولز- رویس انگلستان بهره می برد. وزن 14.5 تنی این پهپاد را به سنگین وزن ترین پهپاد عملیاتی جهان بدل کرده است.

 

جالب است بدانید که هزینه کل پروژه گلوبال هاوک در حدود 10 میلیارد دلار بوده و در حال حاضر قیمت هر فروند از این پهپادها به همراه هزینه های عملیاتی آن در حدود 222 میلیون دلار رسیده و آن را به گران ترین پهپاد عملیاتی جهان بدل کرده است. اما دلیل عمده این گرانی، بحث محموله همراه این پهپاد است که آن را از سایرین متفاوت کرده است.

13971012001114_Test_PhotoN

با نگاه به این پهپاد اولین نکته ای که هر بیننده ای را جذب می کند بحث شکل خاص در جلوی این پهپاد است. در این محل یک دیش دریافت اطلاعات قرار دارد که در باند " KU " عمل کرده و می تواند با سرعت 50 مگابایت در ثانیه به دریافت و ارسال اطلاعات بپردازد.

 

رادار روزنه مصنوعی " SAR " به همراه سامانه های جستجو و شناسایی الکترواپتیک و فروسرخ که بر روی این پهپاد نصب شده اند به دلیل ارتفاع بالای پروازی این پرنده می توانند محوطه ای به مساحت 100 هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند. باید گفت که رادار روزنه این پهپاد در باند ایکس فعالیت می کند که خود باعث افزایش توان عملیاتی این رادار است.

 

این توانایی منحصر به فرد در حوزه شناسایی بعلاوه برد، ارتفاع پروازی و ماندگاری بالا به همراه توانایی پرواز در تمام شرایط جوی می تواند دلایل خوبی برای بهای سنگین این پهپاد آمریکایی باشد. بدنه اصلی این هواپیمای از آلومینیوم و دم V شکل و بالاهای آن از کامپوزیت طراحی شده است تا از سطح مقطع راداری و سیگنالهای فروسرخ این هواپیما بکاهد. سامانه هشدار دهند راداری AN/ALR 89 نیز به عنوان دفاع این پهپاد در برابر موشکهای هدایت راداری عمل می کند. البته " RQ-4 " یک پهپاد صرفا شناسایی بوده و توان حمل سلاح را ندارد.

 

تکمیلی 2 / 

سردار سلامی: فرمانده کل سپاه: پهپاد آمریکایی از مرزهای کشورمان عبور کرده بود 

 فرمانده کل سپاه گفت: در سحرگاه امروز پدافند هوایی سپاه یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را که در حال تعرض به حریم ایران بود را شجاعانه سرنگون کرد. 

 این روش و منش و قاعده ملت ایران در برخورد با دشنمنان است. سرنگون کردن پهپاد آمریکا شامل یک پیام اشکار و قاطع و صریح بود و آن اینکه مدافعان مرزهای میهن اسلامی ایران در مقابل تعرض هر بیگانه ای به این سرزمین عکس العمل ها و واکنش های قاطع و تمام کننده خواهند داشت. مرزها خط قرمز ما است و هر دشنمی که به این مرزها تعرض کند برنخواهد گشت. ما اعلام می کنیم بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم اما برای جنگ کاملا آماده ایم و حادثه امروز نشان روشنی از این حادثه بود.

 

کدام سامانه پدافندی پهپاد آمریکا را سرنگون کرد؟/ ضرب شصت «سوم خرداد» در «سی‌ام خرداد»

 

تکمیلی 3 /

 در نخستین ساعات بامداد امروز(پنجشنبه ۳۰خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

سامانه پدافندی سوم خرداد، یک سامانه پدافند موشکی با قابلیت تحرک بالا است که در سال ۱۳۹۳ توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

این سامانه پدافندی میان برد برای انهدام انواع اهداف هوایی در ارتفاع متوسط است که از قابلیت درگیری با اهداف تا ارتفاع ۲۷ کیلومتری برخوردار است. سامانه پدافندی «سوم خرداد» قابلیت انهدام اهداف را در برد ۷۵ کیلومتری دارد و می‌تواند به طور همزمان با ۴ هدف درگیر شود.

مقابله با هواپیماهای تاکتیکی و استراتژیک، بالگرد، موشک های کروز و پهپاد از جمله ماموریت‌های این سامانه است که می تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به خوبی اهداف خود را سرنگون کند.

 

تکمیلی 4 / 

سقوط لاشه پهپاد آمریکایی در منطقه رأس‌الشیر

یک مقام آگاه در سپاه استان هرمزگان گفت: ساعت اولیه بامداد امروز یک پرنده جاسوسی آمریکا در خلیج فارس مورد هدف سامانه های پدافند یکپارچه هوایی کشور قرار گرفت و سرنگون شد.

این مقام روز پنجشنبه افزود: این پرنده در حریم هوایی ایران و در نزدیکی منطقه کوه مبارک مورد هدف قرار گرفت.

وی افزود: لاشه این پرنده نیز در ناحیه رأس الشیر که متعلق به آب‌های ایران است سقوط کرده است.

این مقام آگاه تصریح کرد: این امر پس از تکرار چندباره نقض حریم هوایی ایران توسط پرنده‌های شناسایی و جاسوسی آمریکا در خلیج فارس رخ داد.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر پروازهای شناسایی و جاسوسی در آب‌های خلیج فارس افزایش یافته بود که با نقض حریم هوایی همراه بود.

به گفته وی، سپاه در هر مورد به دلیل نقض حریم هوایی تذکر می‌داد که مورد توجه قرار نمی‌گرفت و از این رو در نهایت بامداد امروز نیروهای سپاه یک پرنده راهدف قرار دادند.

 

تکمیلی 5 / 

 

واکنش ترامپ به سرنگونی پهپاد نظامی آمریکا

 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا صبح روز پنج‌شنبه به وقت محلی با انتشار پیامی کوتاه در حساب رسمی خود در توئیتر به سرنگونی یک فروند پهپاد شناسایی این کشور توسط ایران واکنش نشان داد.

ترامپ در این پیام توئیتری مدعی شد: «ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد.»

صبح امروز پنج‌شنبه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی  آمریکایی در ساعات اولیه بامداد، پس از تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه‌مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه خبر داد.

روابط عمومی کل سپاه در این اطلاعیه اعلام کرد: نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه 30 خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک" آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبه‌روی کوه‌مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

«بیل اوربان» سخنگوی تروریست‌های سنتکام روز پنج‌شنبه اخبار منتشرشده مبنی بر سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی توسط نیروهای ایرانی را به‌طور رسمی تأیید کرد اما مدعی شد که این پهپاد وارد حریم هوایی ایران نشده و بر فراز آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته است.

01405202

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • محسن نوروزی

    درود بر سرباز وطن