شمانیوز
شما نیوز

​چرا آمریکا توان حمله به ایران را ندارد؟

دو کارشناس با انتشار تحلیلی به بررسی تبعات حمله نظامی آمریکا به ایران پرداخته‌اند.

​چرا آمریکا توان حمله به ایران را ندارد؟

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از خبرآنلاین، ریچارد سوکولسکی از چهره‌های برجسته بنیاد کارنگی و آرون دیوید میلر مشاور اسبق وزارت امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه با انتشار مطلبی در وب سایت (ان پی آر) با عنوان چرا جنگ برای ترامپ و آمریکا بد است می نویسند :

دولت ترامپ به طور آشکار و واقع گرایانه اعلام نکرده است که استفاده از حمله نظامی علیه ایران می تواند چه تبعاتی داشته باشد. ایران برای فروپاشی بسیار بزرگ و قوی است؛ با اقدام نظامی آمریکا علیه ایران نیز هیچ نیروی مخالف و قدرتمندی هم وجود ندارد که بتواند با استفاده از ناآرامی زمینه ساز سقوط شود.

در پاسخ به حملات محدود نظامی آمریکا، ایران گزینه های زیادی را برای بالا بردن هزینه های آمریکا و متحدانش در منطقه دارد- شامل عراق، لبنان، یمن و افغانستان.

دلیلی ندارد که باور کنیم رهبر عالی ایران حاضر است به مذاکرات برگردد و شروط آمریکا را علیرغم میل باطنی بپذیرد، مخصوصا از زمانی که دولت ترامپ از توافق(برجام) خارج شد که ایرانیان با آن موافقت کرده بودند. شواهدی هم وجود ندارد که رئیس جمهور ترامپ درصدد دادن امتیازی ویژه به ایران باشد تا در نتیجه آن، تهران را برای بازگشت به میز مذاکره ترغیب کند.

علاوه بر این، آغاز یک جنگ بی هدف و بدون دستاورد زمینه ساز یک مناقشه بی انتها است، که تقریبا به طور مشخص منافع آمریکا و همچنین اعتبارش را از بین می برد.

علاوه بر این ترامپ با این کار یکی از وعده های ریاست جمهوری اش مبنی بر اتمام جنگ های بی انتها را از بین می برد. تصمیم ترامپ در کاهش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان عدم تمایل او را به گسترش نیروهای نظامی در سوریه هم نشان داد، تا در این راستا میزان آگاهی و بیزاری افکار عمومی آمریکا را نسبت به یک ماجراجویی جدید نشان دهد. فوریه گذشته او به مارگارت برنان مجری شبکه CBS گفت که خروج از "جنگ‌های بی‌پایان" یکی از پیام‌های اصلی او بود و به او کمک کرد تا ۱۷ جمهوری‌خواه را برای نامزدی در سال ۲۰۱۶ شکست دهد.

ایالات متحده آمریکا از زمان جنگ کره در سال 1953 از هر گونه حمایت های دیپلماتیک و نظامی در هر جنگی که رهبری اش را بر عهده گرفته برخوردار بوده است. حتی در جنگ بدنام عراق که دولت جورج بوش ائتلافی کوچکی را برای مشارکت در این جنگ تشکیل داد.

در بهترین حالت اگر آمریکا وارد جنگ با ایران شود، قادر خواهد بود حمایت های دیپلماتیک و شاید نظامی را از جانب چهار کشور داشته باشد: بریتانیا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل. وگرنه، بقیه دنیا به طور کامل از یکجانبه گرایی و افراط گرایی دولت ترامپ ناراضی هستند. خروج بی هدف از توافق هسته ای و اقداماتی که به رویارویی نظامی دامن می زند از دیگر مواردی است که دنیا با آن مواجه است. اقدام نظامی علیه ایران بدون حمایت های بین المللی و قلمداد کردن آن به عنوان اشتباه آمریکا، ایالات متحده را منزوی خواهد کرد و واشنگتن باید مسئولیت آن را بپذیرد.


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • Beyzad

    هدف شما از کوبیدن بر طبل جنگ چیست؟ خب ۸ سال جنگ کردیم هنوز هم خیلی از مناطق جنگ زده بدون هیچ تغییری ، خرابیهای خودشو تجربه میکنه ،کسانیکه بر طبل جنگ میکوبند نادانی بیش نیستند ،و حتما سود زیادی برای آنها داره.