شمانیوز
شما نیوز

امریکا قوانین حقوق بشر را نقض می کند

معاون اجرایی دیده‌بان حقوق بشر گفت: عدم بررسی جنایت جنگی نظامیان آمریکا در افغانستان بر روی تمام تحقیقات این دادگاه در موارد مشابه تاثیر منفی خواهد داشت.

امریکا قوانین حقوق بشر را نقض می کند

به گزارش شمانیوز به نقل از فارس، آمریکا از تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی در مورد جنایات جنگی نظامیان این کشور در افغانستان جلوگیری و از صدور ویزا برای یکی از دادستان‌های این دادگاه برای ورود به این کشور امتناع کرد.

 

از سوی دیگر دادگاه لاهه تصمیم گرفت به توجه به این اقدام آمریکا بررسی جنایت جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان را متوقف کند، موضوعی که اعتبار این دادگاه را زیر سوال برده است، اما در هفته‌های اخیر «فاتو بنسودا» که موضوع جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را دنبال می‌کند خواهان ادامه بررسی تحقیقات در این زمینه شده است.

 

«پرام پریت سینگ (Param-preet singh)»  معاون اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس در رابطه با تجدیدنظر خواهی «فاتو بنسودا» برای آغاز تحقیقات دادگاه لاهه برای جنایت جنگی در افغانستان گفت: بعد از اینکه درخواست تجدید نظر ارائه شد و در صورتی که شعبه تجدید نظر تصمیم اولیه خود مبنی بر انجام تحقیقات در افغانستان را بپذیرد، دادستان می‌تواند اطلاعات جدیدی را به دادگاه برای آغاز محاکمه ارائه دهد.

وی افزود: در مواردی که شعبه تجدید نظر تصمیم اولیه مبنی بر آغاز تحقیقات را اشتباه قلمداد کند، دادگاه پیش از آغاز محاکمات می‌تواند به اسنادی که دادستان ارائه کرده، استناد کند و خواسته وی را برای آغاز تحقیقات بپذیرد و یا اینکه دادستان مجبور خواهد بود از شعبه تایید صلاحیت دادگاه اقدام به اخذ این مجوز کند.

 

این مقام حقوق بشری ادامه داد:در هر صورت با توجه با اینکه چنین رویه‌ای تاکنون سابقه نداشته مشخص نیست که این موضوع چگونه پیش خواهد کرد.

این کارشناس دادگاه لاهه در مورد اصرار بنسودا و دلایل وی برای آغاز جنایت جنگی نظامی آمریکایی در افغانستان گفت: به‌نظر می‌رسد در افغانستان دلایلی وجود دارد که دادگاه کیفری و جرائمی که در حوزه صلاحیت دادگاه است، در این کشور اتفاق افتاده و تاکنون عدالت به معنای واقعی کلمه در آنجا حادث نشده است، این موضوع را شعبه تعیین صلاحیت دادگاه کیفری تایید کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اما مشکل از جایی آغاز شد که زمانی که قضات تصمیم بر لغو بررسی تحقیقات جنایت جنگی آمریکا در افغانستان گرفتند به بخشی از اساسنامه رم (the Rome Statue) استناد کردند که از حوزه اختیار آنها خارج بوده است یا حتی اگر از حوزه اختیار آنها خارج نباشد احتمالا از فرآیند اشتباه برای این تصمیم خود استفاده کردند.

سینگ تاکید کرد: این نگاه اشتباه تاثیر منفی بر تمام نتایج دادگاه کیفری بین اللمللی خواهد داشت.

معاون اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در پایان گفت: واکنش آمریکا در مورد آغاز تحقیقات دادگاه کیفری بین المللی بسیار منفی بوده و اگر مجدد این بررسی آغاز شود این احتمال وجود دارد که آمریکا تمام دادگاه کیفری را مورد تحریم قرار دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied